زبان انگلیسی

ساختار آزمون آیلتس

کسانی که ساختار آزمون آیلتس را می‌شناسند با آمادگی بیشتری، سر جلسه آزمون حاضر می‌شوند. بنابراین شناخت ساختار این آزمون می‌تواند تا حد زیادی کمک‌تان کند. اما ساختار ازمون آیلتس چیست؟ آیا این آزمون ساختار ثابتی دارد؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ساختار آزمون آیلتس بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

آزمون آیلتس چیست؟

آزمون آیلتس از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است. شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس غیرانگلیسی زبانانی هستند که می‌خواهند در کشوری انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهند، کار کنند یا این‌که مهاجرت کنند. تاریخچه آزمون آیلتس به سال 1989 بر می‌‎‌گردد. طی این آزمون هر چهار مهارت زبانی زبان آموزان سنجیده می‌شود.

انواع آزمون آیلتس

همانطور که گفتیم، آزمون آیلتس متشکل از چهار بخش است و زبان آموزان باید مهارت بالایی در هر چهار زمینه داشته باشند تا بتوانند نمره کافی را کسب کنند. به طور کلی، دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد:

  • آزمون جنرال
  • آزمون آکادمیک

آزمون آیلتس آکادمیک مختص به کسانی است که می‌خواهند در کشور دیگری ادامه تحصیل دهند. اما آزمون آیلتس جنرال برای کسانی مناسب است که قصد ورود به دانشگاه را ندارند.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس چگونه است؟

در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، زبان آموزان به چهار فایل صوتی گوش می‌دهند. این فایل صوتی ممکن است مونولوگ، دیالوگ یا روخوانی از روی یک متن باشد. در این بخش، باید به چهل سوال پاسخ دهید.

بخش اول آزمون لیسنینگ مکالمه‌ای میان دو شخص در جامعه است.

بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس مونولوگی در مورد زندگی روزمره است.

در بخش سوم آزمون لیسنینگ آیلتس، مکالمه‌ای میان چهار نفر را می‌شنویم. این مکالمه در مورد آزموش و تحصیلات است.

بخش چهارم آزمون لیسنینگ مونولوگ‌هایی در مورد موضوعات دانشگاهی است.

چگونه در بخش لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟

  • مهارت‌ لیسنینگ را در خودتان تقویت کنید تا وقتی کسی با سرعت بالا صحبت می‌کند، متوجه حرف‌هایش بشوید.
  • ممکن است هنگام گوش دان به این بخش، تمرکزتان را از دست بدهید. بنابراین باید روی حفظ تمرکزتان کار کنید تا تحت هیچ شرایطی، تمرکزتان را از دست ندهید و متوجه بخش‌های کلیدی صحبت‌ها شوید.

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس چگونه است؟

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد. در این بخش، همانطور که از نامش پیدا است، مهارت شما در صحبت کردن به زبان انگلیسی سنجیده می‌شود. این بخش از آزمون آیلتس متشکل از سه قسمت است:

قسمت اول بخش اسپیکینگ به معرفی اختصاص دارد و معمولاً 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد. در این بخش، ممتحن خودش را معرفی می‌کند و از شما نیز می‌خواهد خودتان را معرفی کنید. پس از معرفی، سوالاتی را در مورد موضوعاتی مانند کار، خانواده و سرگرمی‌های‌تان از شما می‌پرسند. این بخش از آزمون اسپیکینگ به منظور آماده‌سازی شما انجام می‌شود تا رفته رفته، احساس راحتی کنید و بتوانید به سوالات بخش‌های دیگر پاسخ دهید.

بخش دوم آزمون آیلتس 3 تا 4 دقیقه طول می‌کشد و طی این مدت، آزمنوگر از شما می‌خواهد یک سری نکات کلیدی را بنویسید و از آن‌ها، در صحبت‌های‌تان استفاده کنید. یک دقیقه برای آماده شدن زمان دارید.

در بخش سوم لیسنینگ، که 4 تا 5 دقیقه طول می‌کشد، آزمونگر از شما می‌خواهد جزئیاتی را، به زبان رسمی و غیررسمی، در مورد بخش دوم بیان کنید.

بخش رایتینگ آزمون آیلتس چگونه است؟

در این بخش، باید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید: رایتینگ جنرال و رایتینگ اکادمیک. بخش رایتینگ نیز متشکل از دو بخش است و باید این دو بخش را طی 60 دقیقه پاسخ دهید. در بخش اول، باید مقاله‌ای 150 کلمه‌ای بنویسید و در بخش دوم، باید مقاله‌ای 250 کلمه‌ای بنویسید. یادتان باشد که در سراسر نوشته‌تان، باید از جمله استفاده کنید، نه کلمات و عبارت‌های موردی.

اگر می‌خواهید گزینه آزمون آکادمیک را انتخاب کنید، باید دو مقاله بنویسید:

  • باید در مورد جدول، شکل یا نموداری، به زبان خودتان توضیح دهید.
  • باید مقاله‌ای را در مورد یک فرضیه، ایده یا مشکل به زبان خودتان بنویسید.

اگر گزینه آیلتس جنرال را انتخاب کنید، با دو گزینه زیر روبه رو خواهید شد:

  • باید مطلبی را در مورد یک موقعیت مشخص بنویسید. برای پاسخ به این بخش، از شما می‌خواهند سبکی رسمی، نیمه رسمی یا شخصی را برای نوشتن انتخاب کند.
  • در این بخش، باید به زبان خودتان در مورد یک فرضیه، دیدگاه یا مشکل توضیح دهید.

اما چگونه در بخش رایتینگ نمره بالایی را کسب کنیم؟

  • مقاله‌ و مجله انگلیسی بخوانید. زیر ساختارهای دستوری متداول در این مقاله‌ها خط بکشید و واژگان پرکاربرد در این مقاله‌ها را نیز بیابید.
  • موضوعات مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و درباره‌شان بنویسید. بدین ترتیب، رفته رفته، بر اضطراب‌تان غلبه خواهید کرد و مهارت رایتینگ‌تان نیز بهتر خواهد شد.

سخن آخر

تا به اینجا، با ساختار آزمون آیلتس آشنا شدید. اگر بدانید که در هر بخش از آزمون آیلتس، با چه مواردی مواجه خواهید شد و باید به چه سوالاتی به چه نحوی پاسخ دهید، می‌توانید به خوبی، برای این آزمون آماده شوید و در هر بخش نیز، نمره بالایی را کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا