دسته‌بندی نشده

 آزمون چلی – مدرک CELI زبان ایتالیایی

اگر می‌خواهید ویزای تحصیلی ایتالیا را اخذ کنید و در یکی از دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید، باید در آزمون چلی CELI شرکت کنید. آزمون چلی از ازمون‌های معتبر زبان ایتالیایی است و با استفاده از مدرک CELI زبان ایتالیایی، می‌توانید مسیرتان را به سوی تحصیل در ایتالیا هموار کنید. اما آزمونی چلی چیست؟ چگونه می‌توانیم در آزمون چلی قبول شویم؟ نمره لازم برای قبولی در آزمون چلی چقدر است؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون چلی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون چلی چیست؟

آزمون چلی یا CELI از معتبرترین آزمون‌های زبان ایتالیایی است و برگزارکننده آن نیز دانشگاه پروجا در کشور ایتالیا است. اگر در این آزمون شرکت کنید، سطح زبان ایتالیایی‌تان مشخص خواهد شد.

محتوای آزمون چلی چیست؟

آزمون چلی از دو بخش تشکل می‌شود: کتبی و شفاهی. برای قبولی در آزمون چلی، باید نمره لازم را در هر دو بخش کسب کنید..اگر نمره کافی را در یکی از بخش‌ها کسب کنید، باید سال بعد در همان بخش شرکت کنید. در چنین شرایطی، بیاد 70% از هزینه آزمون را بپردازید.

در هر سطح، شما در یکی از دو گروه مثبت و منفی قرار می‌گیرید. در هر کدام از این دو گروه نیز، چند دسته وجود دارد:

Positives:

A: excellent

B: good;

C: sufficient

Negatives

D: insufficient

E: seriously insufficient

سطح بندی آزمون چلی

داوطلبان آزمون چلی به شش سطح تقسیم می‌شوند:

CELI Impatto: مطابق با سطح A1 در CERF. این سطح برای مبتدیان است که دانش زیادی در مورد زبان ایتالیایی ندارند.

CELI 1: مطابق با سطح A2 براساس CERF. در این سطح، زبان آموز فقط می‌تواند جمله‌های کوتاه بسازد. در واقع، نمی‌تواند به این زبان صحبت کند.

CELI 2: مطابق با سطح B1 بر اساس CERF. در این سطح، زبان آموزان در سطح متوسط هستند و می‌توانند از زبان ایتالیایی برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

CELI 3: مطابق با سطح B2 در CERF. این سطح بالاتر از سطح متوسط است. زبان آموز در این سطح می‌تواند بدون سعی و تلاش زیاد، از این زبان برای برقراری ارتباط استفاده کنند.

CELI 4: مطابق با سطح C1 در CERF. زبان آموزانی که این نمره را می‌گیرند در سطح پیشرفته قرار می‌گیرند. در این سطح، زبان آموزان می‌توانند مکالمات و متون پیچیده و طولانی را درک کنند.

CELI 5: مطابق با سطح C2 در CERF. در این سطح، زبان آموز می‌تواند پیچیده‌ترین متون را بخواند و پیچیده‌ترین مفاهیم را نیز به زبان ایتالیایی بیان کند.

اعلام نتایج آزمون چلی

تصحیح آزمون چلی سه ماه طول می‌کشد و پس از آن، چهار ماه طول می‌کشد تا مدرک آزمون برای‌تان ارسال شود.

اعتبار آزمون چلی چند سال است؟

جالب است بدانید که اعتبار آزمون چلی تمام نمی‌شود و کافی است فقط یک بار در این آزمون نمره لازم را در سطح مورد نظرتان کسب کنید.

ثبت نام در آزمون چلی

اگر می‌خواهید در آزمون چلی شرکت کنید، باید یک ماه قبل، روند ثبت نام را انجام داده باشید. تاریخ برگزاری آزمون چلی به شرح زیر است:

  • آزمون بهار در ماه مارچ برای چهار سطح اول برگزار می‌شود: سطح A1 تا B2
  • آزمون تابستان در ماه ژوئن برای هر شش سطح برگزار می‌شود: A1 تا C2
  • آزمون پاییز در ماه نوامبر برای هر شش سطح برگزار می‌شود: A1 تا C2

برای آگاهی از زمان دقیق برگزاری آزمون‌های چلی، باید به وب سایت مراجعه کنی.

هزینه ثبت نام در آزمون چلی چقدر است؟

هزینه شرکت در آزمون چلی متغیر است. اگر پیش از این، در آزمون چلی شرکت کرده باشید، هزینه ثبت نام 120 یورو است. اما اگر اولین بار است که در آزمون شرکت می‌کنید، باید 190 یورو بپردازید.  

چگونه در آزمون چلی موفق شویم؟

برای قبولی در آزمون چلی، باید زبان ایتالیایی را نزد اساتید مجرب این زبان بخوانید و از ابزارهای یادگیری استفاده کنید. این دو مورد در یادگیری زبان ایتالیایی و قبولی در آزمون چلی، مانند کاتالیزور عمل می‌کنند. به عبارت ساده، اگر مسیر درست را در پیش بگیرید و از ابزارهای مناسب نیز در این مسیر انتخاب کنید، می‌توانید بالاترین نمره را در آزمون کسب کنید.

مهارت‌های هر دو قسمت آزمون را به خوبی تمرین کنید تا بتوانید در هر دو بخش، نمره کافی را کسب کنید. یادتان باشد که در هر دو بخش شفاهی و کتبی باید به سطح لازم برسید.

در این مسیر به سراغ منابع آزمون چلی بروید و آن‌ها را به خوبی بخوانید. همچنین از نمونه سوالات سالهای پیش نیز استفاده کنید.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، آزمون چلی CELI از آزمون‌های معتبر تعیین سطح زبان ایتالیایی است و برای مهاجرت به ایتالیا، به این آزمون نیاز خواهید داشت. آزمون چلی برای هر شش زبانی برگزار می‌شود و در نهایت، بسته به سطح مورد نظرتان، میزان دانش‌تان مشخص خواهد شد و در نهایت، مدرک CELI زبان ایتالیایی را دریافت خواهید کرد. از بهترین منابع یادگیری زبان ایتالیایی استفاده کنید تا بتوانید در همان اولین تجربه‌تان، نتیجه مطلوبی را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا