زبان انگلیسی

روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

یادگیری زبان جدید چالش‌برانگیز و زمان‌بر است. اگر می‌خواهید زبان دوم را خیلی سریع یاد بگیرید، باید روزانه زمان کافی را صرف مطالعه آن کنید. اما  منظور از زمان کافی چیست؟ در کل، باید چقدر برای زمان بگذاریم؟ روزانه چند ساعت زبان بخوانیم؟ اگر پاسخ این سوالات را بدانید و برنامه‌ریزی دقیق و واقع‌بینانه‌ای را انجام دهید، می‌توانید زبان دوم را خیلی سریع بیاموزید.

در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت باید روزی چند ساعت زبان بخوانیم. با ما همراه باشید!

چقدر طول می‌کشد زبانی را یاد بگیریم؟

یادگیری زبان به سه عامل بستگی دارد:

  • مدت زمانی که زبان‌آموز صرف یادگیری زبان می‌کند.
  • نگرش زبان‌آموز در مورد یادگیری زبان
  • دقت زبان‌آموز هنگام یادگیری زبان

اکنون اگر زبان‌آموز دقت بالایی در یادگیری زبان داشته باشد، باید روزانه چند ساعت را به یادگیری زبان اختصاص دهد؟ پاسخ به این سوال کار ساده‌ای نیست و برای پاسخ به آن، باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم:

  • روش تدریس یا یادگیری
  • اعتماد به نفس زبان‌آموز
  • اعتماد زبان‌آموز به روش تدریس

اما یادتان باشد که به طور کلی، باید روزانه، حداقل بیست دقیقه را صرف یادگیری زبان خارجی کنید. اما این زمان ایده‌آل نیست، بلکه حداقل زمان است.

علم یادگیری زبان جدید

پیش از هر چیزی، باید نگاهی علمی به روند یادگیری زبان و روانشناسی مربوط به آن داشته باشیم. بر اساس روانشناسی شناختی، روند یادگیری زبان جدید دو روند شناختی دارد:

  • حافظه آشکار
  • حافظی روندی

حافظه آشکار توانایی ما برای به یاد آوردن واقعیت‌ها، مانند واژگان و قواعد دستوری، است. این نوع اطلاعات در حافظه بلندمدت ما ذخیره می‌شوند، از این رو، می‌توانیم در صورت لزوم، آن‌ها را به یاد آوریم.

حافظه روندی توانایی ما برای انجام خودکار کارها است. این نوع حافظه مسئول تلفظ و صحبت کردن ما است.

هنگام یادگیری زبان جدید، ابتدا حافظه آشکارمان را، با یادگیری واژگان و گرامر، می‌سازیم، سپس با تمرین و تکرار، حافظه روندی‌مان را می‌سازیم که به ما اجازه می‌دهد از زبان جدیدی که یاد گرفته‌ایم استفاده کنیم و واژگانش را به درستی به زبان بیاوریم.

اما برای تقویت این دو حافظه، باید روزانه چند ساعت زمان بگذاریم؟

قانون 10000 ساعت برای یادگیری زبان جدید

حتما قانون 10000 ساعت به گوش‌تان خورده است. طبق این قانون، اگر بخواهید در هر رشته ماهر شوید، باید 10000 ساعت زمان مفید را صرف یادگیری و تمرین آن کند. این قانون در مورد یادگیری زبان نیز صدق می‌کند. مالکوم گلدول این قانون را مطرح کرد.

بنابراین اگر بخواهید به زبانی کاملا مسلط شوید، نباید از این قانون غافل شوید. البته موارد دیگری نیز در این میان دخیل هستند. برای مثال، میزان پیچیدگی زبان مورد نظر در این میان نقش دارد.

مدت زمان ایده‌آل برای مطالعه روزانه زبان

پژوهش‌ها حاکی از آن است که زمان ایده‌آل برای مطالعه زبان تقریباً روزانه 1 تا 2 ساعت است. شاید این زمان به نظرتان ناکافی برسد، اما یادتان باشد که کیفیت مطالعه مهم است، نه کمیت آن. طی این دوره، باید بتوانید زمان کافی را برای تقویت مهارت‌های مختلف‌تان بگذارید.

چگونه روزانه ده ساعت زبان بخوانیم؟

اگر به هر دلیلی، مانند مهاجرت به کشور دیگر، می‌خواهید زبان جدیدی را خیلی زود یاد بگیرید، باید بیش از روزی یک تا دو ساعت را به مطالعه زبان جدید اختصاص دهید. در واقع، زبان جدید باید بخش زیادی از اوقات بیداری‌تان را به خودش اختصاص دهد. برای مثال، باید روزانه ده ساعت مطالعه کنید و روی مهارت‌های مختلف زبان کار کنید. اگر می‌خواهید روزانه ده ساعت زبان بخوانید، باید برنامه فشرده و منظمی داشته باشید. در ادامه، نمونه‌ای را برای‌تان آورده‌ایم.

ساعت 8 تا 12 صبح

مهارت‌های خواندن (Reading) و گوش دادن (Listening) را تمرین کنید.

واژگان جدید را بیاموزید.

ساعت 12 تا 14

استراحت  کنید.

ناهار بخورید.

ورزش کنید.

طی اجرای این برنامه‌ها، به آهنگ یا پادکستی به زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید گوش دهید.

ساعت 14 تا 15

دستور زبان بخوانید.

ساعت 15 تا 16

مهارت نوشتن (Writing) را تمرین کنید.

ساعت 16 تا 17

در کلاس خصوصی شرکت کنید.

ساعت 17 تا 19

استراحت کنید.

ساعت 19 تا 22

فیلم زبان اصلی ببینید، به موسیقی کشور مورد نظرتان گوش دهید.

سعی کنید شب زودتر بخوابید تا بتوانید صبح‌ها، با انرژی کامل شروع به مطالعه کنید و مطالب را نیز زودتر یاد بگیرید.

سخن آخر

تا به این‌جا، حتما به جواب سوال روزی چند ساعت زبان بخوانیم رسیده‌اید. همانطور که مشاهده کردید، برای پیشرفت در یک زبان، باید روزانه یک تا دو ساعت را به مطالعه زبان مورد نظرتان اختصاص دهید. اگر می‌خواهید خیلی سریع پیشرفت کنید، باید زمان بیشتری را به این کار اختصاص دهید. یادتان باشد که فقط گذر زمان نیست که اهمیت دارد، بلکه باید این مدت را با تمرکز کامل مطالعه کنید. بدین ترتیب، می‌توانید در مدت زمان کوتاه، پیشرفت کنید. بنابراین اگر می‌خواهید زبان جدیدی را یاد بگیرید، آگاه باشید که باید روزانه حداقل یک تا دو ساعت را برای مطالعه زبان جدید خالی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا