زبان آلمانی

آزمون گوته چیست؟

آلمانی یکی از پرگویش‌ترین زبان‌ها در سراسر جهان است. همچنین زبان رسمی کشورهای مختلف، از جمله آلمان و اتریش، است. اگر می‌خواهید سطح دانش زبان آلمانی‌تان را بسنجید، باید در آزمون بین المللی گوته شرکت کنید. نتیجه این آزمون بین‌المللی را می‌توانید به همه نهادها و سازمان‌ها در سراسر جهان ارائه دهید. اما آزمون گوته چیست؟ شرایط شرکت در آزمون گوته چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون گوته بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون زبان آلمانی گوته چیست؟

در سال 1951، نهاد گوته (Goethe-Institut)، واقع در مونیخ، شکل گرفت. بودجۀ این نهاد را دولت آلمان تأمین می‌کند. همچنین شهریه دوره‌ها و هزینه آزمون‌ها نیز به تأمین بودجه این نهاد کمک می‌کند.
آزمون بین‌المللی گوته متشکل از شش سطح است: از A1 (مبتدی) تا C2 (پیشرفته). در سطح A1 تا B2، آزمون جداگانه‌ای برای اشخاص 10 تا 16 ساله نیز برگزار می‌شود.
آزمون گوته متشکل از چهار بخش است: درک مطلب، نوشتن، گوش دادن (لیسنینگ) و صحبت کردن (اسپیکینگ). مدت زمان و پیچیدگی هر کدام از چهار بخش، بسته به سطح آزمون، کم و زیاد می‌شود. آزمون گوته سطح زبان عمومی‌تان را می‌‎‌سنجد، اما هر چه سطح‌تان بالاتر باشد، موضوعات مورد بحث گسترده‌تر می‌شود.
جالب است بدانید که آزمون گوته را به یاد یوهان ولفگانگ گوته، شاعر و فیلسوف بزرگ آلمانی، نامگذاری شده است.

چگونه در آزمون گوته شرکت کنیم؟

نهاد گوته 159 شعبه در 98 کشور دارد. برای مثال، شش عبه در آمریکا وجود دارد، سه شعبه در کانادا، دو شعبه در استرالیا و دو شعبه در انگلستان. اما آزمون گوته در ایران نیز برگزار می‌شود؟ بله، آزمون گوته در سفارت کشور آلمان در ایران و موسسه گوته برگزار می‌شود.

مراحل آزمون گوته چیست؟

همانطور که گفتیم آزمون گوته از چهار بخش تشکیل شده است:
درک مطلب
نوشتن
گوش دادن (لیسنینگ)
صحبت کردن (اسپیکینگ).
مهارت‌های درک مطلب، نوشتن، لیستینگ در آزمون کتبی قرار دارد و بخش اسپیکینگ یا مکالمه به صورت شفاهی برگزار می‌شود. هر دو مرحله به صورت گروهی برگزار می‌شود.

نمره آزمون گوته

به طور کلی، آزمون گوته متشکل از 100 امتیاز است. برای قبولی در این آزمون، باید امتیاز بالای 60 را کسب کنید. کیفیت سنجی آزمون به شرح زیر است:
90 تا 100: خیلی خوب
80 تا 89: خوب
70 تا 79: رضایت‌بخش
60 تا 69: کافی
0 تا 59: مردود

زمان برگزاری آزمون گوته

زمان برگزاری آزمون گوته بستگی به نهاد مورد نظرتان دارد. از این رو، زمان برگزاری آزمون گوته را در نهاد واقع در کشور مورد نظرتان بررسی کنید.

زمان‌بندی در آزمون گوته چگونه است؟
معمولاً ابتدا آزمون کتبی برگزار می‌شود، سپس آزمون شفاهی. این دو بخش لزوماً در یک روز برگزار نمی‌شود و ممکن است طی دو روز و با فاصله برگزار شود. حتی ممکن است بین دو مرحله دو هفته فاصله باشد.
زمان بخش کتبی آزون گوته 65 دقیقه است و مدت آزمون شفاهی 15 دقیقه است.
هزینه آزمون گوته چقدر است؟
هزینه آزمون گوته بستگی به کشوری دارد که آزمون برگزار می‌شود. در واقع، قیمت آزمون گوته در هر کشور متفاوت است. علاوه بر آن، سطح شما نیز بر هزینه آزمون تأثیر می‌گذارد.
جالب است بدانید که هیچ محدودیتی در تعداد دفعه‌های شرکت در آزمون گوته وجود ندارد و شما هر چند بار که بخواهید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.
به طور متوسط، هزینه آزمون گوته به شرح زیر است:
سطح A1: 105 یورو
سطح A2: 125 یورو
سطح B1: 210 یورو
سطح B2: 240 یورو
سطح C1: 270 یورو
سطح C2: 295 یورو
البته، همانطور که گفتیم هزینه آن بستگی به کشور مورد نظر نیز دارد.
آیا نتیجه آزمون گوته معتبر است؟
مدرک آزمون گوته تاریخ انقضایی ندارد. مدرک سطح A1 آزمون گوته برای زنانی که می‌خواهند به همسرشان در آلمان ملحق شوند کافی است. برای کسب تابعیت آلمان، مدرک سطح B1 کافی است. اگر می‌خواهید ویزای تحصیلی آلمان را کسب کنید و وارد دانشگاه‌های این کشور شوید، باید مدرک سطح C2 یا Großes Deutsche Sprachdiplom را کسب کنید. برخی از نهاد سطح B2 و C1 را نیز از شما قبول می‌کنند.
چگونه در آزمون گوته شرکت کنیم؟
برای شرکت در آزمون گوته، باید در این آزمون ثبت نام کنید. برای این کار کافی است وارد سایت رسمی موسسه گوته شوید و مشخصات کاربری‌تان را وارد کنید و هزینه شرکت در آزمون را نیز بپردازید.
سخن آخر
تا به اینجا متوجه شدید که آزمون گوته چیست. آزمون گوته در ایران برگزار می‌شود. این آزمون در شش سطح برگزار می‌شود، از A1 تا C2. برای شرکت در این آزمون، پس از کسب آمادگی لازم، باید وارد وبسایت رسمی موسسه گوته شوید، در آزمون ثبت نام کنید و هزینه شرکت در آزمون را نیز بپردازید. پس از آن، می‌توانید در آزمون شرکت کنید. پس از کسب امتیاز لازم در سطح مورد نظرتان، می‌توانید مدرک را برای موسسه مورد نظرتان ارسال کنید. یادتان باشد که باید هدف‌تان را از شرکت در آزمون بدانید و همچنین آگاه باشید که برای رسیدن به هدف‌تان باید برای کدام سطح آمادگی داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا