دسته‌بندی نشده

آزمون HSK  زبان چینی

وقتی شروع به یادگیری زبان چینی می‌کنید، حتماً اسم آزمون اچ اس کی یا HSK را خواهید شنید. این آزمون معتبر زبان چینی برای زبان‌آموزان همه سطوح ارائه می‌شود. اگر شما نیز قصد شرکت در این آزمون را دارید، حتماً سوالات بسیار زیادی در ذهن‌تان وجود دارد. مثلاً دوست دارید بدانید ساختار آزمون HSK چگونه است؟ برای موفقیت در سطوح مختلف این آزمون، باید چقدر مطالعه کرده‌ باشیم؟ چگونه در ازمون HSK شرکت کنیم؟  در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون HSK بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون HSK چیست؟

آزمون  HSK (Hanyu Shuiping Kaoshi) از آزمون‌های استاندارد زبان چینی است که در شش سطح برگزار می‌شود. این ازمون را Hanban برگزار می‌کند. آزمون HSK مثل آزمون‌های تافل و آیلتس در زبان انگلیسی است و بسیاری از نهادها در سراسر جهان مدرک این آزمون را از شما می‌پذیرند. آزمون HSK در 500 موسسه کنفسیوس در کشورهای مختلف برگزار می‌‌شود.

آزمون HSK برای اولین بار در سال 1984 در چین طراحی شد و در سال 1991، در خارج از چین برگزار شد. در واقع، آزمون HSK اولین آزمون زبان چینی است که در خارج از این کشور برگزار شد. با گذر زمان، این آزمون تبدیل به معتبرترین آزمون زبان چینی برای غیرچینی زبانان شد.

در حال حاضر، آزمون HSK محبوب‌ترین و معتبرترین آزمون‌ زبان چینی است و به همین دلیل است که همه نهادهای دولتی و غیردولتی در کشور چین نتیجه این آزمون را از شما می‌پذیرند.
چه کسانی می‌توانند در ازمون HSK شرکت کنند؟

برای شرکت در سطوح مختلف آزمون HSK هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه اشخاص می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. همچنین هیچ محدودیت سنی‌ای نیز برای شرکت در این آزمون وجود ندارد.

ساختار سطوح مختلف آزمون  HSK

 آزمون HSK 1

برای شرکت در آزمون HSK سطح یک، باید 150 واژه یا کاراکتر چینی را بشناسید. در واقع، این آزمون برای زبان‌آموزانی مناسب است که به تازگی شروع به یادگیری این زبان کرده‌اند. در آزمون HSK1، مهارت‌های شنیداری و درک مطلب شما سنجیده می‌شود و خبری از بخش مختص به مهارت نوشتاری نیست. در این ازمون، با پین یین (Pinyin) و کاراکتر رو به رو خواهید بود. برای قبولی در این آزمون، کافی است ساختار جمله‌ها، دستور زبان و واژگان ابتدایی را بشناسید.

برای پاسخ دادن به آزمون HSK برای سطح 1 فقط 40 دقیقه زمان دارید.

آزمون HSK2

برای شرکت در آزمون HSK2، باید 300 واژه را بشناسید و بتوانید در مورد فعالیت‌های روزمره به زبان چینی صحبت کنید. وقتی به این سطح می‌رسید، انتظار می‌رود که بتوانید در مورد مسائل ساده به زبان چینی صحبت کنید. این سطح مقدمه‌ای برای ورود به سطح متوسط است.

برای پاسخ دادن به این آزمون 55 دقیقه زمان دارید.

آزمون HSK3

وقتی به این سطح می‌رسید، باید از سطح مبتدی فراتر رفته باشید. برای موفقیت در آزمون HSK3، باید 600 کاراکتر یا واژه چینی را بشناسید و بتوانید جملاتی متناسب با سطح متوسط را با آن‌ها بسازید. برای موفقیت در این سطح، باید نشان دهید که می‌توانید از پس مکالمه با چینی زبانان بر بیایید.

برای پاسخ دادن به سوالات آزمون HSK3 90 دقیقه زمان دارید.

آزمون HSK4

اگر می‌خواهید در کشور چین، تحصیل یا کار کنید، باید در آزمون HSK4 موفق شوید. وقتی به این سطح می‌رسید، باید بتوانید مقاله‌ها و متون طولانی بنویسید و در مورد موضوعات مختلف به زبان چینی صحبت کنید. همچنین باید بتوانید واژگان چینی را به درستی تلفظ کنید و لحن را رعایت کنید و دستور زبان چینی را به خوبی بشناسید. برای موفقیت در آزمون HSK4، باید 1200 کاراکتر چینی را بشناسید.

برای پاسخ دادن به سوالات آزمون HSK4 105 دقیقه زمان دارید.

آزمون HSK5

آزمون HSK5 برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته است. وقتی به این سطح می‌رسید، باید بتوانید روزنامه‌ها، مجله‌ها، اسناد و وبسایت‌های چینی را به راحتی بخوانید، صحبت‌های گویش‌وران این زبان را در مورد مباحث مختلف درک کنید و همچنین، خودتان نیز بتوانید به راحتی در مورد موضوعات مختلف با چینی زبانان مکالمه کنید. علاوه بر این‌ها، وقتی به این سطح می‌رسید، می‌توانید فیلم‌ و سریال‌های چینی ببینید و به آهنگ‌های چینی نیز گوش دهید. برای موفقیت در این آزمون، باید 2500 کاراکتر چینی را بشناسید.

برای پاسخ دادن به سوالات آزمون HSK5 125 دقیقه زمان دارید.

آزمون HSK6

آزمون HSK6 دشوارترین و پیچیده‌ترین آزمون زبان چینی است. برای موفقیت در این ازمون، باید زبان چینی را به اندازه گویش‌وران این زبان بشناسید. در واقع، باید بتوانید مثل چینی‌زبانان به این زبان بخوانید، بنویسید و صحبت کنید و همچنین، متوجه هر آنچه می‌شنوید بوشید. علاوه بر این‌ها، باید بتوانید در صحبت‌های‌تان، از اصطلاحات رایج در میان چینی زبانان نیز صحبت کنید. برای موفقیت در این آزمون، باید 5000 واژه چینی را بشناسید.

مدت‌زمان پاسخ‌گویی به آزمون HSK6 140 دقیقه است.

سیستم نمره‌دهی آزمون HSK

حداکثر نمره آزمون HSK سیصد است. در واقع، هر بخش از ازمون صد نمره دارد: نوشتن، درک مطلب، گوش دادن.

در دو سطح اول آزمون HSK، کاراکتر و پین یین را مشاهده می‌کنید، اما در چهار سطح دیگر، فقط کاراکتر وجود دارد. به علاوه، در این دو سطح ابتدای، خبری از بخش شنیداری نیست، بنابراین نمره HSK1 و HSK2 از 200 محاسبه می‌شود. برای قبولی در این آزمون باید نمره 120 را از 200 کسب کنید.

در آزمون سه سطح دیگر، حداکثر نمره سیصد است و برای قبولی در آن، باید نمره 180 را کسب کنید.

اعتبار مدرک آزمون HSK

مدرک آزمون  HSK دو سال اعتبار دارد. در واقع، دو سال بعد از تاریخ اعلام نتایج، اعتبار مدرک به اتمام می‌رسد و باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

چگونه در آزمون HSK ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در آزمون HSK، باید وارد وبسایت رسمی آن شوید و ثبت نام را مستقیماً انجام دهید. در واقع، باید در این سایت حساب کاربری بسازید، سطح، تاریخ و مرکز آزمون را انتخاب کنید. به علاوه، باید مشخص کنید که قصد شرکت در آزمون کاغذی را دارید یا آزمون آنلاین. سپس عکس و مدارک و مشخصات لازم را در سایت وارد کنید و هزینه آزمون را نیز بپردازید.

سخن آخر

چینی ز زبان‎های دشوار است، اما بسیار پرکاربرد و پرطرفدار است. از این رو، روز به روز، شماره زبان‌آموزان این زبان بیشتر می‌شود. موفقیت در آزمون HSK مستلزم تداوم تلاش، صبوری و حفظ انگیزه است. با شناخت دقیق آزمون HSK و  مطالعه منابع و نمونه سوالات این آزمون زبان چینی، می‌توانید مسیر موفقیت را برای خودتان هموار کنید و سطوح مختلف این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارید.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا