زبان انگلیسی

آزمون تولیمو

اگر برای مشاهده نتیجه آزمون سراسری وارد سایت سازمان سنجش آموزش کشور شده باشید، حتماً نام آزمون تولیمو یا TOLIMO را دیده‌اید. آزمون تولیمو از آزمون‌های زبان انگلیسی است، مانند آزمون تافل و آیلتس. هر سال داوطلبان بسیاری در این آزمون زبان شرکت می‌کنند. اما آزمون تولیمو چیست؟ اعتبار آن چقدر است؟ چه کسانی باید در این آزمون شرکت کنند؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون تولیمو بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون تولیمو چیست؟

آزمون تولیمو (TOLIMO) از آزمون‌های استاندارد تعیین سطح زبان انگلیسی است که در ایران و از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. واژۀ TOLIMO مخفف عبارت The Test of Language by the Iranian Measurement Organization است.

چه کسانی در آزمون تولیمو شرکت می‌کنند؟

معمولاً متقاضیان آزمون تولیمو را داوطلبان آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تشکیل می‌دهند. کسانی که می‌خواهند در دوره دکتری شرکت کنند، به نمره آزمون تولیمو نیاز دارند.

ساختار آزمون تولیمو چگونه است؟

وقتی می‌خواهید در آزمون تولیمو شرکت کنید، سر جلسۀ آزمون، دو دفترچه در اختیارتان قرار می‌گیرد:

  • دفترچه اول آزمون تولیمو: سوالات تشریحی
  • دفترچۀ دوم آزمون تولیمو: 140 سوالات تستی

سوالات تشریحی را در همان دفترچۀ آزمون پاسخ می‌دهید، اما برای پاسخ دادن به دفترچۀ دوم، پاسخنامه تستی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

کدام مهارت‌ها در آزمون تولیمو سنجیده می‌شود؟

در آزمون تولیمو، سه مهارت زبانی شما سنجیده می‌شود:

رایتینگ: 40 سوال (نیم ساعت برای پاسخ به این سوال فرصت دارید)

ریدینگ: 50 سوال (55 دقیقه برای فرصت به این سوالات زمان دارید)

لیسنینگ: 50 سوال (35 دقیقه برای فرصت دادن به این سوالات زمان دارید)

پیش نیاز شرکت در آزمون تولیمو چیست؟

برای شرکت در آزمون تولیمو، باید مدرک تحصیلی دیپلم را داشته باشید. به غیر از این، هیچ محدودیت دیگری برای شرکت در این آزمون زبان انگلیسی وجود ندارد. 

نمره آزمون تولیمو چگونه مشخص می‌شود؟

نمره آزمون تولیمو بین 310 تا 677 است. وقتی نتایج آزمون مشخص می‌شود و نمره‌تان اعلام می‌شود، در یکی از چهار سطح زیر قرار می‌گیرید:

  • نمرۀ بالای 600: عالی
  • نمره بین 520 تا 599: سطح خوب
  • نمره بین 480 تا 579: سطح متوسط
  • نمره بین 479: سطح ضعیف

نمره رایتینگ آزمون تولیمو بین 1 تا 6 است و به صورت جداگانه به شما اعلام می‌شود و در کارنامه‌تان قرار می‌گیرد.

کدام موسسه‌های نتیجه آزمون تولیمو را می‌پذیرند؟

نمره ازمون تولیمو فقط در ایران قابل قبول است و کشورهای دیگر نتیجه این ازمون را نمی‌پذیرند. بنابراین اگر می‌خواهید نتیجه آزمون زبان انگلیسی را به موسسه‌ها و دانشگاه‌های خارج از کشور ارائه دهید، نمی‌توانید به سراغ آزمون تولیمو بروید، بلکه باید در ازمون‌هایی مانند آیلتس و تافل شرکت کنید. همه دانشگاه‌های دولتی و آزاد در ایران نتیجه آزمون تولیمو را از شما می‌پذیرند.

آزمون آنلاین و حضوری تولیمو

در حال حاضر، امکان برگزاری آزمون تولیمو به صورت آنلاین نیز وجود دارید. سوالات آزمون حضوری یا کاغذی تولیمو هیچ تفاوتی با آزمون آنلاین ندارد. در آزمون آنلاین نیز می‌توانید به سوالات بخش رایتینگ پاسخ دهید، اما دیگر لازم نیست در کاغذ بنویسید و می‌توانید آن را تایپ کنید.

آیا آزمون تولیمو نمره منفی دارد؟

آزمون تولیمو نمره منفی ندارد. از این رو، می‌توانید به همه سوالات، با خیال راحت، پاسخ بدهید، حتی به سوالاتی که در مورد پاسخ‌شان مطمئن نیستید.

نتیجه آزمون تولیمو چند سال اعتبار دارد؟

نتیجه آزمون تولیمو دو سال اعتبار دارد. طی این دو سال، می‌توانید مدرک آزمون تولیمو را به همه موسسه‌ها و دانشگاه‌های ایرانی ارائه دهید، اما پس از دو سال، باید مجدداً در این آزمون شرکت کنید.

زمان پاسخ دهی به آزمون تولیمو چقدر است؟

برای پاسخ به بخش تستی آزمون تولیمو 80 دقیقه زمان دارید و برای پاسخ دادن به بخش تشریحی آزمون تولیمو 30 دقیقه زمان در اختیار دارید.

چگونه در آزمون تولیمو ثبت نام کنیم؟

همانطور که گفتیم، آزمون تولیمو را سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌کند. برای ثبت نام در این آزمون، باید وارد سایت سازمان سنجش شوید و حساب کاربری مختص به خودتان را بسازید. پس از آن، می‌توانید شهر حوزه امتحانی و زمان مورد نظرتان را نیز انتخاب کنید. یادتان باشد که باید نهایتاً پنج روز قبل از برگزاری آزمون ثبت نام نهایی را انجام داده باشید.

تقریباً 48 ساعت پیش از برگزاری آزمون، کارت شرکت در آزمون تولیمو در سایت قرار می‌گیرد، درست مثل آزمون سراسری. در کارت آزمون، محل دقیق برگزاری آزمون تولیمو اعلام می‌شود.

برای مشاهده نتیجه آزمون تولیمو نیز باید به همین سایت مراجعه کنید.

هزینه ثبت نام در آزمون تولیمو چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون تولیمو متغیر است، از این رو، هنگام ثبت نام در این آزمون، باید از هزینه آن مطلع شوید.

سخن آخر

تا به این‌جا، با آزمون تولیمو و ساختار آن آشنا شدید. سازمان سنجش و آموزش کشور آزمون تولیمو را در ایران برگزار می‌کند. نتیجه این آزمون فقط در موسسه‌ها و دانشگاه‌های ایرانی قابل قبول است. داوطلبان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در این آزمون شرکت می‌کنند تا نتیجه آن را به نهاد یا دانشگاه مورد نظرشان ارائه دهند. یادتان باشد که نتیجه آزمون تولیمو فقط دو سال اعتبار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا