زبان انگلیسی

ساختارهای موازی در زبان انگلیسی

آیا چیزی در مورد ساختارهای موازی در زبان انگلیسی شنیده‌اید؟ عبارت یا قانون ساختار موازی در زبان انگلیسی به کلمه‌ها و عبارت‌هایی با نقش مشابه در جمله اشاره دارند. ساختارهای موازی در زبان انگلیسی به بهبود خوانش‌پذیری متن کمک می‌کنند، از این رو، باید قواعد آن را یاد بگیرید و رعایت کنید تا بتوانید مثل گویش‌وران این زبان بنوسید. اما ساختارهای موازی در زبان انگلیسی چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ساختار موازی در زبان انگلیسی بدانید با ذکر مثال برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ساختار موازی در زبان انگلیسی چیست؟

ساختار موازی (Parallel structure) در زبان انگلیسی به الگوی وجود توازن میان عناصر مختلف جمله اشاره دارد. به عبارت دیگر، وقتی جمله‌ای را می‌نویسید، اجزای مختلفی را در آن می‌گنجانید تا جمله کامل شود. عبارت‌ها و واژگان به کار رفته در یک جمله باید یکسان باشند تا جمله یکپارچه و بی‌نقص شود. ساختار موازی باعث می‌شود خواننده بتواند جمله را راحت‌تر بخواند و سریع‌تر متوجه آن شود.

اجازه دهید یک قانون ساده را در مورد ساختار موازی انگلیسی برای‌تان بگوییم: اسم با اسم و فعل با فعل باید در یک راستا قرار بگیرند.

به مثال‌های زیر توجه کنید.

We were instructed to enter the exam room swiftly, quietly, and in a careful manner.(اشتباه)

در جمله بالا، قوانین مربوط به ساختار موازی رعایت نشده است، زیرا عبارت in a careful manner بعد از دو فعل قرار گرفته است. برای داشتن ساختار موازی، باید این عنصر جمله را نیز تبدیل به قید کنید، درست مثل جمله زیر.  

We were instructed to enter the room swiftly, quietly, and carefully. (صحیح)

اکنون ساختار موازی را در جمله دیگری بررسی می‌کنیم.

My guidance counselor suggested that I should get some rest, that I should eat well, and to do some breathing exercises before the exam. (اشتباه)

در جمله بالا، عبارت to do some breathing exercises ساختار متوازی جمله را در هم شکسته است. باید این جمله را به یکی از دو صورت زیر بنویسید.

My guidance counselor suggested that I should get some rest, that I should eat well, and that I should do some breathing exercises before the exam. (صحیح)

My guidance counselor suggested that I get enough rest, eat well, and do some breathing exercises before the exam. (صحیح)

ساختار موازی و حروف ربط در زبان انگلیسی

وقتی اجزای مختلف جمله را با استفاده از حروف ربط انگلیسی به یکدیگر متصل می‌کنید، باید حواس‌تان به قاعده ساختار موازی در جمله باشد. در زیر، دو نمونه صحیح را مشاهده می‌کنید.

  • Every morning, we make our bed, eat breakfast and feed the dog.
  • I will not sing a song, nor will I dance.

اکنون دو نمونه نادرست را در زیر ببینید.

Every morning, we make our bed, eating breakfast and feed the dog.

در جمله بالا، فعل eating هیچ شباهتی با دیگر افعال جمله، یعنی make  و feed نداد.

اکنون به مثال زیر توجه کنید.

I will not sing a song, nor dance.

جمله بالا نیز اشتباه است، چزا که در آن، یک جا از will not استفاده شده است و در جای دیگر، از nor. این جمله نیز اشتباه است.

 

ساختار موازی و جمله معفوم و مجهول در زبان انگلیسی

اگر جمله‌ای را با ساختار معلوم شروع می‌کنید، نمی‌توانید در اواسط مسیر، از ساختار مجهول در جمله استفاده کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

Lawrence asked if the students will attend the event, if they will have to buy tickets, and if transportation would be provided to the students. (اشتباه)

Lawrence asked if the students will attend the event, if they will have to buy tickets, and if there will be any transportation. (صحیح)

ساختار موازی و کاربرد مصدر و اسم مصدر در جمله انگلیسی

اگر در جمله‌تان چند فعل وجود دارد، باید حواس‌تان به یک مسئله مهم باشد: در چنین جمله‌هایی نباید از مصدر (infinitive) و اسم مصدر (gerund) در کنار یکدیگر استفاده کنید، چرا که این کار باعث بر هم خوردن ساختار موازی جمله می‌شود.

به جمله زیر توجه کنید.

The participants in the workshop learned how to communicate, negotiate, and working collaboratively for the most effective outcome. (اشتباه)

جمله بالا اشتباه است، چرا که این قانون در آن رعایت نشده است. این جمله را به دو صورت زیر باید بنویسید.

The participants in the workshop learned how to communicate, negotiate, and work collaboratively for the most effective outcome.

The participants in the workshop learned about communicating, negotiating, and working collaboratively for the most effective outcome.

ساختار موازی در ضرب المثل های زبان انگلیسی

ساختارهای موازی در متون ادبی و ضرب‌المثل‌ها نیز بسیار کاربرد دارند. در ضرب المثل های انگلیسی زیر ساختار موازی رعایت شده است.

باد آورده را باد می‌برد.Easy come, easy go.
نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.No pain, no gain.
زندگی برد و باخت دارد. (چیزی را به دست می‌آوری، چیزی را از دست می‎‌دهی. )You win some, you lose some.

سخن آخر

تا به اینجا، با مفهوم کلی ساختار موازی در زبان انگلیسی آشنا شدید و نمونه‎‌های درست و غلطی را نیز مشاهده کردید. ساختار موازی یا Parallel structure به معنای استفاده از الگوی مشابه واژگان برای نشان دادن تساوی اهمیت ایده‌ها و موارد مطرح‌شده است. واژگان و عبارت‌های موجود در یک جمله نباید فقط از لحاظ ساختاری با یکدیگر برابر باشند، بلکه از لحاظ زمان نیز باید با یکدیگر مشابه باشند. رعایت قوانین ساختار موازی در متن انگلیسی به بهبود خوانش پذیری جمله یا متن انگلیسی کمک می‌کند. بنابراین پیش از آنکه شروع به نوشتن کنید، این قوانین را یاد بگیرید و در سراسر نوشتارتان، آن را رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا