زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با سیستم Phonics

برای کودکانی که انگلیسی زبان دوم‌شان است، آخرین مرحله یادگیری زبان انگلیسی یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن است. این مرحله برای کودکان بسیار دشوار است و حتی می‌توان گفت دشوارترین بخش یادگیری زبان انگلیسی است. یادگیری این مهارت‌ها حتی برای کودکان انگلیسی زبان نیز دشوار است.  یادگیری مهارت‌های خواندن و نوشتن زبان انگلیسی برای بزرگسالان نیز آسان نیست، چه برسد به کودکان. سال‌ها است که سیستم phonics یادگیری این مهارت‌ها را برای کودکان نیز آسان‌تر کرده است. اما سیستم phonics چیست؟ چگونه می‌توانیم این سیستم برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده کنیم؟ در این مطلب، از آموزش زبان انگلیسی به کودکان با سیستم Phonics برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

سیستم Phonics چیست؟

سیستم Phonics از روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان است. در این سیستم، گوش دادن به ریتم و موسیقی زبان اهمیت بسیار زیادی دارد. در سیستم phonics، زبان آموزان یاد می‌گیرند چگونه با برقرار ارتباط میان صداها و حروف بخوانند. در زبان انگلیسی، 44 صدای مختلف وجود دارد و تقریباً 120 روش برای نوشتن آن‎‌‌ها وجود دارد.

کودکان یاد می‌گیرند چگونه صداها (phonemes) را بشناسند و برای نوشتن آن صداها از چه حروفی استفاده کنند. بدین ترتیب، کودکان خواندن واژگان را یاد می‌گیرند. برای مثال، صدای /k/ را با استفاده از این حروف می‌نویسند:

  • K مثل kite
  • C مثل cat
  • Ck مثل back

کودکان در سیستم phonics یاد می‌گیرند چگونه حروف را به صورت جداگانه بخوانند.

چگونه از طریق phonics به کودکان آموزش دهیم؟

سیستم فونتیکس ابزار لازم را در اختیار کودکان قرار می‌دهد و اعتماد خواندن و نوشتن را به آن‌ها می‌دهد. درواقع، زبان آموزان می‌توانند واژگان ناآشنا را نیز با اعتماد به نفس بخواند. در ادامه، از روش‌های سیستم فونیکس برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان برای‌تان گفته‌ایم.

استفاده از موسیقی

موسیقی فضای جذابی را برای کودکان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود صداها را به روشی مفرح و لذت‌بخش به خاطر بسپارند. علاوه بر این‌ها، موسیقی باعث پیشرفت مهارت‌ لیسنینگ انگلیسی در کودکان می‌‌شود و همچنین، تلفظ صحیح واژگان را نیز به آنان یاد می‌دهد. به کودکان یاد دهید با استفاده از آلات موسیقی یا کف زدن، اصوات کلمه‌های مختلف را تلفظ کنند.

بدنتان را حرکت دهید

هنگام تدریس، ثابت نایستید و حرکت کنید. پویایی عضو لاینفک آموزش به روش سیستم phonics است. حرکت را در تدریس‎‌تان دخیل کنید و از این طریق، انگیزه کودکان را برای یادگیری افزایش دهید و محیط را شاد و مفرح کنید.اما منظور از حرکت چیست؟

برای مثال، وفتی می‌خواهید واژۀ snake به معنای مار را به زبان آموزان یاد دهید، به شیوه زیر عمل کنید:

بگویید S, s, s, snake و بازوهای‌تان را مثل مار تکان دهید. این تصور در ذهن کودک‌تان می‌ماند و حرف S را برایش یادآوری می‌کند. هر بار این حرکت را انجام دهید، واژه S به یادتان می‌آید.

همچنین می‌توانید از زبان آموزان بخواهید به صورت گروهی یا تکی، حروف انگلیسی را با استفاده از اعضای بدن‌شان ترسیم کنند.

خلاق باشید

راه‌های خلاقانه‌ای برای استفاده از روش phonics وجود دارد. برای مثال، می‌توانید از هنر و کاردستی برای نوشتن حروف استفاده کنید. بدنی ترتیب، یادگیری حروف و صدای‌شان برای کاربران شیرین‌تر خواهد شد.

برای مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید حروف را با استفاده از رشته‌های ماکارونی بنویسند. بدین ترتیب، شکل و صدا در ذهن‌تان حک می‌شود.

بازی کنید

برای تدریس زبان انگلیسی به کودکان، از بازی غافل نشوید. با استفاده از بازی، می‌توانید روش phonics را وارد زندگی‌تان کنید و اعتماد به نفس تولید اصوات مختلف را به کودکان بدهید. اما منظور از بازی در آموزش به سیستم phonics چیست؟ چند نمونه بازی را برای‌تان آورده‌ایم:

کارت‌های حروف را روی میز قرار دهید، نام حرفی را بگویید و از کودکان بخواهید آن را از میان کارت‌ها انتخاب کنند.

کارتی را به کودکان نشان دهید و از آن‌ها بخواهید نام حرف و صدایش را به شما بگویند.

کلمه‌ای را بگویید و از کودکان بخواهید آن کلمه را با کارت حروف بسازند.

نام چند حرف را بگویید و از کودکان بخواهید در ذهن‌شان آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهند و کلمه‌ای را بسازند.

آموزش همه ابعاد زبان انگلیسی با استفاده از سیستم phonics

سیستم فونیکس فقط محدود به آموزش نوشتن و خواندن نمی‌شود، بلکه ابعاد و مهارت‌های یدگر را نیز در بر می‌گیرد.

یادگیری واژگان انگلیسی با استفاده از روش phonics

کودکان با یادگیری حروف، می‌توانند واژگان را نیز به راحتی بخوانند.

تقویت درک مطلب با استفاده از روش phonics

با یادگیری از طریق فونیکس، کودکان می‌توانند سریع‌تر بخوانند و به جای تمرکز روی تک تک واژگان، کلیت متن را درک کنند.

سخن آخر

تا به اینجا با آموزش زبان انگلیسی به کودکان با سیستم phonics آشنا شدید. روش فونیکس خواندن و نوشتن را، که از دشوارترین مهارت‌های زبان انگلیسی هستند، برای کودکان آسان می‌کنند. روش phonics مفرح و پویا است و با بازی و حرکات بدنی همراه است و همین مسئله یادگیری را برای کودکان لذت‌بخش می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا