زبان انگلیسی

آزمون PTE

این روزها مؤسسه پیرسون که دفتر آن در لندن است، اغلب با آزمون زبان PTE شناخته می‌شود. این آزمون همانند سایر آزمون‌های زبان انگلیسی از قبیل تافل و آیلتس، مهارت‌های خواندن، نوشتاری، شنیداری و مکالمه به زبان انگلیسی را در داوطلبان می‌سنجد. در ادامه، هرآنچه باید درباره آزمون PTE بدانید را توضیح می‌دهیم.

آزمون PTE چیست؟

PTE مخفف عبارت «Pearson Test of English» به معنای آزمون زبان مؤسسه پیرسون است. این آزمون برای ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی کسانی که قصد مهاجرت، تحصیل یا کار در کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، نیوزیلیند، انگلستان و ایالات متحده آمریکا را دارند به کار می‌رود.

در حال حاضر، این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه سفر کنید.

اشکال آزمون PTE

به‌طورکلی، این آزمون ۳ شکل مختلف دارد که هر کدام در بخش‌های مختلفی کاربرد دارند.

۱. آکادمیک

برای سنجش مهارت‌های زبانی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، ادارات دولتی و سایر سازمان‌هایی که به زبان انگلیسی در سطح آکادمیک نیاز دارند، به‌کارمی‌رود. این آزمون از طریق رایانه انجام می‌شود و در آن مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتاری داوطلبانی که انگلیسی زبان مادری آنها نیست ارزیابی می‌شود.

۲. عمومی

این شکل از آزمون زبان PTE از ۲ بخش تشکیل شده است:

  • کتبی؛
  • شفاهی.

در آزمون کتبی، مهارت‌های شنیداری، درک مطلب و نوشتاری داوطلبان بررسی می‌شود و آزمون شفاهی هم برای سنجش مهارت‌های مکالمه آنها کاربرد دارد. بخش اول به عهده کارشناسان خارجی مقیم در انگلستان انجام می‌شود و اجرای بخش دوم بر عهده کارشناسان محلی آموزش‌دیده است.

۳. فراگیران جوان

این آزمون بیشتر برای سرگرمی کودکان انجام می‌شود و تلاش می‌کند تا اولین تجربه کودکان از یادگیری زبان انگلیسی را به‌یادماندنی و انگیزشی کند. در این آزمون توانایی کودکان در استفاده از ساختارهای زبانی در موقعیت‌های واقعی و برقراری ارتباط با انگلیسی‌زبان‌ها سنجیده می‌شود.

محتوای آزمون PTE

آزمون زبان عمومی PTE درست شبیه سایر آزمون‌های زبان انگلیسی از ۴ بخش تشکیل شده است اما ۲ بخش از آن یعنی بخش مکالمه و نوشتاری همراه با یکدیگر برگزار می‌شوند. مدت زمان هر بخش به این ترتیب است:

  • بخش مکالمه و نوشتاری به مدت زمان ۵۴ تا ۶۷ دقیقه؛
  • بخش مهارت‌های خواندن به مدت ۲۹ تا ۳۰ دقیقه؛
  • بخش مهارت‌های شنیداری با ۳۰ تا ۴۳ دقیقه مهلت.

در واقع، برگزاری آزمون آکادمیک PTE تنها ۲ ساعت طول می‌کشد.

در بخش اول از داوطلبان ۷ سؤال مختلف پرسیده می‌شود. بخش دوم هم شامل ۵ سؤال متفاوت است و در بخش آخر برای شما فایل‌های صوتی و ویدیویی پخش می‌شود و در نهایت باید با توجه به آنها به ۸ سؤال پاسخ بدهید.

نتایج آزمون زبان PTE

معولا نتایج این آزمون به‌ویژه شکل آکادمیک آن ظرف مدت ۲ روز کاری پس از تاریخ آزمون اعلام می‌شود. کسب امتیاز ۷۰ تا ۹۰ در این آزمون خوب درنظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، هر مؤسسه یا دانشگاه برای پذیرش دانشجویان خود امتیاز خاصی از آزمون زبان پیرسون را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، برای پذیرش در دوره‌های پایه برخی از دانشگاه‌ها باید از آزمون زبان PTE نمره ۳۶ تا ۵۰ گرفته باشید. برخی از دانشگاه‌ها هم برای ورود به دوره کارشناسی کسب نمره ۵۱ تا ۶۰ از این آزمون را ضروری می‌دانند.

آزمون زبان PTE چگونه انجام می‌شود؟

آزمون زبان PTE در شعب مؤسسه پیرسون در سراسر جهان برگزار می‌شود. جهت شرکت در این آزمون معتبر بین‌المللی ابتدا باید از طریق وب‌سایت این مؤسسه به نشانی: https://www.pearsonpte.com/ ثبت‌نام کنید. برای این کار، ابتدا از شما خواسته می‌شود تا در وب‌سایت این مؤسسه حساب کاربری بسازید. سپس، باید مدارک هویتی خود را بارگزاری کنید. در ادامه، می‌توانید با توجه به اطلاعات موجود، مرکز آزمون، تاریخ و زمان مناسب برای خود را انتخاب کنید. در نهایت هم از شما خواسته می‌شود تا هزینه آزمون را بپردازید. آزمون آکادمیک حدود ۴۱۰ دلار و آزمون عمومی ۳۴۵ تا ۴۱۰ دلار هزینه دارد. پس از پرداخت هزینه آزمون، رسید و تأییدیه شرکت در آزمون را دریافت خواهید کرد.

۱. ورود به محل برگزاری آزمون

زمانی که در محل آزمون حضور می‌یابید، مسئولین برگزاری شما را راهنمایی می‌کنند و تمام قوانین و مقررات آزمون را برای شما توضیح می‌دهند.

مسئولین برگزاری این آزمون به محض ورود از شما مدارک هویتی را می‌خواهند که عبارت‌اند از:

  • مدارک شناسایی مانند گذرنامه و مطابقت آن با نام کاربری که با آن برای آزمون ثبت‌نام کرده‌اید؛
  • ۱ تصویر دیجیتالی که در همان محل آزمون از شما گرفته می‌شود؛
  • امضای دیجیتالی شما؛
  • اسکن اثر انگشت شما.

پس از تکمیل این مراحل، مسئول برگزاری آزمون قفسه‌ای برای نگه‌داری وسایل شخصی در اختیارتان می‌گذارد و از آمادگی شما برای آزمون مطمئن می‌شود. 

۲. فرایند برگزاری آزمون

پس از اینکه برای آزمون آماده شدید، مسئول برگزاری شما را به سوی صندلی آزمون در یک بخش پارتیشن‌بندی‌شده هدایت می‌کند. در این قسمت ۱ رایانه، صفحه کلید، هدست، صندلی، دفترچه یادداشت و مداد در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بیشتر مراکز برگزاری این آزمون کوچک هستند و معمولا حدود ۱۰ صندلی دارند. ممکن است در پارتیشن‌های کناری افراد دیگری مانند شما در حال آزمون باشند یا در حین آزمون صدای آنها را بشنوید. بااین‌حال، نیازی به نگرانی نیست چون میکروفون‌های بخش شما صدای آنها را دریافت نمی‌کنند و هر یک از داوطلبان باید به سؤالات متفاوتی پاسخ بدهند. بنابراین، مسائلی از این قبیل بر نتیجه آزمون شما تأثیری نخواهند داشت.

رایانه محل آزمون با صفحه کلید QWERTY کار می‌کند. درنتیجه، اگر به این نوع صفحه کلید‌ عادت ندارید، بهتر است که روز پیش از آزمون با چنین صفحه‌ کلیدی کار کنید تا به آن عادت کنید.

کلام آخر

آزمون زبان مؤسسه پیرسون یکی از آزمون‌های سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی است که مدرک آن در بسیاری از کشورها اعتبار دارد. این آزمون برخلاف آزمون‌های مشابه نظیر آیلتس و تافل ساده‌تر برگزار می‌شود و نتایج آن سریع‌تر به اطلاع متقاضیان می‌رسد. بنابراین، بسیاری از کسانی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی‌زبان اقامت یا تحصیل کنند، ترجیح می‌دهند تا سراغ این آزمون بروند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا