زبان فرانسه

لهجه های مختلف زبان فرانسه

فرانسه از لحاظ تاریخ و فرهنگ بسیار غنی است و زبان فرانسوی نیز از این قاعده مستثنی نیست و لهجه های متنوعی دارد. آیا شما نیز به زبان فرانسوی صحبت می‌کنید؟ چند لهجه فرانسوی در جهان وجود دارد؟ در سراسر جهان، سیصد میلیون گویش‌ور فرانسوی زبان وجود دارد. در سراسر جهان، بیش از 30 کشور فرانسوی زبان در جهان وجود دارد. اما لهجه های مختلف زبان فرانسوی چیست؟ چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد لهجه های مختلف زبان فرانسوی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

لهجه های فرانسوی در سراسر جهان

فرانسوی نیز، مانند بسیاری از زبان‌های دیگر، لهجه‌های مختلفی دارند و این لهجه‌ها، از لحاظ تلفظ، قوانین دستوری، عبارت‌ها و اصطلاحات و مواردی از این دست، متفاوت از یکدیگر هستند. لهجه های مختلف زبان فرانسوی، از لحاظ ارزش اجتماعی نیز متفاوت هستند. برای مثال، فرانسوی پاریسی، در مقایسه با فرانسوی مارسی، استانداردتر است. البته، از لحاظ زبان‌شناسی، همه لهجه‌های فرانسوی به یک از اندازه معتبر هستند.

یادتان باشد که هر کسی به لهجه خاصی صحبت می‌کند، از این رو، نباید فکر کنید لهجه‌‌های غلط هستند یا اعتبار کمتری دارند.

از آنجا که زبان فرانسوی یکی از پرگویش‌ترین زبان‌ها است، لهجه‌های مختلفی نیز از این زبان وجود دارد.

در ادامه، از لهجه‌‌های مختلف زبان فرانسوی برای‌تان گفته‌ایم.

لهجه های زبان فرانسه

لهجه های مختلف زبان فرانسوی در فرانسه

فرانسوی زبان رسمی کشور فرانسه است. در سراسر کشور فرانسه، زبان‌های مختلف محلی وجود دارد. این زبان‌ها را patios می‌نامند.برای مثال، Alsatian نوعی زبان آلمانی سویسی است، Auvergnat مروبوط به کاتالونیا است،Breton زبانی سلتی است و Basque زبانی متمایز و مهجور است. چنین زبان‌هایی را زبان‌های ترکیبی می‌نامند.

لهجه‌های شمالی را به طور کلی Langues d’oïl می‌نامند: یک سری از لهجه‌های متعلق به گالو رمانس. زبان استاندارد فرانسوی نیز جزو همین گروه است.

لهجه‌های Occitan نیز عضوی از خانواده زبان‌های رومی است. در جنوب فرانسه، می‌توانید اشخاصی را که به این زبان صحبت می‌کنند ببینید.

زبان Franco-Provençal از زبان‌های گالو رمانس است که در فرانسه و بخش‌هایی از ایتالیا و سوئیس به آن صحبت می‌کنند.

بسیاری از این لهجه‌ها فقط در فرانسه شناخته‌شده هستند و مردم دیگر بخش‌های جهان متوجه آن نمی‌‌شوند.

فرانسوی‌ پاریسی همان زبان استاندارد فرانسه است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره زبان فرانسه و یادگیری بهتر، اینجا را کلیک کنید.

فرانسوی کانادایی یا کبکی

فرانسوی و انگلیسی زبان رسمی کانادا هستند. فرانسوی یگانه زبان رسمی کبک است. تقریباً 95% از اهالی کبک به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. در واقع، فرانسوی زبان اول یا دوم این عده است. به طور کلی، 20% از جمعیت کانادا به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید که مونترئال، بزرگ‌ترین شهر کبک، چهارمین شهر بزرگ فرانسه‌زبان در جهان است.

یک سری تفاوت میان فرانسوی کبکی (QF) و فرانسوی پاریسی وجود دارد، اما گویش وران زبان‌های فرانسوی پاریسی و فرانسوی کبکی زبان یکدیگر را متوجه می‌شوند. خارج از کانادا، فرانسوی کبکی را فرانسوی کانادا می‌نامند. فرانسوی کبکی ریشه در زبان فرانسوی قرون 17 و 18 دارد.

وقتی می‌گوییم فرانسوی کانادایی، منظورمان لهجه‌های مختلف زبان فرانسوی در کانا داست. لهجۀ Québécois مشهورترین لهجه فرانسوی در کبک است.

از دیگر لهجه‌ها می‌توان به Franco-Ontarians و Acadian اشاره کرد.

زبان بلژیکی و فرانسوی سوییسی

تقریباً 45% از جمعیت بلژیک به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. زبان فرانسه بلژیکی، از لحاظ واژگان، تلفظ و معناشناسی، متفاوت از فرانسوی پاریسی است، چرا که از زبان هلندی نیز تأثیر پذیرفته است.

با وجود این، زبان فرانسوی بلژیکی شباهت‌های زیادی با زبان فرانسه پاریسی دارد، چرا که این دو کشور بسیار نزدیک به یکدیگر هستند.

تقریباً 25% از جمعیت سوییس به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. زبان سوئیسی فرانسوی نیز شبیه به زبان فرانسوی استاندارد است، با این تفاوت که سرعت حرف زدن‌شان بسیار کمتر است.

فرانسوی آفریقایی

فرانسوی آفریقایی زبان 120 میلیون نفر در آفریقا است که در 24 کشور فرانسوی زبان زندگی می‌کنند. در نتیجه، آفریقا قاره‌ای است که اکثر گویش‌ورانش فرانسوی زبان هستند. الجزایر، از لحاظ تعداد گویش‌وران، دومین کشور بزرگ فرانسوی زبان در جهان است.

در این کشور، به زبان فرانسه مغربی صحبت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. در واقع، واژگان و تلفظ عربی بر زبان فرانسه آفریقایی تأثیر گذاشته است.

در کنگو، به 212 زبان صحبت می‌کنند و فرانسوی، به همراه چهار زبان بومی، زبان رسمی این کشور است.

زبان فرانسوی آفریقایی بسیار متفاوت از زبان فرانسوی اروپایی است، چرا که زبان عربی بر لهجه مردم این کشورها تأثیر می‌گذارد.

فرانسوی هندی

زبان فرانسوی در هند نیز نفوذ پیدا کرد، به خصوص در شرق و جنوب هند.

فرانسوی سوییسی

بخشی از مردم کشور سوییس به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. می‌توان گفت 25% تا 30% از جمعیت سوییس به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. فرانسوی سوییسی شباهت بسیاری زیادی به زبان فرانسوی استاندارد دارد، درست مثل فرانسوی بلژیکی.

آماده‌اید تا یادگیری زبان فرانسه را شروع کنید؟ همین حالا در دوره‌های ما ثبت‌نام کنید!”

مشاهده دوره‌های آموزش زبان فرانسه

سخن آخر
همانطور که مشاهده کردید، فرانسوی متشکل از لهجه‌ها و گویش‌های مختلف است. زبان فرانسوی استاندارد یا زبان فرانسوی پاریسی محبوب ترین لهجه زبان فرانسه است و زبان آموزان به سراغ یادگیری این زبان می‌روند. اگر به فکر یادگیری زبان فرانسوی هستید، باید فرانسوی پاریسی را یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا