زبان انگلیسی

انگلیسی برای اهداف خاص

انگلیسی از پرکاربردترین زبان‌ها در جهان است و تقریباً پانصد میلیون نفر در سراسر جهان به این زبان صبحت می‌کنند. تسلط به زبان انگلیسی برای موفقیت در کار و تحصیل در عرصه بین‌الملل ضروری است. دوره‌های آموزش زبان برای همه اشخاص مفید است و هر شخصی با شرکت در این دوره‌ها می‌تواند به سطح مطلوبی برسد، اما وقتی صحبت از یک سری اهداف خاص و حوزه‌های تخصصی به میان می‌آید، دوره‌های انگلیسی برای اهداف خاص اهمیت پیدا می‌کند. در واقع، اگر هدف‌تان از یادگیری زبان انگلیسی ورود به حیطه‌های شغلی مشخص یا تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمی مشخصی است، باید زبان انگلیسی را با رویکرد متفاوتی یاد بگیرید. همچنین اگر مدرس هستید و می‌خواهید زبان انگلیسی را به چنین اشخاصی آموزش دهید، باید بدانید که این زبان آموزان باید کدام مهارت‌های‌شان را تقویت کنند و چه واژگانی را یاد بگیرند. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد انگلیسی با اهداف خاص بدانید برای‌‎تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

انگلیسی برای اهداف خاص چیست؟

انگلیسی برای اهداف خاص یا English for Specific Purposes (ESP) از رویکردهای آموزش زبان انگلیسی است و بر فضای آکادمیک و کاری متمرکز است. در سال‌های اخیر، این رویکرد اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، چرا که روش تدریسی بسیار موثر برای زبان آموزانی است که زبان انگلیسی را برای اهداف تحصیلی و شغلی یاد می‌گیرند.

به طور کلی، زبان آموزان ESP به دو دسته تقسیم می‌شوند: دانشجویان یا پژوهشگرانی که می‌خواهند از زبان انگلیسی برای مطالعات بیشتر استفاده کنند و کسانی که می‌خواهند از زبان انگلیسی در کارشان استفاده کنند، برای مثال، وکیل‌ها، پزشکان و مهندسان.

نمونه‌هایی از دوره های انگلیسی برای اهداف خاص

اگر قصد تدریس زبان انگلیسی را دارید، حتماً با زبان آموزانی رو به رو خواهید شد که انگلیسی را برای اهداف خاص یاد می‌گیرند. در ادامه، یک سری نکات را برای‌تان گفته‌ایم تا با استفاده از آن‌ها، بتوانید این دوره‌ها را به شیوه بهتری برگزار کنید.

زبان انگلیسی برای داوطلبان آیلتس و تافل

آموزش زبان انگلیسی به دوطلبان آیلتس و تافل چندان کار دشواری نیست. کافی است یک سری تئوری‌های تدریس و واژگان تخصصی را به یاد بسپارید تا بتوانید زبان انگلیسی را به داوطلبان این آزمون‌ها تدریس کنید. در واقع، در این دوره‌ها، باید به زبان آموزان یاد دهید چگونه نمره بالایی را در آزمون کسب کنند.

در این دوره‌ها، مدیریت زمان را به زبان آموزان بیاموزید، تمرین‌هایی شبیه به سوالات آزمون طراحی کنید و در اختیار زبان آموزان قرار دهید. در واقع، مدرس موفق آزمون کسی است که بتواند این آزمون‌ها را برای زبان آموزان کاملاً ملموس و قابل درک کند.

همواره وب‌سایت‌های تافل و آیلتس اطلاعاتی را در مورد نحوه تدریس این آزمون‌ها در اختیار زبان آموزان قرار می‌دهند. بهتر است به این وب‌سایت‌ها مراجعه کنید و در مورد نحوه تدریس بیشتر مطالعه کنید.

زبان انگلیسی برای سفرهای هوایی

 انگلیسی زبان رسمی برای سفرهای هوایی است، از این رو، کارکنان شرکت‌های هواپیمایی باید بتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و متوجه صحبت‌های گویش‌وران این زبان نیز بشوند.

خلبان‌ها و مسئولان کنترل ترافیک هوایی باید بتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند و متوجه صحبت‌های دیگران نیز بشوند. از این رو، مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ در این اشخاص اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این زبان آموزان باید بتوانند صحبت‌های اشخاص بومی و غیربومی را متوجه شوند. در واقع، باید بتوانند متوجه لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی بشوند. بنابراین باید مراقب چنین تمرین‌هایی باشید.

زبان انگلیسی برای توریسم

اگر می‌خواهید زبان انگلیسی را برای هدف توریسم و گردشگری آموزش دهید، لازم نیست روی مهارت‌های نوشتن و خواندن کار کنید، بلکه آنچه اهمیت پیدا می‌کند لیسنینگ و اسپیکینگ است. معمولاً کسانی که می‌خواهند انگلیسی را برای اهداف گردشگری یاد بگیرند تورلیدر هستند و می‌خواهند با مسافران ارتباط برقرار کنند. بنابراین، باید بتوانند متوجه صحبت‌های آنان بشوند و همچنین بتوانند با آن‌ها صحبت کنند.

انگلیسی برای بانکداری

انگلیسی برای بانکداری  در واقع استفاده از زبان انگلیسی در صنعت بانکداری است. زبان اموزانی که انگلیسی را با این هدف یاد می‌گیرند باید با واژگان و اصطلاحات تخصصی حوزه‌ مالی را بشناسند، بتوانند به زبان انگلیسی با دیگران ارتباط برقرار کنند و با زبان ارائه خدمات بانکی به مشتریان نیز آشنا شوند.

انگلیسی برای پزشکی

هدف انگلیسی برای حوزه پزشکی بهبود ارتباط میان پزشک و بیمار است. پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان اگر بخواهند در کشورهای انگلیسی زبان مشغول به کار یا تحصیل شوند، باید در این دوره‌ها شرکت کنند.

مزایای شرکت در دوره های انگلیسی برای اهداف خاص چیست؟

  • یادگیری موارد مرتبط و ضروری
  • تقویت سریع مهارت‌های مورد نیاز
  • پیشرفت سریع در عرصه کار

سخن آخر

انگلیسی برای اهداف خاص روشی سریع و اقتصادی برای یادگیری نحوه استفاده از زبان انگلیسی در کار، تحصیل و پژوهش است. در این دوره‌‌ها، زبان انگلیسی بسته به هدف زبان آموز تدریس می‌شود. مدرس با در نظر گرفتن هدف زبان آموز از یادگیری زبان انگلیسی، مهارت‌های زبانی مختلف را در وی تقویت می‌کند و به او می‌آموزد چگونه از زبان انگلیسی برای موفقیت در عرصه کاری یا تحصیلی‌اش استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا