زبان انگلیسی

تکنیک تند خوانی متن انگلیسی

فرقی نمی‌کند قرار است متون فلسفی را بخوانید یا اینکه صرفاً می‌خواهید روزنامه صبح را ورق بزنید، در هر صورت، آگاهی از تکنیک های تندخوانی متن انگلیسی می‌تواند کمک‌تان کند. اما آگاهی از روش های تندخوانی چه کمکی به ما می‌کند؟  چگونه مهارت تندخوانی را در خودمان تقویت کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تکنیک تندخوانی متن انگلیسی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

دایره واژگان‌تان را گسترش دهید

پیش از هر چیزی، باید بدانید که گسترش دایره واژگان از مهم‌ترین قدم‌ها در مسیر تندخوانی است. هر چه تعداد کلماتی که می‌شناسید بیشتر باشد، سرعت مطالعه‌تان نیز افزایش خواهد یافت. با استفاده از روش‌مختلف، مانند فلش کارت و اپلیکیشن های آموزش لغت انگلیسی می‌توانید دایره واژگان‌تان را گسترش دهید.

به علاوه بهتر است حروف اضافه انگلیسی و کاربردشان را نیز بشناسید تا در صورت مشاهده آن‌ها، دیگر لازم نباشید به دیکشنری مراجعه کنید.

با صدای بلند بخوانید

متون مختلف را با صدای بلند بخوانید، به خصوص اگر اولین بار است که آن‌ها را می‌خوانید. شاید چند بار اول که این کار را انجام می‌دهید، کمی برای‌تان عجیب یا دشوار باشد، اما به مرور زمان، به این کار عادت می‌کنید و خواندن با صدای بلند برای‌تان آسان خواهد شد.

اکتیو ریدینگ را تمرین کنید

اکتیو ریدینگ یا خواندن فعال را تمرین کنید. اکتیو ریدینگ یعنی تلاش برای درک مهم‌ترین کلمات کلیدی، شناخت جمله‌های مهم و توجه به جزئیات موجود در هر پاراگراف. همچنین، در این تمرین، باید حواس‌تان به signal words باشد. اما منظور از signal words چیست؟ این واژگان حاکی از تغییر موضوع یا بیان ایده‌ای جدید است. از مهم‌ترین و پرکاربردترین signal wordها می‌توان به although، on the other hand، this is because و مواردی از این دست اشاره کرد.

وقتی می‌خواهید اکتیو ریدینگ را تمرین کنید، ابتدا از خودتان بپرسید «چرا این متن نوشته شده است؟»، «هدف از نگارش این متن چه بوده است؟»، «هدف نویسنده از نوشتن این متن چیست؟»، «نویسنده چگونه به سمت هدفش رفته است؟» و «آیا نویسنده به هدفش از نوشتن رسیده است؟»

وقتی قرار است متنی را به زبان فارسی بخوانید، ناخودآگاه، تمرین اکتیو ریدینگ را انجام می‌دهد. در مورد متون انگلیسی نیز، با کمی تمرین و تکرار به هدف‎‌‌تان خواهید رسید.

متن را اسکن کنید

متن را اسکن کنید. اما اسکن کردن متن به چه معنا است؟ اسکن کردن یعنی نگاهی سریع به متن انداختن. در روند اسکن کردن متن، برخی قسمت‌های خاص متن را شناسایی می‌کنید. این قسمت‌های خاص می‌تواند جمله‌های کلیدی یک پاراگراف باشد، نام و اعداد باشد یا یک سری فرضیه‌ها  و مثال‌های مهم در یک متن باشد.

در این روش، شما تک تک واژه‌ها را نمی‌خوانید، بلکه صرفاً چشم‌تان صرفاً ایده‌های بنیادین را می‌بیند و از متن بیرون می‌کشد. 

چه زمانی از تکنیک تندخوانی استفاده کنیم؟

با یادگیری این تکنیک‌ها، می‌توانید تندخوانی را یاد بگیرید و خیلی زود، محتوای کلی و حتی برخی جزئیات متن را در یابید. اما چه زمانی از تکنیک تندخوانی استفاده کنیم؟

تندخوانی به معنای خواندن و رد شدن و درک نکردن نیست. زمانی می‌توانیم بگوییم تندخوانی به شیوه اصولی انجام شده است که بین سرعت خواندن متن و درک آن توازن برقرار باشد.

مطالعات حاکی از آن‌اند که هر چه سرعت خواندن بالاتر باشد، برداشت کمتری از متن خواهید داشت. در واقع، هر چه متنی را سریع‌تر بخوانید، اطلاعات کمتری در ذهن‌تان جای می‌گیرد. این موضوع در مورد جزئیات نیز صدق می‌کند. هر چه سرعت مطالعه بالاتر باشد، جزئیات کمتری در خاطرتان خواهد ماند.

بنابراین برای مطالعه متون حقوقی، فلسفی، ادبی و هر متن پیچیده دیگری، بهتر است به سراغ تکنیک تندخوانی نروید. هنگام مطالعه چنین مطالبی، باید تا جایی که می‌توانید سرعت خواندن را کاهش دهید تا متوجه جزئیات بشوید و همه چیز در ذهن‌تان باقی بماند. همچنین، اگر قرار است مطلبی را تدریس کنید، بهتر است به سراغ تکنیک های تندخوانی متن انگلیسی نروید، چرا که برای تدریس باید متن را عمیقاً درک کرده باشید.

تکنکیک تندخوانی صرفاً برای مطالعه مطالب ساده یا نتیجه‌گیری یک مقاله مناسب است و در همه جا، نمی‌توانید از این تکنیک استفاده کنید.

همچنین، اگر قصد دارید متنی را چند بار بخوانید، می‌توانید برای خوانش اول، از تکنیک‌های تندخوانی انگلیسی استفاده کنید و در خوانش‌های بعدی، متن را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، با تندخوانی و تکنیک های آن آشنا شدید. تکنیک تندخوانی متن انگلیسی برای مطالعه متون ساده و خوانش اولیه متن بسیار مناسب است. اگر می‌خواهید از تکنیک تندخوانی متن انگلیسی استفاده کنید، باید دایره واژگان‌تان گسترده باشد تا در یک نگاه، متوجه معنای بسیاری از واژگان بشوید. همچنین باید تکنیک صحیح اسکن کردن متن را بدانید تا بتوانید خیلی زود، متوجه جمله‌ها و کلمه‌های کلیدی متن بشوید و فحوای آن را در یابید. علاوه بر اینها، باید تکنیک اکتیو ریدینگ را نیز بدانید. یادتان باشد تکنیک تندخوانی متن انگلیسی برای خواندن متون پیچیده و مهم مناسب نیست، مگر اینکه قصد داشته باشید متن را چند بار دیگر بخوانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا