زبان انگلیسی

تفاوت آیلتس و تافل

تعداد آزمون‌های بین‌المللی برای سنجش سطح زبان بسیار زیاد است و آیلتس و تافل دو آزمون مهم زبان انگلیسی هستند. هر کدام از این دو مخفف یک عبارت هستند: Test of English as a Foreign Language (TOEFL) و .International English Language Test System (IELTS). در کدام آزمون شرکت کنیم؟ کدام آزمون آسان‌تر است؟ کدام بهتر است؟ در این مطلب، از تفاوت آیلتس و تافل برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

آزمون آیلتس چیست؟

اگر به فکر مهاجرت هستید یا این‌که می‌خواهید ویزای تحصیلی یا کاری دریافت کنید، آزمون آیلتس یکی از بهترین گزینه‌ها است. آزمون بین‌المللی آیلتس متشکل از چهار بخش است: گوش دادن (Listening)، درک مطلب (Reading)، نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking). آزمون آیلتس برای کسانی که قصد مهاجرت به کانادا، ایالات متحده آمریکا، نیوزیلند، آمریکا و دیگر کشورها را دارند مناسب است. بیش از ده هزار موسسه در بیش از 140 کشور در سراسر جهان نتیجه آزمون آیلتس را از شما می‌پذیرند.

آزمون آیلتس به دو دسته تقسیم می‌شود:

آیلتس آکادمیک

اگر بخواهید در یک کشور انگلیسی زبان ادامه تحصیل دهید یا این‌که شغل مرتبط با مهندسی یا مراقبت‌های پزشکی داشته باشید، باید به فکر آیلتس آکادمیک باشید.

آیلتس عمومی

آیلتس عمومی یا جنرال برای دانش آموزان دبیرستان یا سطح پایین‌تر است. همچنین کسانی که به قصد کار در یک کشور انگلیسی زبان مهاجرت می‌کنند باید در این آزمون شرکت کنند.

در روند آزمون آیلتس، سه مهارت گوش دادن، درک مطلب و نوشتن در یک روز سنجیده می‌شوند و بخش صحبت کردن یا اسپیکینگ یک هفته قبل یا بعد از آزمودن این مهارت‌ها صورت می‌گیرد. بخش اسپیکینگ یا صحبت کردن 11 تا 14 دقیقه طول می‌کشد. طی این مدت، داوطلب با ممتحن صحبت می‌کند. کل روند آزمون آیلتس کمتر از سه ساعت طول می‌کشد.

نمره آیلتس بین 1 تا 9 است و میانگین نمره هر مهارت نمره نهایی شما خواهد بود.

آزمون تافل چیست؟

تافل آزمون بین‌المللی است که طی آن، هر چهار مهارت خواندن، نوشتنن، صحبت کردن و گوش کردن سنجیده می‌شود. تافل آزمونی آمریکایی است و داوطلبان می‌توانند از هجی آمریکایی و بریتانیایی در آن استفاده کنند. این آزمون اینترنتی و کامپیوتری است. کل روند آزمون تافل چهار ساعت طول می‌کشد و چند استراحت کوتاه نیز در این بین وجود دارد. کل نمره آزمون تافل 120 است که به هر مهارت 30 امتیاز تعلق می‌گیرد. بعد از آزمون، نمره هر مهارت به همراه نمره کلی به شما اعلام خواهد شد.

آزمون آیلتس و تافل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

محتوای هر دو آزمون یکسان است و در هر آزمون، چهار مهارت سنجیده می‌شود، اما ساختارشان کاملاً متفاوت از یکدیگر است. سوالات آزمون تافل چند گزینه‌ای است، اما سوالات آزمون آیلتس متنوع هستند. در آزمون آیلتس، با سوالات چهارگزینه‌ای، مقاله‌های کوتاه و جای خالی مواجه خواهید شد.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس متشکل از 40 سوال است و باید طی نیم ساعت، به سوالات پاسخ دهید. طی آزمون به چهار فایل صوتی گوش می‌دهید. این فایل‌ها ممکن است دیالوگ یا مونولوگ باشند. پس از آن به سوالات مربوط به این بخش پاسخ خواهید داد. بخش لیسنینگ تافل متشکل از 3 تا 4 سخنرانی است و هر سخنرانی 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشد. در انتهای هر سخنرانی، باید به شش سوال پاسخ دهید. همچنین، در این بخش، مکالمه‌های 2 تا 3 دقیقه‌ای نیز در مورد زندگی روزمره وجود دارد. در انتهای هر مکالمه، باید به 5 سوال پاسخ دهید.

آزمون تافل کامپیوتری است، یعنی طی آزمون، با هیچ انسانی روبه‌رو نخواهید شد. اما در آزمون آیلتس، ممتحن را خواهید دید و با او رو در رو خواهید بود. آزمون تافل را باید با صفحه کلید و کامپیوتر انجام دهید، اما آزمون آیلتس به صورت دست نویس انجام می‌شود. همچنین، بخش رایتینگ آیلتس کمی کوتاه‌تر از بخش رایتینگ تافل است. در آزمون تافل، باید مقاله 300 کلمه‌ای بنویسید، اما در بخش آیلتس، باید مقاله‌تان 250 کلمه باشد.

بخش درک مطلب یا خواندن آزمون آیلتس متشکل از 3 متن است و به طور کلی، 40 سوال در مورد سه متن مطرح می‌شود. زمان پاسخ‌دهی به این بخش 60 دقیقه است. بخش درک مطلب آزمون تافل متشکل از 3 تا 4 متن است و هر متن نیز چند سوال چهار گزینه‌ای دارد. معمولاً هر متن 10 سوال چهارگزینه‌ای دارد. بسته به تعداد متن‌های این بخش، 54 تا 72 دقیقه از زمان آزمون تافل به بخش درک مطلب اختصاص دارد.

در کدام آزمون شرکت کنیم؟ تافل یا آیلتس؟

ابتدا باید مطمئن شوید موسسه مورد نظرتان نتیجه کدام آزمون را از شما می‌خواهد. اگر محدودیتی در انتخاب آزمون نداشتید، باید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

آزمون تافل کامپیوتری است. بنابراین اگر نوشتن روی کاغذ برای‌تان دشوار است و ترجیح می‌دهید تایپ کنید، بهتر است آزمون تافل را انتخاب کنید. همچنین اگر صحبت کردن رو در رو با یک گویش‌ور انگلیسی زبان برای‌تان دشوار است، بهتر است به سراغ آزمون تافل بروید. در آزمون، باید در بخش صحبت کردن یا اسپیکینگ کاملاً با ممتحن رو در رو باشید.

این دو آزمون از لحاظ هزینه نیز متفاوت از یکدیگر هستند. هزینه آزمون تافل بین 200 تا 325 دلار است، اما هزینه آزمون آیلتس بین 260 تا 390 دلار است. اگر می‌خواهید هزینه کمتری را بابت شرکت در آزمون زبان انگلیسی بپردازید، بهتر است در آزمون تافل شرکت کنید.

سخن آخر

تا به این‌جا، با تفاوت آیلتس و تافل آشنا شدید. بسته به نیاز و علاقه‌مندی‌تان، می‌توانید در آزمون زبان انگلیسی مورد نظرتان شرکت کنید. هر دو آزمون در هزاران موسسه در سراسر جهان پذیرفته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا