زبان آلمانی

آموزش زبان آلمانی برای کودکان

اگر می‌خواهید زبان جدیدی را به کودک‌تان آموزش دهید و آلمانی را انتخاب کرده‌اید یا اینکه قصد مهاجرت به کشور آلمان را دارید و ترجیح می‌دهید هر چه زودتر کودک‌تان را برای ورود به محیطی جدید آماده کنید، باید قواعد و اصول آموزش زبان آلمانی برای کودکان را بشناسید تا بتوانید از پس این کار بر بیایید. شروع یادگیری زبان جدید، به خصوص زبان آلمانی، در هر سنی دشوار است. یادگیری واژگان جدید، جنسیت اسامی، دستور زبان آلمانی و استثناهای متعدد آن روند یادگیری را برای کودکان بسیار دشوار می‌کند. از این رو، باید بسیار با احتیاط و آگاهانه در این مسیر قدم بردارید تا بتوانید به نتیجه مطلوبی برسید. اما چگونه زبان آلمانی را به کودکان آموزش دهیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آموزش زبان آلمانی برای کودکان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

یادگیری زبان آلمانی را تبدیل به فعالیتی خانوادگی کنید

یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین اقدامات در مسیر آموزش زبان آلمانی به کودکان آماده‌سازی فضای خانه است. در واقع، بهتر است کل اعضای خانواده در روند این آموزش شریک شوند تا کودک احساس تنهایی نکند.

در ابتدا، می‌توانید یادداشت‌های رنگارنگ و تصویری را در سراسر خانه و روی اجسام مختلف قرار دهید. برای مثال، واژه میز را به زبان آلمانی روی کاغذ بنویسید و روی میز بچسبانید. اگر سن کودک‌تان خیلی کم است و هنوز نمی‌تواند چیزی را بخواند، می‌توانید نام اجسام را با صدای بلند تکرار کنید. رفته رفته، این اسامی در ذهن کودک‌تان جای می‌گیرد.

وقتی سر میز شام می‌نشینید و مشغول صرف شام می‌شوید، می‌توانید نام غذاها و ظروف مختلف را به زبان آلمانی بیان کنید. این روش باعث می‌شود کودک‌تان نیز آن‌ها را یاد بگیرید. اصلاً لازم نیست کودک‌تان را مجبور به تکرار کنید، همین که خودتان آن‌ها را با صدای بلند تکرار کنید کافی است.

کتاب داستان آلمانی برای کودک‌تان بخوانید

فرقی نمی‌کند کودک‌تان چند ساله است، چرا که کودکان در هر سنی از تماشای کتاب‌های تصویری اذت می‌برند. کتاب داستان‌های آلمانی را برای کودک‌تان فراهم کنید و همراه با او، کتاب مورد نظر را مطالعه کنید. بهتر است کتاب‌های ساده و تصویردار را انتخاب کنید که در آن‌ها در مورد وسایل پرکاربرد در زندگی روزمره نیز ذکر شده است. بدین ترتیب، کودکان با واژگان و تلفظ‌شان آشنا می‌شوند. این روش باعث پیشرفت سریع کودکان می‌شود.

مجله های مخصوص کودکان را تهیه کنید

در آلمان، مجله‌ها و روزنامه‌های متعددی برای همه سنین منتشر می‌شود. مجله‌های آلمانی مخصوص کودکان نیز وجود دارد. برای مثال، مجله‌های Olli & Molli برای کودکان بالای سه سال نیز مجله‌های مخصوصی دارد. مجله‌های مخصوص کودکان پر از تصویر، جدول، پوستر و داستان‌های ساده‌ای است و به طور کلی، برای آموزش خواندن و نوشتن به کودکان طراحی شده‌اند.

برخی از مجله‌ها نیز در مورد حیوانات و اسامی‌شان هستند. بهتر است این مجله‌ها را نیز تهیه کنید و به همراه کودک‌تان بخوانید. بدین ترتیب، می‌توانید اسامی حیوانات را به آلمانی به کودک‌تان یاد دهید.

کتاب‌های مکیک آلمانی نیز برای کودکان جذاب هستند. برای مثال، گارفیلد و دونالد اردکه برای کودکان بسیار جذاب هستند، از این رو، یادگیری زبان آلمانی را برای کودکان آسان‌تر می‌کنند.

برنامه‌های تلویزیونی مخصوص کودکان را ببینید

برنامه‌های تلویزیونی مخصوص کودکان را به همراه کودک‌تان ببینید. در آلمان، برخی از شبکه‌ها، از جمله ARD و ZDF، برنامه‌های آموزشی مخصوص کودکان را پخش می‌کنند.

از میان برنامه‌های تلویزیونی آلمانی، Die Sendung mit der Maus بسیار آسان هستند و معمولاً هر قسمت‌ آن نیز در مورد موضوعات جذابی مانند بازدید از کارخانه‌های جذاب است. این برنامه برای کودکان بسیار جذاب است. یکی دیگر از برنامه‌های جذاب برای کودکان Sandmännchen است. در این برنامه، داستان‌های کوتاه و جذابی روایت می‌شود.

سریال‌های کودکانه جذابی مانند Sesame Street نیز یادگیری زبان آلمانی را برای کودکان بسیار مفرح و آسان می‌کند.

بهتر است با توجه به سن و علایق‌ کودک‌تان، برنامه‌های تلویزیونی آلمانی را برایش انتخاب کنید تا یادگیری این زبان برای‌شان آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر شود.

با کودکان بازی‌‌هایی به زبان آلمانی انجام دهید

به همراه کودک‌تان بازی‌های دو نفره را به زبان آلمانی انجام دهید. برای مثال، اسباب بازی‌های کوچک را با یکدیگر به زبان آلمانی بشمارید یا اینکه هر بازی دیگری را که مبتنی بر شمردن است انجام دهید. یا اینکه هنگام بازی، خودتان اجسام را با معادل آلمانی‌شان صدا بزنید و کودک‌تان را نیز تشویق کنید معادل آلمانی آن‌ها را بگویند.

بازی‌های جمعی و تعاملی انگیزه کودکان را برای یادگیری افزایش می‌دهد و علاوه بر آن، او را خسته نخواهد کرد.

در آموزش زبان آلمانی خلاق باشید

روند یادگیری را برای کودک‌تان جذاب کنید و اجازه ندهید این فرایند خسته‌کننده شود. در واقع، باید هنگام آموزش زبان آلمانی به کودکان آنقدر خلاقیت به خرج دهید که کودک همیشه مشتاق یادگیری باشد و این فرایند برایش کسل‌کننده نشود. برای مثال، در فضاهای مختلف، از جمله هنگام انتخاب غذا و نوشیدنی در کافه، هنگام آشپزی کردن، هنگام خرید کردن و انجام هر کار دیگری، معادل آلمانی برخی از واژگان را به کودک‌تان یادآوری کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، با روند آموزش زبان آلمانی برای کودکان آشنا شدید. زبان آلمانی از زبان‌های دشوار است و یادگیری آن برای کودکان و بزرگسالان دشوار است. بهتر است مسیر آموزش زبان آلمانی به کودکان را آنقدر جذاب و متنوع کنید که انگیزه یادگیری در او از بین نرود. یادتان باشد که اگر کودک تحت فشار قرار بگیرد و خود را مجبور به یادگیری ببیند، خسته و دلزده خواهد شد. بنابراین باید همواره، به فکر جذاب و مفرح نگه داشتن روند آموزش زبان آلمانی به کودکان باشید تا در نهایت، در این روند موفق شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا