زبان ترکی

آزمون یوس چیست؟ دوره yos آنلاین

اگر بخواهید راهی کشور ترکیه شوید و در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید، باید خودتان را برای شرکت در آزمون یوس ترکیه آماده کنید. شرکت و قبولی در آزمون yos برای ورود به برخی مقاطع و تحصیل در برخی رشته‌ها ضروری است. اما آزمون یوس چیست؟ آیا دوره آنلاین yos برگزار می‌شود؟ شرایط شرکت در آزمون یوس چیست؟ اگر این آزمون را بشناسید، می‌توانید برای شرکت در آن آشنا شوید و به راحتی، نمره قبولی را کسب کنید.  در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون یوس ترکیه بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

آزمون یوس چیست؟

آزمون yos یا  یئس برای کسانی است که می‌خواهند وارد دانشگاه‌های ترکیه شوند. البته این آزمون مختص به همه مقاطع تحصیلی نیست، برای برای مقاطع و رشته‌های زیر است:

  • مقطع کارشناسی
  • رشته پزشکی
  • رشته دندانپزشکی

بنابراین اگر قصد تحصیل در مقاطع و رشته‌های بالا را در کشور ترکیه دارید، باید خودتان را برای آزمون یوس آماده کنید. این آزمون مختص به شرکت‌کنندگان خارجی است.

برگزاری دوره یوس در ایران

اگر می‌خواهید برای شرکت در آزمون یوس آماده شوید، می‌توانید در دوره yos آنلاین و حضوری نیز شرکت کنید. در حال حاضر، برخی از موسسه‌ها دوره یوس را برگزار می‌کنند. در این دوره‌ها، روش‌های مطالعه برای شرکت در آزمون یوس را یاد می‌گیرید، منابع مناسب برای شرکت در آزمون را می‌شناسید، با نمونه سوالات سال‌های قبل آشنا می‌شوید و در نهایت، نحوه صحیح شرکت در آزمون را یاد می‌گیرید.

آزمون یوس را چه نهادی در ترکیه برگزار می‌کند؟

آزمون یوس زیر نظر سازمان سنجش ترکیه برگزار می‌شود، اما سوالات آن یکسان نیست و همه داوطلبان به یک سری سوال مشخص پاسخ نمی‌دهند. معمولاً هر کدام از دانشگاه‌های ترکیه خودشان این آزمون را برگزار می‌کنند. در واقع، برای ورود به هر دانشگاه، باید در آزمون یوس مختص به همان دانشگاه شرکت کنید.

زبان آزمون یوس چیست؟

طبعاً زبان آزمون یوس ترکی استانبولی است، اما به غیر از این زبان، باید سوالاتی به زبان دیگر نیز پاسخ دهید. انتخاب زبان دوم با خودتان است. جالب است بدانید که در برخی از دانشگاه‌ها، مانند دانشگاه آتاتورک، آزمون فارسی را نیز برگزار می‌کنند.

اعتبار مدرک آزمون یوس چند سال است؟

اعتبار مدرک آزمون یوس دو سال است. بعد از دو سال، باید مجدداً در این آزمون شرکت کنید.

هدف از برگزاری آزمون یوس چیست؟

هدف از برگزاری آزمون یوس سنجش سطح زبان ترکی داوطلبان است. برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه و تحصیل در این دانشگاه‌ها، باید زبان ترکی استانبولی را در سطح مطلوبی بدانید.

آزمون یوس برای دانشگاه‌های دولتی ترکیه است یا دانشگاه‌های خصوصی؟

فرقی نمی‌کند می‌خواهید وارد دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه شوید یا قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی این کشور را دارید، در هر صورت، باید در آزمون یوس شرکت کنید.

شرایط شرکت در آزمون یوس چیست؟

برای شرکت در آزمون یوس، باید مقطع متوسطه را به اتمام رسانده باشید. در واقع، باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی را کسب کرده باشید. این مورد جزو شرایط اولیه شرکت در آزمون یوس است. اگر می‌خواهید در این آزمون شرکت کنید، باید اصل پاسپورت‌تان را نیز همراه داشته باشید.

مباحث آزمون یوس چیست؟

پیش از شرکت در آزمون یوس و آمادگی برای این آزمون، باید مباحث آن را بشناسید. آزمون یوس فقط مختص به سطح زبان ترکی نیست، بلکه سوالات دیگر نیز در آن وجود دارد. در این مبحث، باید به سوالات زبان، هوش، هندسه و ریاضی پاسخ دهید.

ساختار آزمون یوس چیست؟

همانطور که گفتیم، در آزمون یوس، باید به سوالات حوزه هوش، ریاضیات و هندسه پاسخ دهید. تعداد سوالات آزمون یوس بستگی به دانشگاه برگزارکننده آزمون دارد، اما به طور کلی، در آزمون هوش، 80 سوال مطرح شده است که تقسیم‌بندی آن به شرح زیر است:

  • هوش: 40 سوال
  • ریاضیات: 35 سوال
  • هندسه: 5 سوال

سوالات آزمون یوس به صورت تستی پنح گزینه‌ای است. جالب است بدانید که برخی از دانشگاه‌های ترکیه، نمره منفی را برای سوالات اشتباه در نظر می‌گیرند و برخی دیگر اصلاً نمره منفی را در نظر نمی‌گیرند.

اعلام نتایج آزمون یوس

نتایج آزمون یوس چهار هفته بعد از برگزاری آزمون منتشر می‌شود. البته زمان اعلام نتایج نهایی بستگی به دانشگاه مورد نظرتان نیز دارد. برای دریافت نتیجه آزمون‌تان، باید وارد سایت همان دانشگاه مورد نظرتان شوید.

جالب است بدانید که پس از اعلام نتایج، می‌توانید به نمره‌تان اعتراض کنید.

محل برگزاری آزمون یوس

آزمون یوس در دانشگاه‌های مختلف ترکیه برگزار می‌شود. البته در حال حاضر، این آزمون در برخی از دانشگاه‌های ایران نیز برگزار می‌شود.

سخن آخر

تا به اینجا متوجه شدید آزمون یوس چیست و چرا برگزار می‌شود. اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی وارد دانشگاه‌های ترکیه شوید یا این‌که در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه تحصیل کنید، باید در ازمون یوس یا yos شرکت کنید و نمره قبولی را نیز کسب کنید. در این آزمون، سوالات هوش، ریاضیات و هندسه مطرح می‌شود، از این رو، اصلاً لازم نیست برای شرکت در این آزمون زبان ترکی استانبولی را در سطح پیشرفته بدانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا