زبان ترکی

آزمون TÖMER (تومر)

اگر قصد اقامت یا تحصیل در ترکیه را دارید، باید مهم‌ترین آزمون زبان ترکی یعنی آزمون TÖMER را پشت سر بگذارید. برای شرکت در این آزمون هم باید اطلاعات مربوط به آن را بدانید. بنابراین، در این مطلب، هرآنچه باید درباره آزمون زبان تومر بدانید را توضیح می‌دهیم.

آزمون TÖMER چیست؟

TÖMER مخفف «Turkce Ogretim Merkezi» به معنای مرکز آموزش ترکی است. در این آزمون، مهارت‌های زبان ترکی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه سنجیده می‌شود. این آزمون که یکی از مشهورترین آزمون‌های زبان ترکی است را «دانشگاه آنکارا» برگزار می‌کند.

اگر قصد تحصیل در ترکیه را دارید، باید در آزمون زبان TÖMER حداقل نمره ۶۰ امتیاز کسب کنید. در واقع، در این آزمون باید حداقل به ۱۰۰ سؤال از ۲۴۰ سؤال پاسخ صحیح بدهید تا برای این منظور پذیرفته شوید.

این آزمون به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود و نتایج آن ظرف مدت ۳ تا ۱۵ روز پس از آزمون به اطلاع شرکت‌کنندگان می‌رسد.

محتوای آزمون TÖMER

آزمون مهارت زبان ترکی تومر شامل ۵ مرحله می‌شود و هر یک از آنها ۲۰ امتیاز دارند. مدت زمان کلی آزمون ۱۶۵ دقیقه است. مراحل این آزمون عبارت‌اند از:

  • مرحله مهارت‌های خواندن: این مرحله درک متقاضیان از آنچه به زبان ترکی خوانده‌اند ارزیابی می‌شود. مدت زمان این مرحله ۴۰ دقیقه است.
  • مرحله مهارت‌های شنیداری: در این مرحله بررسی می‌شود که آیا متقاضیان معنای آنچه به زبان ترکی شنیده‌اند را درک کرده‌اند یا خیر. برای گذراندن این مرحله هم ۴۰ دقیقه زمان دارید.
  • مرحله سنجش آگاهی عمومی از زبان ترکی: در این مرحله آگاهی و دانش عمومی شما از این زبان ارزیابی می‌شود و مدت زمان آن هم ۳۵ دقیقه است.
  • مرحله نوشتاری: در این بخش به متقاضیان ۳ موضوع داده می‌شود و از آنها خواسته می‌شود تا درباره یکی از آنها متنی بنویسند. به متقاضیان ۳۵ دقیقه زمان داده می‌شود تا این متن را بنویسند.
  • مرحله مکالمه: این بخش خود به ۲ آزمون مکالمه و گفت‌وگوی آزاد تقسیم می‌شود. برای اولی ۱۰ دقیقه و برای دومی ۵ دقیقه فرصت دارید.

در هر مرحله باید حداقل ۱۱ نمره از ۲۰ نمره را کسب کنید.

سطوح آزمون TÖMER

این آزمون ۶ سطح دارد که از سطح A1 تا C1  متفاوت هستند:

  • سطح A1: در این سطح از آزمون از متقاضیان سؤالات بسیار ساده‌ای پرسیده می‌شود. برای پذیرفته‌شدن هم به حداقل ۵۰ امتیاز نیاز دارید.
  • سطح A2: دانش پایه زبان ترکی شما در این سطح سنجیده می‌شود. حداقل نمره قبولی برای گرفتن مدرک این سطح هم ۵۰ تا ۵۹ امتیاز است.
  • سطح B1: برای پذیرفته‌شدن در این سطح باید دانش متوسطی از زبان ترکی داشته باشید. در واقع، باید بتوانید به‌تنهایی کارهای شخصی خود را انجام بدهید یا در شرایط غیرمنتظره با شهروندان ترکیه‌ای ارتباط برقرار کنید. حد نصاب قبولی در این سطح ۶۰ تا ۶۵ امتیاز است.
  • سطح B2: این سطح از آزمون تومر نیازمند آگاهی بیشتری از زبان ترکی است یعنی شما باید به‌اندازه‌ای زبان ترکی بدانید که بتوانید در شرایط سخت گلیم خود را از آب بیرون بکشید. امتیاز لازم برای قبولی در این سطح ۶۶ تا ۷۰ امتیاز است.
  • سطح C1: متقاضیان برای کسب مدرک این سطح باید زبان ترکی را بسیار خوب بدانند و بتوانند موقعیت‌های غیرمنتظره را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنند. کسانی که می‌خواهند در رشته‌های پزشکی و داروسازی دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنند، باید مدرک این سطح از آزمون تومر را داشته باشند. حد نصاب قبولی در این سطح ۷۱ تا ۱۰۰ امتیاز است.   
  • سطح C2: گرفتن مدرک سطح C2 کار هر کسی نیست. اگر می‌خواهید در این سطح پذیرفته شوید، باید زبان ترکی را مثل زبان مادری خود صحبت کنید.

به‌طورکلی، اگر قصد گرفتن مدرک آزمون تومر را دارید، باید حداقل ۵۰ امتیاز کسب کنید.

مدت اعتبار گواهی‌نامه آزمون TÖMER

آزمون‌های تومر در ۲ سطح کلی برگزار می‌شوند و گواهی‌نامه آنها از ۶ ماه تا ۲ سال اعتبار دارد. گواهی‌نامه سطح مقدماتی این آزمون که حداقل به مدرک B2 از سطوح ۶گانه نیاز دارد، تا ۶ ماه معتبر است. گواهی‌نامه متوسطه آن هم تا ۲ سال اعتبار دارد و متقاضی برای شرکت در آن باید حداقل مدرک سطح B1 را داشته باشید.

این گواهی‌نامه‌ها تا مدت‌های گفته‌شده اعتبار دارند و اگر تاریخ انقضای آنها نزدیک بود، باید درخواست تمدید اعتبار آنها را بدهید.

اگر بخواهید دیپلم آزمون تومر را کسب کنید، باید حداقل امتیاز و مدرک C1 داشته باشید. دیپلم تومر تاریخ انقضا ندارد.

مدارک لازم برای شرکت در آزمون زبان TÖMER

برای ثبت‌نام در آزمون زبان ترکی تومر باید این مدارک را آماده کنید:

  • ۲ قطعه عکس پرسنلی؛
  • گذرنامه؛
  • هزینه آزمون.

اگر گذرنامه ندارید، باید ترجمه کارت شناسایی معتبر خود به زبان ترکی را به همراه داشته باشید. مدارک لازم برای ثبت‌نام در این آزمون باید هنگام ثبت‌نام ارائه شوند. موقع ثبت‌نام از شما خواسته خواهد شد تا فرم‌های مربوط به ثبت‌نام را هم تکمیل کنید. 

برای ثبت‌نام در این آزمون باید به وب‌سایت برگزارکننده آن به نشانی اینترنتی http://tomer.ankara.edu.tr/en/home-page/ مراجعه کنید.

هزینه آزمون TÖMER

هزینه آزمون تعیین سطح تومر بسته به نوع مدرکی که می‌خواهید متفاوت است. اگر قصد دارید تا دیپلم تومر بگیرید، باید حدود ۳۰۰۰ لیر ترکیه بپردازید. متقاضیان گواهی‌نامه‌های تومر هم باید مبلغی نزدیک به ۲۰۰۰ لیر ترکیه پرداخت کنند.

شهریه کلاس‌های تومر که توسط دانشگاه آنکارا و شعبه‌های آن برگزار می‌شوند، از ۷۵۰ تا ۳۶۰۰ لیر ترکیه بسته به مجموع ساعات کلاس‌ها در هر روز از هر ترم متفاوت است. به‌طورکلی، هزینه این کلا‌س‌ها ۱۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ لیر ترکیه خواهد بود.

هزینه شرکت در آزمون تومر هم از شعبه‌ای به شعبه دیگر متفاوت است اما به‌طورکلی، هزینه آن مبلغی میان ۲۵۰ تا ۳۵۰ دلار برای هر سطح خواهد بود. این هزینه را می‌توانید در ۲ قسط بپردازید.

آزمون TÖMER؛ اولین گام برای مهاجرت به ترکیه

فرقی نمی‌کند که به قصد تحصیل، کار یا اقامت دائم راهی ترکیه باشید. به‌هرحال، باید در آزمون زبان  TÖMER شرکت کنید تا مهارت شما در زبان ترکی سنجیده شود. در این آزمون، مهارت‌های شما در زمینه خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت‌کردن به زبان ترکی ارزیابی خواهد شد و در نهایت گواهی‌نامه یا دیپلم تومر به شما تعلق می‌گیرد.

مدرک تومر یکی از مدارک مورد نیاز برای درخواست شهروندی ترکیه است و به همراه سایر مدارک مورد نیاز برای این کار برای مقامات مربوطه ارسال خواهد شد.

علاوه‌براین، اگر قصد اقامت در کشوری را دارید، باید زبان مردم آن کشور را بدانید. این کار به شما کمک می‌کند تا کارهای مختلف مانند خریدکردن، گفت‌وگو با همسایه‌ها یا حضور در محل کار را به بهترین شکل مختلف انجام بدهید. سفر و اقامت در ترکیه هم از این قاعده مستثنی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا