زبان انگلیسی

ترنسکرایب چیست؟ | روشی معجزه‌آسا در تقویت لیسنینگ

روش‌های متعددی برای تقویت مهارت لیسنینگ وجود دارد و ترانسکرایب کردن یکی از بهترین روش‌ها است. این روش در میان زبان آموزان بسیار محبوب است، چرا که روشی بسیار جذاب و مفرح است. بسیاری از زبان آموزان  و مدرسان زبان انگلیسی ترنسکرایب کردن را روشی معجزه آسا در تقویت لیسنینگ می‌دانند. اگر ترنسکرایب کردن را به شیوه صحیح انجام دهید، به مرور زمان، شاهد تأثیر شگفت انگیزش بر مهارت‌های مختلف‌تان خواهید. بود. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ترنسکرایب کردن بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ترنسکرایب کردن چیست؟

بسیاری از اساتید زبان انگلیسی و حتی زبان آموزان روش ترنسکرایب کردن را بهترین روش برای تقویت لیسنینگ می‌دانند. اما ترنسکرایب کردن چیست؟ ترنسکرایب کردن به معنای مکتوب کردن فایل صوتی است. اگر می‌خواهید یک فایل صوتی را مکتوب کنید، باید بارها و بارها به آن گوش دهید تا بتوانید متوجه همه واژگانش شوید و آن را بنویسید. ترنسکرایب کردن یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مهارت شنیداری یا لیسنینگ است.

چگونه از ترنسکرایب کردن برای تقویت مهارت لینسنیگ استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید تکنیک ترنسکرایب کردن را برای تقویت مهارت لیسنینگ استفاده کنید، باید یک سری نکات را بدانید و یک سری از مراحل را به درستی طی کنید. در ادامه، از نحوه تقویت مهارت لیسنینگ برای‌تان خواهیم گفت.

با فایل‌های صوتی کوتاه شروع کنید

در قدم اول، سعی کنید فایل‌های صوتی کوتاه را انتخاب کنید، به خصوص اگر هنوز در سطح مبتدی هستید. در این مرحله، نمی‌توانید فایل‌های طولانی را به راحتی گوش دهید، چرا که خسته می‌شوید. بنابراین بهتر است فایل‌های کوتاه را انتخاب کنید و خیلی زود شروع به تمرین کنید.

به شما توصیه می‌کنیم فایل‌های صوتی یا پادکست‌هایی را انتخاب کنید که علاوه بر سطح زبان‌شان، موضوع‌شان نیز برای‌تان مناسب باشد. با انتخاب فایل‌های صوتی با موضوعات جذاب، می‌توانید از مسیر یادگیری و ترنسکرایب کردن لذت ببرید.

ترنسکرایب کردن را طی سه مرحله انجام دهید

ترنسکرایب کردن را طی سه مرحله انجام دهید. در مرحله اول، به فایل صوتی گوش دهید تا گوش‌تان به واژگان و اصطلاحات جدید عادت کند.

در قدم دوم، دوباره به فایل صوتی مورد نظر گوش دهید و نکات مهم فایل را روی کاغذ بنویسید. در این مرحله، سعی کنید واژه‌هایی را یادداشت کنید که پیرامون موضوع اصلی هستند.

در قدم سوم، برای بار سوم، شروع به گوش دادن فایل صوتی مورد نظرتان کنید و هر آنچه را می‌شنوید یادداشت کنید. در این مرحله، برای سهولت کار، می‌توانید سرعت فایل را پایین بیاورید و هر کجا که احساس نیاز کردید، فایل صوتی را متوقف کنید.

خودتان را ارزیابی کنید

پس از اتمام کار، آنچه را نوشته‌اید با دقت بخوانید. طی این بررسی، ببنید که آیا املای همه واژه‌ها صحیح است یا خیر. آیا واژهای را با واژه دیگری اشتباه نگرفته‌اید. سرعت نوشتن‌تان چگونه است.

برای اینکه متوجه پیشرفت‌تان شوید، باید همواره مشغول تمرین و تکرار باشید. به مرور زمان، سرعت‌تان و دقت‌تان به میزان قابل توجهی بهتر خواهد شد.

پس از ترنسکرایب کردن، یادتان باشد که باید معنای تک تک واژگان موجود در فایل صوتی را یاد بگیرید. بدین ترتیب، همواره بر دایره واژگان‌تان افزوده خواهد شد.

مزایای ترنسکرایب کردن چیست؟

ترنسکرایب کردن مزایای متعددی دارد و به شیوه‌های مختلف، سبب تقویت مهارت لیسنینگ در شما خواهد شد. از مزایای ترنسکرایب کردن می‌‌توان به مزایای زیر اشاره کرد.

  • ترنسکرایب کردن سبب افزایش دقت‌تان می‌شود.
  • با استفاده از این روش، می‌توانید جزئیات را نیز متوجه شوید.
  • با استفاده از روش ترنسکرایب کردن، می‌توانید واژه‌هایی را که تلفظ‌شان شبیه یکدیگر است بشناسید و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.
  • پس از مدتی تمرین و تکرار و یادداشت‌برداری، سرعت نوشتن‌تان افزایش پیدا می‌کند.

چرا باید مهارت لیسنینگ را در خودمان تقویت کنیم؟

تقویت مهارت لیسنینگ مزایای بسیار زیادی دارد. اگر مهارت لیسنینگ را در خودتان تقویت کنید، می‌توانید فیلم‌های انگلیسی را به راحتی تماشا کنید و از گوش دادن به موسیقی انگلیسی نیز لذت ببرید.

می‌توانید در آزمون‌های مختلف زبان انگلیسی شرکت کنید و در بخش لیسنینگ، نمره بالایی را کسب کنید.

می‌توانید با گویش وران زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

سخن آخر

تا به این‌جا، دانستید ترانسکرایب چیست و چرا آن را روش معجزه آسا در تقویت لیسنینگ می‌دانند. وقتی مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستید و از روش ترنسکرایب کردن استفاده می‌کنید، به مرور زمان، متوجه تقویت مهارت های مختلف در خودتان خواهید شد. از همان ابتدا، به سراغ فایل‌های صوتی جذاب و کوتاه بروید و ان را چندین بار بنویسید و در نهایت، پیاده سازی یا ترنسکرایب کنید  تا بتوانید به صورت مداوم و ثابت قدم، پیش بروید. یادتان باشد ترنسکرایب کردن اصلا کار دشواری نیست و با تمرین و ممارست، برای‌تان مثل آب خوردن خواهد شد. یادتان باشد بعد از اتمام ترنسکرایب کردن و بررسی نوشته‌تان، نباید هیچ نقطه ابهامی برای‌تان باقی بماند، بلکه باید همه واژگان و اصطلاحات را یاد گرفته باشید و همچنین، توانسته باشید ساختار جمله‌ها را کاملاً درک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا