دسته‌بندی نشده

راهنمای آزمون زبان ژاپنی JLPT ،معرفی منابع و ثبت نام

وقتی زبانی را یاد می‌گیریم، بالطبع، دوست داریم آزمون‌های معتبر آن را نیز بشناسیم تا در صورت نیاز، بتوانیم خودمان را برای شرکت در آن آماده کنیم. اگر در حال یادگیری زبان ژاپنی هستید، باید بدانید که آزمون JLPT از آزمون‌های معتبر زبان ژاپنی است و برای یافتن  شغل مناسب در ژاپن و سازگاری با مردم این کشور به آن نیاز دارید. برای موفقیت در این آزمون، باید ساختار آن را به خوبی بشناسید و جزئیات لازم را در مورد آن بدانید. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون JLPT برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون JLPT چیست؟

آزمون زبان ژاپنی JLPT  (日本語能力試験) از معتبرترین آزمون‌های زبان ژاپنی است. طی این آزمون، زبان‌آموزان در پنج سطح سنجیده می‌شوند، از مبتدی تا در حد نیتیو. این ازمون برای اولین بار در سال 1984 برگزار شد. در سال اول، فقط 7019 نفر در این آزمون شرکت کردند، اما در سال 2019، تعداد داوطلبان این آزمون به یک میلیون و ششصد نفر رسید. همواره، تعداد این داوطلبان رو به افزایش است. آزمون JLPT در داخل ژاپن و خارج از این کشور برگزار می‌شود. داوطلبان این آزمون معمولاً کسانی هستند که قصد کار یا ادامه تحصیل در ژاپن را دارند. 

سطح‌های آزمون JLPT چیست؟

آزمون JLPT متشکل از پنج سطح است: سطح N5 (پایین‌ترین سطح است) و سطح N1 (بالاترین سطح است). بسیاری از داوطلبان در آزمون سطح N2 شرکت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های ژاپنی کارجویان با مدرک JLPT N3 یا JLPT N4 را نمی‌پذیرند. اما اگر صرفاً می‌خواهید سطح زبان ژاپنی‌تان را بسنجید، می‌توانید در آزمون سطوح مختلف شرکت کنید.

کاربرد مدرک آزمون JLPT چیست؟

مدرک آزمون زبان ژاپنی JLPT از مطلوب‌ترین آزمون‌های زبان ژاپنی برای زندگی و کار در ژاپن است. دریافت این مدرک امتیاز بزرگی برای زندگی در ژاپن است.

اما کاربرد مدرک JLPT فقط محدود به مهاجرت به ژاپن نیست. شرکت‌های ژاپنی در سراسر جهان وجود دارند و مثل همه شرکت‌های خارجی زبان ترجیح می‌دهند کارمندان مسلط به زبان زبان ژاپنی را استخدام کنند. بنابراین دریافت این مدرک امتیاز بسیار بزرگی است و امکان همکاری با شرکت‌های ژاپنی را برای‌تان فراهم می‌کند.

بنابراین برای کار در ژاپن یا همکاری با شرکت‌های ژاپنی، به این مدرک نیاز خواهید داشت.

پنج سطح آزمون JLPT

آزمون JLPT در پنج سطح برگزار می‌شود، از مبتدی تا پیشرفته. در ادامه، از این پنج سطح و ویژگی‌های‌شان برای‌تان خواهیم گفت.

آزمون JLPT سطح N1

سطح N1 پیشرفته‌ترین سطح آزمون JLPT است و داوطلبان آن می‌توانند تقریبا به خوبی گویش‌وران زبان ژاپنی صحبت کنند و متوجه صحبت‌های آنان نیز بشوند. همچنین می‌توانند پیچیده‌ترین متون تخصصی پیرامون سیاست، اقتصاد، حقوق و غیره را نیز درک کنند. در واقع، کسانی که به این سطح می‌رسند با اصطلاحات و واژگان تخصصی حوزه‌های مختلف نیز آشنایی کامل دارند. خواندن برخی از این متون حتی برای بسیاری از ژاپنی‌زبانان نیز دشوار است. برای شرکت در سطح N1، باید بیش از 10000 واژه ژاپنی را بشناسید.

آزمون JLPT سطح N2

آزمون سطح N2 آزمون JLPT نیز برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته است. برای شرکت در این آزمون، باید به سطحی رسیده باشید که بتوانید مکالمه‌های روزمره را درک کنید، به راحتی با گویش‌وران زبان ژاپنی مکالمه کنید و متوجه اخبار ژاپنی زبان نیز بشوید. در واقع، در این سطح باید بتوانید جمله‌های پیچیده موجود در روزنامه‌ها و سایت‌های خبری را درک کند، مقاله‌ها و نقدهای مختلف را بخواند و ایده‌هایش را در مورد موضوعات روزمره و کلی بیان کند.

آزمون JLPT سطح N3

اگر می‌خواهید در آزمون JLPT سطح N3 شرکت کنید، باید بتوانید در مورد موضوعات روزمره مکالمه کنید و متوجه مکالمات ژاپنی‌زبانان نیز در مورد این موضوعات بشوید. به علاوه، باید بتوانید در این باره جمله‌ نیز بسازید.

آزمون JLPT سطح N4

آزمون JLPT سطح N4 برای کسانی مناسب است که دانشی مبتدی در مورد زبان ژاپنی دارند. در این سطح، زبان آموزان می‌توانند باغ استفاده از واژگان ساده و مبتدی در مورد موضوعات ساده و روزمره صحبت کنند. همچنین می‌توانند با سرعت پایین، به زبان ژاپنی صحبت کنند. اگر قصد سفر به ژاپن را دارید، یادگیری این زبان در این سطح برای‌تان کافی است.

آزمون JLPT سطح N5

آزمون JLPT سطح N5 برای زبان آموزان سطح مبتدی است، کسانی که به تازگی شروع به یادگیری این زبان کرده‌اند. در این سطح، زبان‌آموزان می‌توانند جمله‌های ساده و کوتاه را درک کنند و جملات کوتاهی را نیز ادا کنند.

زمان برگزاری آزمون JLPT

آزمون JLPT سالی دو بار برگزار می‌شود، اما زمان برگزاری آن در سال متغیر است. معمولاً ثبت نام در آزمون در اواسط آوریل و اواسط سپتامبر شروع می‌شود، در اوایل جولای و اوایل دسامبر آزمون برگزار می‌‌شود و در ماه سپتامبر و مارچ نتایج اعلام می‌شود.

ساختار آزمون JLPT

در این آزمون، واژگان و دستور زبان ژاپنی اهمیت دارند و مهارت‌های خواندن و درک مطلب و شنیداری زبان آموزان نیز سنجیده می‌شود. به طور کلی، آزمون JLPT 180 نمره دارد.

هزینه شرکت در آزمون JLPT

هزینه شرکت در آزمون JLPT بستگی به دو عامل دارد: کشور و سطح آزمون

هزینه شرکت در آزمون JLPT، در مقایسه با هزینه دیگر آزمون‌های زبان مانند تافل، آیلتس، گوته و HSK، کمتر است.

در ایالات متحده آمریکا، هزینه شرکت در آزمون زبان ژاپنی 100 دلار است و در اروپا، هزینه آن بین 70 تا صد یورو است. در بلژیک، هزینه ازمون 75 یورو است، در آلمان 90 یورو و در انگلستان 100 یورو است.

سخن آخر

تا به اینجا، با آزمون JLPT و سطح مختلف آن آشنا شدید. این آزمون معتبرترین آزمون زبان ژاپنی است و در پنج سطح برگزار می‌شود. اگر قصد کار در ژاپن، تحصیل در این کشور یا همکاری با شرکت‌های ژاپنی را دارید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. برای موفق در آزمون زبان ژاپنی JLPT، باید دستور زبان ژاپنی را یاد بگیرید، دایره واژگان‌تان را گسترش دهید، مهارت‌ خواندن و درک مطلب و مهارت شنیداری‌تان را نیز تقویت کنید. با تمرین و تکرار و صبوری، می‌توانید در این آزمون موفق شوید و مدرک مورد نظرتان را به دست بیاورید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا