زبان انگلیسی

آموزش علائم نگارشی در انگلیسی

علائم نگارشی بخش مهمی از دستور زبان انگلیسی هستند و خواندن و نوشتن جمله را برای افراد آسان می‌کند. بسیاری از گویش‌وران زبان انگلیسی و زبان آموزان همه علائم نگارشی را نمی‌شناسند و حتی کاربرد صحیح آن‌ها را که می‌شناسند نیز به خوبی نمی‌دانند. بنابراین شناخت همه علائم نگارشی و یادگیری کاربرد صحیح‌شان برای هر کسی واجب است. در دستور زبان انگلیسی، چهارده علامت نگارشی وجود دارد که بسیار متمایز از یکدیگر هستند و کاربردشان نیز بسیار متفاوت است، از این رو، یادگیری‌شان چندان کار سختی نیست و فقط به کمی تمرین نیاز دارد. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد علائم نگارشی و کاربردشان در زبان انگلیسی باید بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

علائم نگارشی در زبان انگلیسی چیست؟

علاوم نگارشی در زبان انگلیسی مجموعه‌ای از نمادها است که برای جدا کردن جمله‎ها و شفاف‌سازی معنای جمله و عناصر نوشتاری استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، علائم نگارشی به خواننده می‌گویند که چه زمانی باید مکث کنند، کدام واژگان و جملات نقل قول هستند، کدام عبارت‌ها در جهت توضیحات بیشتر آمده‌اند، در کجا واژگان باید حذف شوند و موارد دیگر. اگر علائم نگارشی انگلیسی را بشناسید، خواندن متون انگلیسی و نوشتن متن‌ مفهوم برای‌تان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

انواع علائم نگارشی در زبان انگلیسی

در زبان انگلیسی، چهارده علامت نگارشی وجود دارد: نقطه، علامت سوال، علامت تعجب، کاما، دو نقطه، نقطه ویرگول، خط تیره، خط ربط، براکت، قلاب، پرانتز، آپستروف، علامت نقل قول و سه نقطه.

اگر می‌خواهید متنی اصولی و صحیح را بنویسید و همچنین بتوانید متون انگلیسی را به راحتی بخوانید، باید این چهارده علامت نگارشی را بشناسید.

علاوم نگارشی در زبان انگلیسی همراه با مثال

برای شناخت علائم نگارشی در زبان انگلیسی، صرفاً دانستن نام‌شان کافی نیست، باید کاربرد آن‌ها را نیز در جمله مشاهده کنید. برای درک بهتر علامت های نگارشی در زبان انگلیسی، آن‌ها را به پنج دسته‌ تقسیم کرده‌ایم.

  • علائم نگارشی برای انتهای جمله: نقطه، علامت تعجب و علامت پرسش
  • کاما، دو نقطه، نقطه ویرگول
  • خط تیره و خط ربط
  • قلاب، پرانتز و براکت
  • آپستروف، علامت نقل قول و سه نقطه

هر کدام از علائم موجود در این پنج دسته کارکرد مختص به خودشان را دارند. در ادامه، این علائم نگارشی را معرفی می‌کنیم، از کاربردشان می‌گوییم و کاربردشان را همراه را با مثال نیز نشان خواهیم داد.

علامت نقطه (.)

علامت نقطه (.) یا period پرکاربردترین علامت نگارشی در زبان انگلیسی انگلیسی است. نقطه نشان می‌دهد جمله به انتها رسیده است. این علامت در انتهای جمله کامل خبری قرار می‌گیرد. به مثال زیر توجه کنید:

سگ زیر حصار دوید.The dog ran under the fence.

از علامت نقطه در مخفف اسامی و عناوین نیز استفاده می‌شود. در مثال‌های زیر، این کاربرد نقطه را ببینید:

دکتر اسمیت جدول بیمارش را خواندDr. Smith read his patient’s chart.
آقای اچ. پاتر در جلوی خودش را باز کرد.Mr. H. Potter opened his front door.

علامت پرسش (؟)

علامت پرسی (؟) یا question mark در زبان انگلیسی در انتهای جمله پرسشی قرار می‌گیرد. معمولاً جملاتی که با واژه‌های پرسشی مانند what، how، when، where، why و who استفاده می‌شود.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

چقدر تخم‌ مرغ‌ها را دوست دارید؟How do you like your eggs?
چرا فیلم دیشب را دوست نداشتی؟Why didn’t you like the movie last night?

معمولاً، همه علامت‌های سوالی به تغییر لحن اشاره دارند. در واقع، وقتی علامت سوالی یا پرسش را در جمله انگلیسی می‌بینید، باید جمله را با صدای بلندتر بخوانیدد .

علامت تعجب (!)

علامت تعجب (!)  یا exclamation point در زبان انگلیسی در انتهای جمله قرار می‌گیرد. معمولاً وقتی می‌خواهیم احساساتی را بیان کنیم، از این علامت استفاده می‌کنیم. این علامت فقط برای بیان تعجب نیست، بلکه برای بیان احساساتی مثل تنفر، خشم، لذت و هر احساس دیگری به کار می‌رود. در واقع، علامت تعجب حاکی از تأکید بیشتر بر احساسات جاری در جمله است.

به کاربرد علامت تعجب در جمله‌های زیر دقت کنید:

او فریاد زد، “به پشت سرت نگاه کن!”“Look out behind you!” she yelled.
خیلی مشتاقم فردا به پارک بروم!I’m so excited to go to the park tomorrow!

علامت ویرگول (،)

علامت ویرگول (،) یا comma در زبان انگلیسی برای مکث در جمله به کار می‌رود. این مکث در جمله اهداف مختلفی دارد، برای مثال، برای تفکیک کردن ایده‌ها، عبارت‌ها یا حتی تغییر ساختار جمله به کار می‌رود.

البته این علامت نگارشی کاربردهای دیگری نیز دارد:

از علامت نگارشی کاما برای خطاب مستقیم کسی استفاده می‌شود:

جو، از دیدن دوباره‌ات خوشحالم.Joe, it was nice to see you again.

از علامت نگارشی کاما برای جدا کردن دو جمله کامل استفاده کنید:

او به کتابخانه رفت، و سپس برای ناهار بیرون رفت.He went to the library, and then he went out for lunch.

از کاما برای فهرست کردن موارد مختلف در جمله استفاده می‌شود:

او به خرید رفت و کفش، لباس، دو پیراهن و یک شلوار خرید.She went shopping and bought shoes, a dress, two shirts, and a pair of pants.

یادتان باشد که از این علامت فقط باید در جای خودش استفاده کنید، چرا که استفاده بیش از حد از آن سبب بدخوانی می‌شود. مثلاً برای وصل کردن دو عبارت مستقل در جمله، لازم نیست از کاما استفاده کنید، بلکه باید از حروف ربط استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید:

اشتباهتقریباً وقت شام است، من گرسته نیستم.It’s almost time for dinner, I’m not hungry.
صحیحتقریباً وقت شام است و من گرسته نیستم.It’s almost time for dinner and I’m not hungry.

پیش از حرف ربط and در آخرین مورد فهرست، باید از علامت کاما استفاده کنید.

او دوست دارد میوه، کیک، سیزیجات و پاستا بخورد.He likes to eat fruits, cake, vegetables, and pasta.

علامت دو نقطه (:)

علامت دو نقطه در زبان انگلیسی نیز کاربردهای مختلفی دارد. وقتی می‌خواهید چیزی را معرفی کنید، نقل قول کنید یا توضیحاتی را ارائه دهید، می‌توانید از این علامت استفاده کنید.

ترم قبل چهار کلاس داشت: تاریخ، زیست شناسی، هنر و اقتصاد.She took four classes last semester: history, biology, arts, and economics.

اگر دومین عبارت از دو عبارت مستقل در راستای توضیح عبارت اول بیاید، می‌توانید از علامت دو نقطه استفاده کنید. به مثال زیر توجه کنید:

آن‌ها زمانی برای تلف کردن نداشتند: دیر شده بود.They didn’t have time to waste: it was already late.

از دو نقطه برای تأکید بر فاعل جمله نیز می‌توانید استفاده کنید:

من فقط از یکی از سبزیجات متنفرم: کلم بروکسل.I only hate one vegetable: brussel sprouts.

علامت نقطه ویرگول (;)

علامت نقطه ویرگول (;) یا semicolon در زبان انگلیسی دو عبارت مستقل را از یکدیگر جدا می‌کند. در این مورد، ارتباط میان عبارت‌ها بیشتر از زمانی است که از دو نقطه استفاده می‌کنیم.

به مثال زیر توجه کنید:

فردا صبح، یک جلسه دارم؛ امشب نمی‌توانم بیرون بروم.                           I have a meeting tomorrow morning; I can’t go out tonight.

هر دو عبارت آنقدر مستقل هستند که بتوانند جمله‌ای جداگانه باشند، اما به جای استفاده از علامت نقطه، می‌توانید از نقطه ویرگول استفاده کنید تا نشان دهید ارتباطی میان این دو عبارت وجود دارد.

برای نوشتن چند مورد، به صورت فهرست‌وار، می‌توانید از نقطه ویرگول استفاده کنید:

تابستان گذشته، ما به لندن، انگلستان؛ پاریس، فرانسه؛ رم، ایتالیا؛ و آتن، یونان سفر کردیم.Last summer we traveled to London, England; Paris, France; Rome, Italy; and Athens, Greece.

خط تیره (-)

در نگارش انگلیسی، دو نوع خط تیره وجود دارد که ظاهر و کاربردشان کاملاً متفاوت از یکدیگر است: En dash و Em dash.

علامت En dash معمولاً کوتاه‌تر است و معمولاً از آن برای اشاره به یک محدوده یا دامنه استفاده می‌شود. برای مثال، این علامت بین اعداد و تاریخ‌ها استفاده می‌شود:

کمپانی از سال 1990 تا 2000 فعالیت کرد. The company was operational from 1990-2000.
او دیشب سوار قطار شیکاگو به نیویورک شد.He took the Chicago-New York train last night.

علامت Em dash بلندتر است و گاهی از آن به جای دیگر علائم نگارشی، مانند کاما، دو نقطه یا پرانتز، استفاده می‌شود.

جوابش مشخص بود: بله!Her answer was clear — Yes!

علامت خط هایفن (-)

علامت خط هایفن (-) یا خط پیوند را با خط تیره اشتباه نگیرید! هایفن در کلمات ترکیبی استفاده می‌شود. در واقع، وقتی دو یا چند واژه به یکدیگر متصل می‌شوند، می‌توانید از این علامت استفاده کنید. به مثال‌های زیر توجه کنید:

قدم به قدمStep-by-step
مادرشوهرMother-in-law
دوست پسر قبلیEx-boyfriend

علامت براکت ([])

علامت براکت ([]) یا Brackets در دستور زبان انگلیسی برای ارائه توضیحات بیشتر یا شفاف‌سازی واژگان تخصصی استفاده می‌شود. همچنین وقتی جمله یا عبارتی را از شخص یا متن دیگری نقل می‌کنید، می‌توانید از این علامت استفاده کنید.

به کاربرد براکت در جمله‌های زیر توجه کنید.

او [خانم اسمیت] موافق است که گربه‌ها بهتر از سگ‌ها هستند.She [Mrs. Smith] agrees that cats are better than dogs.
آدام گفت که «[تابستان] فصل مورد علاقه من در سال است. »Adam said that “[summer] is my favorite time of year.”

علامت آکولاد ({ })

علامت آکولاد ({ }) یا Braces کاربرد چندانی در نوشته‌ها ندارد، مگر اینکه بخواهید فرمول ریاضی یا متنی تخصصی بنویسید. اما باید این علامت نگارشی را بشناسید تا اشتباهاً به جای براکت یا پرانتز از آن استفاده نکنید. کاربرد این علامت نگارشی را در فرمول زیر ببینید:

6{3x+[28+2]}=xy

علامت پرانتز ()

علامت پرانتز () یا Parentheses در زبان انگلیسی برای ارائه توضیحات، اطلاعات یا جزئیات بیشتر به کار می‌رود. معمولاً این علامت جایگزین کاما نیز می‌شود و جمله نیز معنایش را حفظ می‌کنید. به مثال‌زیر توجه کنید:

کیت (همسر مت) دوست دارد قدم بزند.Kate (who is Matt’s wife) likes to go for walks.

آپستروف (‘)

در دستور زبان انگلیسی، برای نشان دادن مالکیت و همچنین چنین خبر دادن از حذف یک یا چند حرف ستفاده می‌شود. به علاوه، از این علامت نگارشی برای جمع بستن حروف انگلیسی کوچک نیز استفاده می‌کنند.

به مثال‌های زیر توجه کنید:

من شش ماه از خانه کار کرده‌ام و این عالی است.I’ve been working from home for 6 months and it’s great.
سگ بکا دیروز آسیب دید.Rebecca’s dog had surgery yesterday.

علامت نقل قول (“)

علامت نقل قول (“) یا quotation mark در زبان انگلیسی برای نقل مطلبی از یک متن، سخنرانی یا شخص استفاده می‌شود. همچنین برای نوشتن دیالوگ نیز از این علامت استفاده می‌کنند.

مارک گفت: «من این را دوست ندارم»“I don’t like this,” said Mark.
او گفت که او «ترجیح می‌دهد در مورد آن فکر نکند»She that she “prefers not to think about that.”

علامت نقل قول تکی (‘ ’) را با آپاستروف اشتباه نگیرید. معمولاً از این علامت برای نقل قول کردن در داخل یک نقل قول دیگر استفاده می‌شود.

ژیل به مادرش گفت، «جک از تپه بالا دوید و گفت که می‌خواهد قبل از افتادن “برود و یک سطل آب بیاورد”»Jill told her mother “Jack ran up the hill and he said he was going to ‘fetch a pail of water’ before he fell.”

علامت سه نقطه (…)

علامت سه نقطه (…) یا ellipsis حاکی از حذف چند واژه یا حرف است. معمولاً از این علامت برای رفتن از جمله‌ای به جمله دیگر یا از عبارتی به عبارت دیگر و حذف واژگان غیرضروری استفاده می‌شود.

همچنین، وقتی در نقل قول می‌خواهند یک سری جملات یا واژگان را حذف کنند، از این علامت نگارشی استفاده می‌کنند.

نیمه شب، او شروع به شمارش معکوس کرد: «ده، نه، هشت، …» و سپس، توپ افتاد.At midnight, she began to count down: “ten, nine, eight…” and then the ball dropped.
وقتی مارتین لوتر کینگ گفت: «من خواب دیده‌ام…» او در مورد حقوق بشر و خاتمه دادن به نژادپرستی صحبت می‌کرد.When Martin Luther King said “I have a dream…” he was talking about civil rights and an end to racism.

سخن آخر

تا به اینجا، با چهارده علامت نگارشی در زبان انگلیسی آشنا شدید. آموزش علائم نگارشی در انگلیسی فقط مختص به زبان آموزان نیست و حتی گویش‌وران این زبان نیز به فکر آشنایی با آن‌ها و یادگیری‌شان باشند. شناخت علائم نگارشی در انگلیسی به خوانش بهتر متن انگلیسی و همچنین نوشتن متن صحیح انگلیسی کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا