زبان انگلیسی

جعبه لایتنر زبان: چگونه از جعبه لایتنر برای یادگیری زبان استفاده کنیم

آیا شما هم به یادگیری زبان با فلش کارت عادت دارید؟ یادگیری زبان با جعبه لایتنر یا فلش کارت از روش‌های یادگیری زبان است که طرفداران بسیاری نیز دارد. روش تکرار فاصله دار همان چیزی است که طی یادگیری با جعبه لایتنر انجام می‌شود.  اما چگونه زبان را با جعبه لایتتر یاد بگیریم؟ در این مطلب، از جعبه لایتنر زبان برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

جعبه لایتنر چیست؟

سباستین لایتنر (Sebastian Leitner) روزنامه‌نگاری آلمانی است که این روش را ابداع کرد. استفاده از این روش نوآورانه بسیار آسان است. استفاده از جعبه لایتنر زبان یکی از بهترین ابزارها برای گسترش دایره واژگان است. با استفاده از این روش، می‌توانید روند یادگیری را مدیریت کنید و سرعت ببخشید.

روند استفاده از جعبه لایتنر می‌تواند برای هر کسی متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است بخواهید هر روز به سراغ کارت‌ها بروید، سه شنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها را انتخاب کنید یا این‌که فقط جمعه‌ها از این روش استفاده کنید.

استفادۀ قدم به قدم از جعبه لایتنر

تا به اینجا، با جعبه لایتنر آشنا شدید. در ادامه، از روند استفاده از جعبه لایتنر برای‌تان خواهیم گفت.

قدم اول استفاده از جعبه لایتنر: شنبه

در گام اول، باید کارت‌های‌تان را آماده کنید و روند تکرار را نیز مشخص کنید. کارت‌ها را می‌توانید خودتان بنویسید و تهیه کنید، همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌های مخصوص این کار را تهیه کنید و از آن استفاده کنید.

قدم دوم استفاده از جعبه لایتنر: یکشنبه

اکنون نوبت به اجرای برنامه می‌رسد. به سراغ کارت‌ها بروید و آن‌ها را مرور کنید. یادتان باشد که کارت‌ها باید طبقه‌بندی شوند و طبق این طبقه بندی مرور شوند. ترتیب طبقه‌بندی کارت‌ها در جعبه لایتنر زبان و روند مرورشان می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • اگر محتوای کارت را کاملاً می‌دانید و بدون مکث و فکر کردن، می‌توانید جواب را بدهید، می‌توانید آن‌ها را هفته‌ای دو بار مرور کنید. برای مثال، سه شنبه‌ها و پنجشنبه‌ها این کارت‌ها را مرور کنید.
  • اگر محتوای کارت‌ها را اصلاً نمی‌دانید و به تازگی شروع به یادگیری آن‌ها کرده‌اید، باید هر روز کارت‌ها را بخوانید.
  • همچنین اگر باید کمی فکر کنید تا محتوا را به خاطر بیاورید، باید کارت‌ها را هر روز بخوانید و مرور کنید.

یادتان باشد که آنچه در بالا گفتیم، یک نمونه و پیشنهاد است و شما باید آن‌ها را طبق الگوی ذهنی‌تان بچینید و مرورشان کنید.

قدم سوم استفاده از جعبه لایتنر: دوشنبه

در مرحله سوم، کارت‌ها را هر روز یا هفته‌ای دو بار مرور می‌کنید. وقتی کاملاً به کارت‌های‌تان مسلط شدید و احساس کردید دیگر نیازی به مرور ندارید، می‌توانید کارت‌ها را هفته‌ای یک بار مرور کنید تا در حافظه بلندمدت‌تان جای بگیرید و تا همیشه در ذهن‌تان باقی بماند.

یادتان باشد در این روند، ممکن است اتفاقات برعکس پیش برود. برای مثال، ممکن است متوجه شوید محتوای کارت‌های هفته‌ای دوبار تقریباً در ذهن‌تان کمرنگ شده‌اند و برای یادآوری‌شان باید فکر کنید. در چنین حالتی، باید کارت‌ها را به جای هفته‌ای دو بار، هر روز مرور کنید. پس از تسلط مجدد، روند هفته‌ای دو بار و در نهایت، هفته‌ای یک بار را ادامه دهید.

مزایای استفاده از جعبه لایتنر زبان برای یادگیری واژگان

استفاده از جعبه لایتنر باعث تحریک ذهن‌تان می‌شود. اگر می‌خواهید دایره واژگان‌تان را گسترش دهید، جعبه لایتنر را فراموش نکنید. جعبه لایتنر زبان باعث می‌شود واژگان در فواصل معین برای‌تان تکرار شود و در نهایت، در ذهن‌تان جای بگیرد.

طبقه‌بندی واژگان در جعبه لایتنر باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. اما چگونه؟ وقتی از جعبه لایتنر زبان برای یادگیری واژگان استفاده می‌کنید، واژگانی را که بلد هستید هر روز تکرار نمی‌کنید، بلکه به سراغ واژگان جدید می‌روید. بدین ترتیب، زمان‌تان هدر نمی‌رود و هر روز واژگان جدید را تکرار نمی‌کنید. به علاوه، در این روش، واژه‌های دشوار بیشتر تکرار می‌شوند و زودتر در ذهن‌تان جای می‌گیرند.

جعبه لایتنر زبان سبب افزایش سرعت یادگیری‌تان می‌شود. کافی است شروع به استفاده از این روش کنید تا متوجه شوید هر روز، به تعداد واژگانی که یاد می‌گیرید اضافه می‌شود.

سخن آخر

اگر به فکر یادگیری زبان جدیدی هستید، حتما به سراغ جعبه لایتنر زبان و فلش کارت بروید و این روش را امتحان کنید. جعبه لایتنر زبان فقط مختص به یک زبان نیست، بلکه می‌توانید برای یادگیری همه زبان‎‌ها به سراغ آن بروید. برای یادگیری واژگان بیشتر، از این روش استفاده کنید تا بتوانید دایره واژگان‌تان را روز به روز بیشتر کنید. از یاد نبرید که استفاده از جعبه لایتنر باید طبق روند مشخصی پیش برود. در قدم اول، واژگان را هر روز مرور کنید، پس از تسلط نسبی به واژگان، آن‌ها را هفته‌ای دو روز مرور کنید و پس از تسلط کامل، واژگان را هر روز مرور کنید. اگر طی این روند، واژگانی از ذهن‌تان پاک شد، شروع به مرور روزانه کنید و آن‌ها را در دسته مرور هر روز قرار دهید. بدین ترتیب، رفته رفته، واژگان به حافظه بلندمدت‌تان منتقل خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا