زبان انگلیسی

ساختار آزمون تافل

تسلط به زبان انگلیسی برای موفقیت در تافل لازم است، اما کافی نیست! اگر قصد دارید در آزمون تافل شرکت کنید، در اولین قدم، بهتر است ساختار این آزمون را بشناسید تا بتوانید مسیر درستی را برای آمادگی در پیش بگیرید. شناخت ساختار آزمون تافل به معنای آگاهی از بخش‌های مختلف آزمون، نحوه نمره دهی و مدت زمان پاسخ به آن است. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد ساختار آزمون تافل بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

مدرسه زبان نزدیکتر یک جلسه خصوصی کاملا رایگان هدیه می‌دهد تا با اطمینان ثبت‌نام کنید.

چرا باید ساختار آزمون تافل را بشناسیم؟

در قدم اول، باید بدانیم اصلاً چرا شناخت ساختار آزمون تافل مهم است؟ اگر در سطوح بالای زبان انگلیسی باشید، احتمال اینکه چنین سوالی برای‌تان پیش بیاید بیشتر است. همانطور که گفتیم، تسلط به زبان انگلیسی برای موفقیت در آزمون تافل ضروری است، اما کافی نیست! هر کدام از بخش‌های آزمون تافل یک سری ویژگی‌های مشخص دارد که باید آن‌ها را بشناسید تا بتوانید خودتان را برای پاسخ دادن به آن‌ها آماده کنید.

شناخت چهار بخش آزمون تافل باعث می‌شود بدانید قرار است در آزمون با چه نوع سوالاتی رو به رو شوید. در هر کدام از این بخش‌ها، سوالاتی با فرم و محتوای مشخص وجود دارد که در بازه زمانی محدود، باید به آن‌ها پاسخ دهید. اگر می‌خواهید در جلسه آزمون، با پدیده جدیدی رو به رو نشوید، باید هر چهار قسمت آزمون را به خوبی بشناسید و پیش از جلسه آزمون، نمونه سوالاتی را بررسی کرده باشید. این شناخت بخش مهمی از مسیر آمادگی برای آزمون تافل است که اگر به خوبی طی شود، بر نمره‌تان تأثیر خواهد داشت.

جدول زمان بندی آزمون تافل

آزمون تافل متشکل از چهار بخش است: ریدینگ، لسینینگ، اسپیکینگ و رایتینگ. برای پاسخ دادن به هر کدام از این بخش‌ها زمان مشخصی دارید. در جدول زیر، این زمان‌بندی را به طور خلاصه برای‌تان گفته‌ایم.

بخش های آزمون تافلزمانتعداد سوالاتتوضیحات
ریدینگ (Reading)54-72 دقیقه30 تا 40 سوالخواندن متون و پاسخ به سوالات مربوط به آن‌ها
لیسنینگ (Listening)41-57 دقیقه28 تا 39 سوالپاسخ دادن به سوالاتی در مورد بحث‌های کلاسی و لکچرها
استراحت10 دقیقه  
اسپیکینگ (Speaking)17 دقیقه4 سوالصحبت در مورد یک موضوع و بحث در مورد مواد و مطالب موجود در یک فایل صوتی یا متن انگلیسی
رایتینگ (Writing)50 دقیقه2 سوالخواندن متن، گوش دادن به یک فایل صوتی و پاسخ دادن به سوال

 ساختار بخش ریدینگ آزمون تافل

در بخش ریدینگ آزمون تافل، مهارت خواندن و درک مطلب شما سنجیده می‌شود. درواقع، باید نشان دهید که می‌توانید متون آکادمیک را بخوانید و درک کنید. در این بخش، 3 تا 4 متن وجود دارد و هر متن نیز تقریباً متشکل از 700 کلمه است. بعد از خواندن این متون، باید به سوالات مربوط به آن‌ها پاسخ دهید. هر متن تقریباً 10 سوال دارد. به طور کلی، 54 تا 72 دقیقه برای پاسخ دادن به همه سوالات بخش ریدینگ آزمون تافل زمان دارید.

در برخی از این سوالات، در مورد جزئیات موجود در متن و ایده کلی مطرح شده در آن سوال می‌شود. برای مثال، از شما می‌پرسند در پاراگراف X به کدام سوال پاسخ داده شده است. در برخی دیگر از سوالات، باید نشان دهید کدام جمله درست است و کدام جمله غلط است.

برای کسب نمره بالا در آزمون تافل، پاسخ‌هایی را انتخاب نکنید که شامل واژگان و اصطلاحات موجود در متن است، بلکه گزینه‌هایی را انتخاب کنید که مفهوم مورد نظر را منتفل می‌کنند. همچنین، انتظار نداشته باشید پاسخ‌ها به طور مستقیم در متن ذکر شده باشند، بلکه باید مفهوم را درک کنید تا بتوانید گزینه‌های درست را انتخاب کنید و پاسخ صحیح به سوالات بدهید.

ساختار بخش لیسنینگ آزمون تافل

در بخش لیسنینگ آزمون تافل، باید بتوانید مکالمات و ارائه‌ها را درک کنید. در این بخش، سه یا چهار ارائه را می‌شنوید که هر کدام از آن‌ها 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشد و برای هر ارائه نیز 6 سوال وجود دارد. همچنین دو سا سه مکالمه را می‌شنوید که در آن‌ها، دو نفر با یکدیگر صحبت می‌کنند. هر کدام از این مکالمات 3 دقیقه طول می‌کشد و برای پاسخ به هر سوال نیز 5 دقیقه زمان دارید.

یادتان باشد که اگر هنگام گوش دادن به فایل‌های صوتی یادداشت برداری کنید، می‌توانید پاسخ بهتری به سوالات بدهید. به طور کلی، 41 تا 57 دقیقه برای پاسخ دادن به سوالات این بخش زمان دارید.

ساختار بخش اسپیکینگ آزمون تافل

در بخش اسپیکینگ آزمون تافل، توانایی شما برای برقراری ارتباط در محیط آکادمیک سنجیده می‌شود. در این بخش، چهار سوال وجود دارد که طی آن‌ها، شرایط واقعی برای‌تان شبیه سازی می‌شود. در واقع، باید نشان دهید که می‌توانید داخل کلاس درس و خارج از کلاس می‌توانید از پس انجام مکالمه‌ها بر بیایید.

در سوال اول بخش لیسنینگ، باید بتوانید در مورد عقاید، نظرات و تجربیات خودتان صحبت کنید.

در سوال دوم، باید مهارت‌های چهارگانه زبانی‌تان را به کار بگیرید تا بتوانید پاسخ مناسبی بدهید.

پیش از آنکه شروع به صحبت کنید، 15 تا 30 ثانیه زمان دارید تا خودتان را آماده کنید. معمولاً این بخش 45 تا 60 ثانیه طول می‌کشد. بعد از آن، شروع به صحبت می‌کنید و صدای‌تان ضبط می‌شود.

 بخش اسپیکینگ آزمون تافل 17 دقیقه طول می‌کشد.

اگر می‌خواهید نمره بالایی را در بخش اسپیکینگ آزمون تافل کسب کنید، باید:

  • از زمان آماده سازی برای سازمان‌دهی افکارتان استفاده کنید.
  • یادداشت برداری کنید، اما کل پاسخ را ننویسید.
  • اگزمینرها قرار است مهارت اسپیکینگ‌تان را بسنجند، نه مهارت نوشتاری‌تان را.
  • پیش از آزمون، پاسخ سوالات را حفظ نکنید. حفظ کردن باعث کاهش یافتن نمره‌تان خواهد شد.
  • پاسخ‌تان باید کاملاً یکپارچه و منسجم باشد. در واقع، باید ارتباط منطقی میان واژه‌ها و عبارت‌ها وجود داشته باشد.

ساختار بخش رایتینگ آزمون تافل

هدف از بخش رایتینگ آزمون تافل سنجش مهارت شما برای نوشتن در مورد موضوعات آکادمیک است. در این بخش، باید بتوانید ایده‌های‌تان را به صورت کاملاً شفاف، منسجم و خلاصه بیان کنید.

در بخش رایتینگ تافل، با دو بخش رو به رو خواهید شد:

بخش The integrated writing task (20 دقیقه): در این بخش، باید بتوانید متون کوتاه را بخوانید و به ارائه‌های کوتاه گوش دهید و در نهایت، در مورد آنچه شنیده‌اید یا خوانده‌اید بنویسید. مقاله شما باید متشکل از 150 تا 225 کلمه باشد.

بخش The independent writing task (30 دقیقه): در این بخش، باید مقاله‌ای بر اساس تجربیات شخصی یا نظرات‌تان بنویسید. معمولاً طول مقالات مربوط به این بخش باید بیش از 300 کلمه باشد.

اگر می‌خواهید در بخش رایتینگ آزمون تافل نمره بالایی را کسب کنید، بهتر است:

  • متن را با دقت بخوانید و به ایده اصلی و جزئیات آن نیز توجه کنید.
  • یادداشت برداری را از یاد نبرید. در واقع، باید نکات کلیدی را یادداشت کنید.
  • از پیش، متنی را حفظ نکنید.
  • هنگام بیان نظرات‌تان، حتماً مثال‌هایی را نیز بیاورید.
  • پیش از آنکه شروع به نوشتن کنید، طرح کلی نوشته‌تان را ترسیم کنید. بدین ترتیب، می‌توانید متنی منسجم و یکپارچه بنویسید.

نمره دهی آزمون تافل چگونه است؟

  • نمره کلی آزمون تافل حاصل جمع نمره چهار بخش است.  
  • هر بخش بین 0 تا 30 نمره دارد.
  • کل نمره تافل 120 است.

در آزمون تافل چیزی به نام قبولی یا عدم قبولی وجود ندارد، بلکه نمره‌تان باید طبق معیار نهاد مورد نظرتان باشد.

سخن آخر

تا به اینجا، با ساختار آزمون تافل آشنا شدید. این آزمون متشکل از چهار بخش برای سنجش مهارت های چهارگانه زبانی‌تان است. در هر بخش، باید به یک سری سوالات در بازه زمانی مشخصی پاسخ دهید. زمان‌بندی، سبک نمره‌دهی و نحوه صحیح پاسخ به سوالتت هر بخش را بشنسید تا بتوانید نمره بالایی را در هر کدام از آن‌ها کسب کنید. یادتان باشد شناخت ساختار آزمون زبان انگلیسی تافل چراغ راه مسیر آمادگی برای ازمون خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا