زبان انگلیسی

-چرا یادگیری [فونتیک] در آموزش زبان انگلیسی اهمیت ویژه دارد؟  فونتیک زبان انگلیسی و مهم‌ترین نکات آن

در طی تاریخ آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، روز به روز، اهمیت آموزش تلفظ صحیح واژگان بیشتر و بیشتر شده است. در واقع، پس از نیمه دوم قرن بیستم بود که آموزش تلفظ درست واژگان در آموزش زبان انگلیسی اهمیت پیدا کرد. آموزش این مهارت همواره برای مدرسان دشوار بوده است و البته زبان آموزان نیز با یادگیری آن مشکل داشتند. در این مسیر، مدرسان زبان انگلیسی از تکنیک‌ها و متدهای مختلف استفاده کردند و همواره بر فونتیک تکیه داشتند. آموزش فونتیک مثل آموزش ماهی گرفتن است. در واقع، زبان آموز با یادگیری فونتیک زبان انگلیسی و اصول آن ماهی گرفتن را یاد می‌گیرد و دیگر لازم نیست برای تلفظ تک تک واژگان به سراغ مدرس برود یا گویش‌ور انگلیسی زبانی را پیدا کند و از آن بپرسد. اما چگونه فونتیک به مدرسان و زبان آموزان کمک می‌کند؟ اصول فونتیک چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد نقش فونتیک در آموزش زبان انگلیسی و مهم‌ترین نکات مربوط به آن لازم است بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

فونتیک انگلیسی چیست؟

زبانشناسی مطالعۀ علمی زبان انسان و ساختار آن است که از شاخه‌های مختلف تشکیل شده است. یکی از این شاخه‌ها به بررسی نحوۀ تولید صداها می‌پردازد و این شاخه همان فونتیک است. فونتیک در علم زبانشناسی و همچنین یادگیری زبان انگلیسی و هر زبان دیگری اهمیت دارد. با یادگیری این علم می‌توانید درک عمیق‌تری از زبان انگلیسی پیدا کنید. در واقع، درک فونتیک می‌تواند مثل یک رمزگشا عمل کند و مسیر صحیح یادگیری تلفظ واژگان را به زبان آموزان یاد دهد.

اهمیت فونتیک در صحبت کردن به زبان انگلیسی چیست؟

صحبت کردن یا اسپیکینگ دشوارترین مهارت زبان انگلیسی و هر زبان خارجی دیگر است. اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را به خوبی صحبت کنید و مثل یک گویش‌ور زبان انگلیسی صحبت کنید، نباید یادگیری تلفظ صحیح واژگان را یاد ببرید. یکی از دلایلی که زبان آموزان از صحبت کردن و بیان واژگان و جملاتی که یاد می‌گیرند اجتناب می‌کنند ترس از اشتباه کردن است. به عبارت ساده، این زبان آموزان از آن می‌ترسند که این واژگان را غلط تلفظ کنند. می‌توان گفت اشتباه کردن بزرگ‌ترین ترس هر انسان است. یادگیری فونتیک و کاربرد آن می‌تواند ترس‌تان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با یادگیری فونتیک، یاد می‌گیرید چگونه واژگان و صداها را تلفظ کنید، بدین ترتیب، رفته رفته، اعتماد به نفس‌تان در بیان واژگان انگلیسی افزایش خواهد یافت.

فونتیک زبان انگلیسی و اصول و نکات مربوط به آن

اما چگونه فونتیک زبان انگلیسی و اصول مربوط به آن را یاد بگیریم؟ برای یادگیری فونتیک زبان انگلیسی اصلاً لازم نیست منتظر باشید کسی آن را به شما یاد بدهد، بلکه کافی است سری به دیکشنری‌های انگلیسی بزنید و نگاهی به اولین صفحه‌های آن بیندازید تا همه نکات مربوط به فونتیک زبان انگلیسی را یاد بگیرید، به همین سادگی! با نگاه به این صفحه‌ها و یادگیری عمیق آن، می‌توانید تلفظ صحیح تک تک واژگان را از بر کنید.

فونتیک زبان انگلیسی و حروف صدادار کوتاه

حروف صدادار کوتاه علامت خاصی در زبان انگلیسی دارند. به جدول زیر و مثال‌های آن توجه کنید:

pass, back, have, had, contactæ
every, ever, never, necessary, endɛ
cup, flood, love, come, thumbʌ
book, foot, woman, full, wouldʊ
of, often, office, squat, offerɒ
mother, stuff, ago, action, neverə

فونتیک زبان انگلیسی و حروف صدادار بلند

و اما می‌رسیم به حروف صدادار بلند در زبان انگلیسی و نحوه تلفظ‌شان. به جدول زیر توجه کنید:

be, need, feel, she, freei:
her, word, turn, world, girlɜ:
your, more, also, small, sureɔ:
new, too, value, school, youu:
ask, party, father, star, barɑ:

گاهی دو حرف صدادار در زبان انگلیسی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و صدای متفاوتی را تولید می‌کنند. در جدول زیر، از این ترکیب و نحوه تلفظ‌شان برای‌تان گفته‌ایم.

here, period, idea, career, clearɪə
care, share, where, there, hair
later, eight, day, play, age
voice, enjoy, join, boy, choiceɔɪ
life, buy, why, guy, high, five
open, only, follow, home, hold
town, house, allow, now, how

فونتیک زبان انگلیسی و حروف بی‌صدا

در جدول زیر، از تلفظ حروف بی‌صدا در زبان انگلیسی برای‌تان گفته‌ایم.

happen, program, keep, play, payp
but, before, best, maybe, jobb
take, tell, time, study, talkt
day, idea, decide, friend, dod
can, require, think, take, schoolk
give, go, group, agree, goodg

سخن آخر

تا به این‌جا، با اهمیت یادگیری فونتیک در آموزش زبان انگلیسی آشنا شدید و نکات مهم مربوط به آن را آموختید.  فونتیک از مهم‌ترین مولفه‌ها در برقراری ارتباط با دیگران است. برقراری ارتباط موثر با دیگران مستلزم یادگیری تلفظ صحیح واژگان است و اگر بخواهید به زبان انگلیسی با دیگران ارتباط برقرار کنید، باید تلفظ صحیح واژگان انگلیسی و بالطبع، فونتیک زبان انگلیسی را بشناسید و بتوانید از آن استفاده کنید. اگر نتوانید واژه‌ای را به درستی تلفظ کنید، دیگران نیز متوجه منظورتان نخواهند شد. بنابراین فرقی نمی‌کند می‌خواهید به کشوری انگلیسی زبان بروید یا در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی شرکت کنید، در هر صورت، باید تلفظ صحیح واژگان را بلد باشید، در غیر این‌صورت دیگر آموخته‌های‌تان نیز به کارتان نخواهد آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا