دسته‌بندی نشده

اثر فلاتی در یادگیری زبان

آیا چیزی در مورد اثر فلاتی در یادگیری زبان شنیده‌اید. مثلاً شروع به یادگیری زبان جدید می‌کنید، همه چیز خیلی خوب پیش می‌رود، ناگهان به جایی می‌رسید که احساس می‌کنید روند پیشرفت‌تان کند شده است. یادگیری زبان جدید می‌تواند از بهترین لذت‌های زندگی هر شخص باشد. اما اگر در فلات یادگیری زبان گیر بیفتید، این تجربه شیرین بسیار تلخ خواهد شد. اثر فلاتی یادگیری زبان چند نشانه مشخص دارد. بعضی از روزها احساس می‌کنید مثل طوطی دارید یک سری واژه را با خودتان تکرار می‌کنید، گاهی از اینکه باید برای ساختن یک جمله کامل فکر کنید هجالت می‌کشید، گاهی نیز کلاً دلزده می‌شوید و می‌خواهید یادگیری را کنار بگذارید. اما اصلا نگران نباشید، چرا که راهکارهایی برای غلبه بر این اثر فلاتی وجود دارد. کافی است بدانید اثر فلاتی در یادگیری زبان چیست و چگونه می‌توان به آن غلبه کرد. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تأثیر فلاتی در یادگیری زبان جدید بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اثر فلاتی در یادگیری زبان چست؟

فلات یادگیری زبان جدید زمانی رخ می‌دهد که شما احساس می‌کنید روند پیشرفت‌تان کُند یا متوقف شده است. وقتی شروع به یادگیری زبان جدید (یا هر مهارت دیگری) می‌کنید، در ابتدا، سریع پیشرفت می‌کنید و متوجه آن نیز می‌شوید. اما در نقطه‌ای از مسیر، انگیزهتان برای یادگیری زبان همچنان وجود دارد، اما دیگر خبری از آن پیشرفت سریع و چشم‌گیر نیست. پس از آن، باید تلاش‌تان را دو برابر کنید تا شاهد پیشرفت باشید، البته تلاشی به شیوه اصولی! این اثر فلاتی فقط یک بار رخ نمی‌دهد، بلکه ممکن است چندین بار در مسیر یادگیری زبان جدید، با آن مواجه شوید.

چه کسانی اثر فلاتی را در یادگیری زبان تجربه می‌کنند؟

همه زبان آموزان این اثر فلاتی را در یادگیری زبان جدید تجربه می‌کنند، حتی زبده‌ترین زبان آموزان! معمولاً اثر فلاتی بین سطح متوسط (B) و پیشرفته (C) به اوج خود می‌رسد.

بهترین روش‌ها برای غلبه بر اثر فلاتی در یادگیری زبان

وقتی به حالت سکون می‌رسید و احساس می‌کنید پیشرفت‌تان متوقف شده است، باید به فکر راهکار باشید، وگرنه دلسرد می‌شوید و حتی ممکن است یادگیری زبان را رها کنید. برای غلبه بر اثر فلاتی در یادگیری زبان جدید یک سری راهکار مشخص وجود دارد که اگر آن‌ها را بشناسید، می‌توانید خیلی زود، از حالت سکون بیرون بیایید و روند پیشرفت‌تان را سرعت ببخشید. در ادامه، از این روش‌ها برای‌تان گفته‌ایم.

هدف‌تان را از یادگیری زبان با خودتان مرور کنید

اهداف‌تان را از یادگیری زبان جدید با خودتان مرور کنید. اصلاً چرا شروع به یادگیری زبان جدید کردید.

پس از آن، با توجه به سطح زبان و وضعیت فعلی‌تان، اهداف کوتاه مدتی را برای خودتان معین کنید. یادتان باشد که این اهداف باید واقع گرایانه باشند، نه ایده‌آل‌گرایانه. برای مثال، نباید تصمیم بگیرید یک هفته‌ای مهارت گفتاری‌تان را به میزان چشم‌گیری تقویت کنید، چرا که رسیدن به این هدف غیرممکن است و در نتیجه، احساس می‌کنید شکست خورده‌اید و دلسرد می‌شوید. بنابراین در تعیین هدف باید بسیار دقت کنید و واقع‌گرایانه پیش بروید.

چارچوب زمانی دقیقی را برای رسیدن به هدف‌تان مشخص کنید و در ان بازه زمانی، دقیقاً طبق برنامه پیش بروید. از اهداف واقع‌گرایانه و مناسب می‌توان به این موارد اشاره کرد: تا هفته بعد یک سری واژه جدید را خواهم آموخت. تا هفته بعد، صرف کردن افعال بی‌قاعده را یاد می‌گیرم.

پس از تعیین هدف و مشخص کردن بازه زمانی، به سمت مقصد پیش بروید.

از منابع غیرآموزشی برای یادگیری زبان استفاده کنید

اکثر زبان آموزان برای یادگیری زبان جدید روی منابع آموزشی تمرکز می‌کنند تا وقتی که به وضعیت ثبات برسند. مطالعه منابع تا وقتی اثربخش هستند که زبان‌آموز با ساختار زبان جدید و قواعد دستوری آشنا شوند، بعد از آن، باید به سراغ منابع دیگر بروند تا پیشرفت کنند. منابع جدید آموزشی نیستند، بلکه مواردی مانند فیلم، سریال، کتاب، خبر و مواردی از این دست هستند.

در این مقطع، باید فیلم و سریال متناسب با سطح‌تان را انتخاب کنید و آن‌ها را همراه با زیرنویس ببینید. می‌توانید هر فیلم یا سریال را چندین بار ببینید. بهتر است هنگام تماشای آن‌ها، قلم و خودکار را نیز کنارتان قرار دهید و در انتها یا همان موقع تماشا، یادداشت‌برداری کنید.

یا اینکه کتاب داستان یا غیرداستان متناسب با سطح‌تان را انتخاب کنید و بخوانید. می‌توانید فایل صوتی کتاب را نیز تهیه کنید و همزمان با مطالعه کتاب، فایل صوتی را نیز گوش دهید تا گوش‌تان با تلفظ واژگان آشنا شود و مهارت شنیداری‌تان نیز تقویت شود.

در این نقطه از یادگیری زبان جدید، به سراغ منابع متناسب با روحیه و سلیقه‌تان بروید تا یادگیری برای‌تان مفرح شود. برای مثال، اگر به داستان‌های رمانتیک علاقه دارید، به سراغ فیلم و سریال‌هایی در این ژانر بروید و کتاب‌هایی با این مضمون بخوانید.

روش یادگیری زبان را تغییر دهید

وقتی سرعت پیشرفت‌تان کاهش پیدا می‌کند یا متوقف می‌شود، به سراغ روش‌های متفاوت یادگیری بروید. در واقع، به سراغ روشی کاملاً متفاوت با روش کنونی‌تان بروید. برای مثال، اگر تا کنون، برای یادگیری، فقط به منابع درسی و کلاس زبان اتکا کرده بودید، اکنون به سراغ اپلیکیشن‌های یادگیری زبان بروید. یا اینکه اگر تا کنون، واژگان را در دفترچه لغت یادداشت می‌کردید، اکنون به سراغ فلش کارت بروید و از این ابزار برای یادگیری واژگان جدید استفاده کنید.

در آزمون‌ شرکت کنید

با شرکت در آزمون‌های مختلف، مهارت‌های زبانی‌تان را بسنجید تا متوجه سطح‌تان شوید و همچنین، برای تقویت مهارت‌های‌تان برنامه‌ریزی کنید.

در این قسمت، می‌توانید به سراغ‌ آزمون‌های آنلاین نیز بروید.

واژگان جدید یاد بگیرید

در روند یادگیری زبان جدید، واژگان را جدی بگیرید. تا جایی که می‌توانید واژه جدید بیاموزید. یادگیری واژه تأثیر شگفت انگیزی بر مهارت‌های مختلف‌تان دارد. برای مثال، با یادگیری واژگان جدید، می‌توانید متون مختلف را بخوانید و درک کنید، صحبت‌های اشخاص و مکالمات مختلف را بفهمید. این موارد سبب ایجاد انگیزه در شما خواهد شد.

یا گویش وران زبان مورد نظرتان صحبت کنید

در حال یادگیری هر زبانی که هستید با گویش‌وران آن زبان صحبت کنید. برای مثال، اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، با گویش‌وران زبان آلمانی مکالمه کنید. مکالمه با گویش‌وران تأثیر شگفت‌انگیزی بر مهارت‌های مختلف‌تان خواهد داشت، چون علاوه بر آنکه اصطلاحات و واژگان جدیدی را از آنان یاد می‌گیرید و تلفظ صحیح کلمات را نیز می‌آموزید، خطاهای‌تان نیز اصلاح می‌شود. در واقع، یک ساعت مکالمه با یک گویش‌ور زبان فرانسوی مثل شرکت در کلاس یک ساعته زبان فرانسه است.

در دنیای امروز، به لطف شبکه‌های اجتماعی مختلف، مکالمه با افراد در سراسر جهان بسیار آسان است، از این رو، در حال یادگیری هر زبانی که باشید، می‌توانید گویش‌ور زبان مورد نظرتان را بیابید و با وی مکالمه کنید.

موانع ذهنی‌تان را کنار بزنید

در بسیاری از مواقع، دشواری‌های موجود در مسیر یادگیری زبان جدید هیچ ربطی به روش تدریس و ابزارهای کمک‌آموزشی ندارد، بلکه مستقیماً مرتبط با شیوه تفکر ما است. در مسیر یادگیری زبان، موانع بسیاری پیش روی زبان آموزان قرار می‌گیرد که برخی‌شان صرفاً در ذهن زبان آموز وجود دارند. این موانع ذهنی پیشرفت‌تان را مختل می‌کنند. از این رو، باید آن‌ها را بشناسید و اجازه ندهید دلسردتان کنند و مانع پیشرفت‌تان شوند.

سخن آخر

تا به اینجا، با اثر فلاتی در یادگیری زبان آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید اثر فلاتی یک تراژدی تلخ و آخر دنیا نیست، بلکه با کمی تلاش و آگاهی می‌توانید بر آن غلبه کنید. وقتی به سطح پیشرفته نزدیک می‌شوید، این اثر فلاتی در یادگیری زبان تشدید می‌شود و اینجاست که باید مراقب باشید تا مانع پیشرفت‌تان نشود. انگیزه‌تان را حفظ کنید، اهداف کوتاه‌مدت را برای خودتان مشخص کنید، از منابع جذاب غیرآموزشی استفاده کنید، با گویش‌وران زبان مورد نظرتان صحبت کنید، روش یادگیری‌تان را دست کم برای مدتی تغییر دهید و موانع ذهنی‌تان را از میان بردارید. بدین ترتیب، شاهد افزایش روند پیشرفت‌تان خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا