دسته‌بندی نشده

اضطراب یادگیری زبان دوم

یادگیری زبان دوم معمولاً با اضطراب همراه است. آیا روزی به زبان جدید مسلط می‌شوم؟ آیا می‌توانم در کشور مقصد مکالمه کنم؟ آیا می‌توانم از پس آزمون زبان بر بیایم؟ این‌ها فقط بخشی از سوالاتی است که در مراحل مختلف یادگیری زبان جدید، به ذهن زبان آموز هجوم می‌آورد و سبب ایجاد استرس در او می‌شود. اگر در حال یادگیری زبان جدید هستید یا می‌خواهید یادگیری را آغاز کنید، ممکن است سوالاتی از این دست در ذهن‌تان شکل بگیرد، مضطرب‌تان کند و در بدترین حالت، شما را از ادامه دادن مسیر دلسرد کند. اما چاره چیست؟ اصلاً دلیل اضطراب یادگیری زبان دوم چیست؟ خوشبختانه راهکارهای مفیدی برای غلبه بر این اضطراب وجود دارد. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد اضطراب یادگیری زبان دوم بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

از روش جدیدی برای یادگیری زبان جدید استفاده کنید

ممکن است اضطراب‌تان به خاطر سبک یا روش یادگیری‌تان باشد. در واقع، احتمالاً روش آموزشی متناسب با سبک یادگیری شما نیست. این مسئله باعث ایجاد اضطراب در شما خواهد شد. اگر این دو مورد با یکدیگر سازگار باشند، امکان موفقیت‌تان به مراتب بیشتر خواهد شد و اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت. یادتان باشد فرقی نمی‌کند اضطراب‌ یادگیری زبان دوم ناشی از چیست، در هر صورت، اعتماد به نفس باعث کاهش اضطراب‌تان خواهد شد.

از سبک‌های یادگیری زبان جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خودتان را در زبان جدید غرق کنید. در این سبک، باید زبان دوم را در زندگی واقعی‌تان دخیل کنید. برای مثال، اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، به زبان آلمانی صحبت کنید، فیلم و سریال آلمانی ببینید، اخبار آلمانی بخوانید و گوش دهید، پادکست آلمانی گوش دهید، آهنگ آلمانی گوش دهید، داستان آلمانی بخوانید و حتی منوی گوشی‌تان را به زبان آلمانی تغییر دهید. بدین ترتیب، زبان جدید وارد همه ابعداد زندگی‌تان می‌شود و به گوش و زبان‌تان به آن عادت می‌کند.

از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای آموزش زبان استفاده کنید. اگر می‌خواهید زبان جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن یاد بگیرید، از اپلیکیشن‌های آموزش زبان غافل نشوید. این اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا از زمان مرده‌تان نیز استفاده کنید. برای مثال، وقتی در تاکسی هستید، می‌توانید تلفن همراه‌تان را در بیاورید و شروع به مطالعه کنید. به علاوه، بسیاری از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان جنبه بازی دارند و روند یادگیری را برای‌تان جذاب می‌کنند.

در کلاس‌های خصوصی یا گروهی آموزش زبان شرکت کنید. با توجه به روحیه و زمان مورد نظرتان، در کلاس‌های عمومی و خصوصی آموزش زبان شرکت کنید. شرکت در کلاس‌های آموزشی شما را در مسیر درست یادگیری زبان قرار می‌دهد. بهتر است حداثل در سطوح مبتدی و پیشرفته با کلاس و مدرس همراه شوید. در انتخاب کلاس و مدرس بسیار دقت کنید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

هدف از یادگیری زبان جدید این نیست که خیلی زود بتوانیم به زبان جدید صحبت کنیم و بتوانیم با گویش‌وران این زبان مکالمه کنیم. بنابراین نباید از خودتان چنین انتظاری داشته باشید. چنین توقعی باعث ایجاد اضطراب در شما خواهد شد. به علاوه، وقتی این انتظار غیرواقع‌گرایانه برآورده نشود، سرخورده خواهید شد و انگیزه‌تان را از دست خواهید داد. بهتر است از همان ابتدای مسیر، سعی کنید با همان میزان کلمات جدید و ساختاری که یاد گرفته‌اید با دیگران ارتباط برقرار کنید و از اشتباه کردن نترسید.

افکار منفی را دور بریزید

الگوهای رفتاری منفی، غیرمنطقی و اشتباه‌تان را دور بریزید. مثبت‌اندیش باشید و از افکار منفی دور کنید. بهتر است حتی از کسانی که افکار منفی دارند نیز دوری کنید. الگوهای منفی شما را متقاعد می‌کنند که توانایی یادگیری زبان جدید را ندارید و در حال تلاش بیهوده هستید. این افکار کاملاً غیرواقعی است و هیچ مدرک خارجی برای آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است خیلی زود از بروز چنین افکاری جلوگیری کنید. یادتان باشد که این مسئله بسیار جدی است و افکار منفی از موفقیت در یادگیری زبان جدید جلوگیری می‌کند و مانع بزرگی بر سر راه زبان آموزان است.

به جمله‌های زیر توجه کنید و ببینید چقدر برای‌تان اشنا هستند.

من باید بتوانم دقیق و روان فرانسوی صحبت کنم، وگرنه همه تلاشم بیهوده بوده است.

روسی‌زبانان متوجه صحبت‌های من نمی‌شوند و من هم نفهمیدم آن‌ها چه گفتند، یادگیری بیهوده بوده و دیگر ادامه نمی‌دهم.

اگر واژه‌ای را اشتباه تلفظ کنم، دیگران من را مسخره می‌کنند.

انقدر سرم با کار و خانواده شلوغ است که وقت نمی‌کنم زبان جدید را بخوانم، بهتر است بیشتر از این وقتم را تلف نکنم.

چنین افکاری در ذهن بسیاری از زبان آموزان شکل می‌گیرد و زبان آموز موفق کسی است که بتواند به موقع، به این افکار منفی غلبه کند.

اهداف واقع‌گرایانه برای یادگیری زبان جدید مشخص کنید

 مشخص کردن اهداف واقع‌گرایانه تأثیر بسیار مهمی در کاهش استرس‌تان خواهد داشت و در مقابل، اهداف ایده‌آل‌گرایانه باعث تشدید استرس در شما خواهد شد و در نتیجه، روند پیشرفت‌تان را کند یا حتی قطع می‌کند. بنابراین اهداف‌تان را با دقت مشخص کنید. در واقع، باید اهداف قابل دستیابی را برای‌ خودتان مشخص کنید، نه اهداف ایده‌آل و دست نیافتنی. برای مثال، نباید انتظار داشته باشید که بعد از یک ماه شرکت در کلاس زبان روسی بتوانید روسی صحبت کنید.

نمونه‌هایی از اهداف واقع‌گرایانه و ایده‌آل‌گرایانه را در زیر ببنید.

هدف ایده‌آل‌گرایانه: روز دو ساعت تمرین می‌کنم و بعد از آن، سریعاً می‌توانم به زبان فرانسوی صحبت کنم، روان و بدون اشتباه.

هدف واقع‌گرایانه: اگر بتوانم زمان زیادی را به مطالعه اختصاص دهم خیلی خوب است، اما ممکن است این کار در ابتدای مسیر من را خسته کند. بنابراین بهتر است در ابتدا، روزی پنج دقیقه مطالعه کنم، سپس این زمان را قدم به قدم افزایش دهم.

سخن آخر

تا به اینجا، با عوامل ایجاد اضطراب در روند یادگیری زبان دوم آشنا شدید. این اضطراب فقط مختص به شما نیست و تقریباً در همه زبان آموزان ایجاد می‌شود و آنچه اهمیت دارد غلبه بر آن است. بهتر است دلیل ایجاد اضطراب یادگیری زبان دوم را بشناسید و پس از آن روش مناسب را برای از بین بردن آن انتخاب کنید. انتخاب روش درست یادگیری، انتخاب اهداف واقع‌گرایانه، نترسیدن از اشتباه، شرکت کردن در دوره های خصوصی و گروهی آموزش زبان و جلوگیری از بروز افکار منفی نقش موثری در کاهش اضطراب‌تان خواهد داشت. همواره به یاد داشته باشید که این اضطراب در هر زبان آموزی ایجاد می‌شود و در نهایت، زبان‌آموز موفق کسی است که بر این اضطراب غلبه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا