زبان آلمانی

افعال ضعیف (schwache Verben) در زبان آلمانی

در زبان آلمانی دو نوع فعل وجود وجود دارد: افعال قوی و افعال ضعیف. یادگیری افعال این دو دسته و توانایی تفکیک آن‌ها از یکدیگر در یادگیری زبان آلمانی بسیار مهم است. افعال ضعیف در زبان آلمانی از قاعده مشخصی پیروی می‌کنند، از این رو، با یادگیری نحوه صرف چند فعل ضعیف در زبان آلمانی، می‌توانید به راحتی، هر فعل ضعیفی را صرف کنید. اما چگونه افعال ضعیف آلمانی را تشخیص دهیم؟ قاعده صرف افعال ضعیف آلمانی در زمان‌های مختلف چیست؟ در این مطلب، از افعال ضعیف در زبان آلمانی برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

فعل ضعیف در زبان آلمانی چیست؟

افعال ضعیف یا schwache Verben را در زبان آلمانی افعال باقاعده نیز می‌نامند. هنگام صرف این افعال، حروف صدادار موجود در ریشه‌شان هیچ تغییری نمی‌کند. صرف کردن افعال ضعیف در آلمانی طبق قاعده مشخصی صورت می‌گیرد، از این رو، یادگیری آن‌ها و کاربردشان چندان کار دشواری نیست. اکثر افعال آلمانی در دسته افعال ضعیف قرار می‌گیرند و بسته به زمان جمله، به شکل مشخصی صرف می‌شوند.

نحوه تشخیص افعال ضعیف در زبان آلمانی

تقریبا همه افعال ضعیف در زبان آلمانی به en ختم می‌شوند. برای مثال، spielen، Machen و holen از افعال ضعیف در زبان آلمانی هستند. به جدول زیر توجه کنید:

مصدر فعلمعنی
lachenخندیدن
singenآواز خواندن
liebenعشق ورزیدن
lebenزندگی کردن
sprechenصحبت کردن
kochenپختن
spielenبازی کردن

صرف افعال ضعیف در زبان آلمانی

همانطور که گفتیم افعال ضعیف در زبان آلمانی، طبق قاعده مشخصی، در زمان‌های مختلف صرف می‌شوند. با یادگیری قانون صرف این افعال در زمان‌های مختلف، می‌توانید هر فعل ضعیفی را به راحتی در زمان مورد نظرتان صرف کنید و در صحبت‌ها و نوشته‌های‌تان از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، از تحوه صرف این افعال در زمان‌های مختلف برای‌تان خواهیم گفت.

صرف افعال ضعیف آلمانی در زمان حال

اگر می‌خواهید افعال ضعیف را در زمان حال یا  das Präsens صرف کنید، باید یک سری پسوند را به آن‌ها اضافه کنید. به جدول زیر دقت کنید تا این مفهوم برای‌تان روشن شود.

پسوند افعال ضعیف در زمان حال-e -st -t -en -t -en
پسوند افعال ضیف منتهی به  d، t، m و n  در زمان حال-t -test -te -ten -tet -ten

در جدول زیر، فعل Machen (انجام دادن) را در زمان حال صرف کرده‌ایم.

اول شخص مفردich mache
دوم شخص مفردdu machst
سوم شخص مفردer, sie, es macht
اول شخص جمعwir machen
دوم شخص جمعihr macht
سوم شخص جمعsie, Sie machen

 

به جمله زیر توجه کنید:

تمام وقت، در مورد کارت صحبت می‌کنی.Du redest doch die ganze Zeit über deine Arbeit!

 

صرف افعال ضعیف آلمانی در زمان گذشته

در زمان Präteritum، که معادل با زمان گذشته ساده است، افعال ضعیف به te، test، te، ten و tet ختم می‌شوند. زمان گذشته بیشتر در نوشتار کاربرد دارد.

در جدول زیر، فعل ضعیف Machen را در زمان گذشته صرف کرده‌ایم.

اول شخص مفردich machte
دوم شخص مفردdu machtest
سوم شخص مفردer, sie, es machte
اول شخص جمعwir machten
دوم شخص جمعihr machtet
سوم شخص جمعsie, Sie machten

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، قاعده صرف فعل ضعیف در زمان گذشته شبیه به قاعده صرف فعل در زما حال است، فقط دو استثنا وجود دارد:

سوم شخص مفرد به حروف (er/sie/es) منتهی می‌شود و در ابتدای همه پسوندها نیز حرف t قرار می‌گیرد.

یه یک نکته مهم در مورد صرف افعال ضعیف در زمان گذشته توجه داشته باشید: اگر در انتهای ریشه فعل، حروف d یا t را مشاهده کردید، باید یک حرف e اضافه را به فعل اضافه کنید تا همه چیز درست شود. از این رو، برای صرف فعل reden، به معنای صحبت کردن، باید به جای er redt (او صحبت می‌کند)، بنویسید er erdet.

صرف افعال ضعیف آلمانی در زمان کامل

زمان کامل در زبان آلمانی همان زمان گذشته است و برای صرف آن، به قسمت سوم فعل نیاز داریم. در زبان آلمانی، قسمت سوم فعل ضعیف با افزودن پیشوند ge به فعل (در صورتی که اکسان روی سیلاب اول فعل باشد) و افزودن پسوندهای t یا et به آن شکل می‌گیرد. برای افزودن پسوند به فعل، باید توجه داشته باشید که آیا فعل‌ مورد نظرتان به حروف d، t، m و n ختم می‌شود یا خیر.

یادتان باشد که برای نوشتن قسمت سوم افعالی که به ieren ختم می‌شوند (مثل telefonieren به معنای تلفن کردن)، کافی است t را به انتهای آن‌ها اضافه کنید.

به صرف فعل Machen در جدول زیر توجه کنید:

اول شخص مفردich habe gemacht
دوم شخص مفردdu hast gemacht
سوم شخص مفردer, sie, hat gemacht
اول شخص جمعwir haben gemacht
دوم شخص جمعihr habt gemacht
سوم شخص جمعsie, Sie haben gemacht

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، در زمان کامل در زبان آلمانی، باید فعل کمکی haben را در ابتدای فعل‌ اصلی‌تان قرار دهید.

صرف فعل ضعیف آلمانی در زمان گذشته کامل

در زبان آلمانی، اگر می‌خواهید به گذشته‌ دورتر اشاره کنید، باید از فعل ماضی بعید (Plusquamperfekt) استفاده کنید، درست مثل زبان‌های فارسی و انگلیسی. در زمان گذشته کامل در زبان آلمانی، باید از فعل کمکی haben استفاده کنید.

در جدول زیر، با نحوه صرف فعل Machen در زمان گذشته بعید آشنا خواهید شد.

اول شخص مفردich hatte gemacht
دوم شخص مفردdu hattest gemacht
سوم شخص مفردer, sie, hatte gemacht
اول شخص جمعwir hatten gemacht
دوم شخص جمعihr hattet gemacht
سوم شخص جمعsie, Sie hatten gemacht

صرف فعل ضعیف آلمانی در زمان آینده

صرف فعل ضعیف در زمان آینده بسیار آسان است، چرا که ریشه فعل تغییری نمی‌کند و فقط فعل کمکی warden به ابتدای آن اضافه می‌شود.

در جدول زیر، از نحوه صرف فعل Machen در زمان آینده برای‌تان گفته‌ایم.

اول شخص مفردich werde machen
دوم شخص مفردdu wirst machen
سوم شخص مفردer, sie, wird machen
اول شخص جمعwir werden machen
دوم شخص جمعihr werdet machen
سوم شخص جمعsie, Sie werden machen

صرف فعل ضعیف آلمانی در زمان آینده کامل

در زبان آلمانی، زمانی به نام آینده کامل یا آینده نوع دوم وجود دارد و کاربرد آن، بیان فرضیه‌ای در مورد حقایق گذشته یا طرح فرضیه‌ای در مورد تکمیل عملی در آینده است. اگر بخواهید فعل ضعیف را در آینده کامل صرف کنید، باید از دو فعل کمکی haben و warden و قسمت سوم فعل استفاده کنید.

در جدول زیر، فعل Machen را در زمان آینده کامل صرف کرده‌ایم:

اول شخص مفردich werde gemacht haben
دوم شخص مفردdu wirst gemacht haben
سوم شخص مفردer, sie, wird gemacht haben
اول شخص جمعwir werden gemacht haben
دوم شخص جمعihr werdet gemacht haben
سوم شخص جمعsie, Sie werden gemacht haben

سخن آخر

تا به اینجا، با افعال ضعیف در زبان آلمانی آشنا شدید. اکثر افعال آلمانی در دسته افعال ضعیف یا باقاعده قرار می‌گیرند، از این رو، برای صرف آن‌ها در زمان‌های مختلف، کافی است یک سری قاعده مشخص‌ را به ذهن‌تان بسپارید. افعال ضعیف در زبان آلمانی معمولاً به en ختم می‌شوند، از این رو، می‌توانید آن‌ها را به راحتی تشخیص دهید و صرف کنید. با شناخت افعال ضعیف در زبان آلمانی و یادگیری نحوه صرف کردن آن‌ها در زمان‌های حال، گذشته و آینده، مکالمه به زبان آلمانی و نوشتن به این زبان برای‌تان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا