دسته‌بندی نشده

اوتیسم و ​​یادگیری زبان

روند یادگیری زبان از روز اول تولد شروع می‌شود، درست وقتی که چشم به جهان باز می‌کنیم. کودکان از طریق برقراری ارتباط با دیگران و بازی با همسالان‌شان، زبان را یاد می‌گیرند و به مرور زمان، شروع به صحبت می‌کنند و کاملاً متوجه صحبت‌های اطرافیان‌شان نیز می‌شوند. اما کودکان مبتلا به اوتیسم به حمایت و کمک نیاز دارند تا مهارت‌های زبانی‌شان را گسترش دهند. این کودکان روی جزئیات اطراف‌شان متمرکز هستند، در نتیجه، فرصت یادگیری مهارت‌های زبانی را از دست می‌دهند. اما چگونه به کودکان اوتیست زبان جدید را بیاموزیم؟ چگونه مهارت‌های زبانی را در آنان ایجاد کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد اوتیسم و یادگیری زبان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

یادگیری زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم

برای ایجاد مهارت‌های زبانی در کودکان مبتلا به اوتیسم، باید فرصت‌ و موقعیت را برای آنان فراهم کنید. در واقع، باید همواره انگیزه استفاده از کلمات را در آنان ایجاد کنید. این کار باید به طور مرتب انجام شود، نه به صورت مقطعی.

در طول روز، فرصت‌هایی را فراهم کنید تا کودک‌تان برای صحبت کردن انگیزه پیدا کند یا اینکه مجبور به صحبت کردن شود. برای مثال، می‌توانید اسباب بازی مورد علاقه کودک‌تان را در جای بلندی قرار دهید که نتواند آن را بردارد و مجبور شود از شما بخواهد اسباب بازی را به آن‌ها بدهید. همچنین می‌توانید یک کتاب تصویری را جلوی خودتان باز کنید و در مورد تصاویر آن با کودک‌تان صحبت کنید. یادتان باشد که برای آموزش زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم، باید خیلی صبور باشید، چرا که سرعت یادگیری آن‌ها بسیار پاییین است و زمان می‌برد تا مطلبی را یاد بگیرند. بنابراین باید مدت زیادی را صبر کنید تا کودک‌تان بتواند افکار و احساساتش را به زبان بیاورد.

به مرور زمان، سطح دشواری را افزایش دهید. برای مثال، در ابتدا، همین که کودک‌تان برای درخواست توپ، از واژۀ «توپ» استفاده کند، کافی است، اما وقتی جلوتر می‌روید، باید به سراغ آموزش عبارت و جمله بروید. مثلاً به او یاد دهید برای خواستن توپ، بگوید «توپ رو بده».

پس از آموزش جمله‌، باید به سراغ مرحله بعدی بروید و مهارت‌های خاص زبانی را به کودک‌‌تان یاد دهید. برای مثال، سلام و احوالپرسی با مردم را به آنان یاد دهید.  

از بازی برای آموزش زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده کنید

از بازی برای آموزش زبان به کودکان استفاده کنید. در واقع، باید از هر فرصتی برای آموزش زبان به کودک مبتلا به اوتیسم استفاده کنید و این آموزش را در تک تک فعالیت‌های روزمره‌شان، حتی بازی کردن، دخیل کنید. برای مثال، می‌توانید از پازل برای آموزش زبان به کودک‌تان استفاده کنید.

رشد کودکان مبتلا به اوتیسم در خانواده‌های دوزبانه

همواره این سوال وجود داشته است که آیا آن دسته از کودکان مبتلا به اوتیسم که در خانواده‌های دوزبانه بزرگ می‌شوند مشکلی در یادگیزی زبان خواهند داشت یا خیر. پژوهش‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر حاکی از آن است که دوزبانه بودن خانواده هیچ خللی در یادگیری زبان در کودکان مبتلا به اوتیسم ایجاد نمی‌کند.

آموزش زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم با استفاده از تصاویر

برای آموزش زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم، بهتر است از تصاویر استفاده کنید. وقتی در مورد واژه‌ای با کودک مبتلا به اوتیسم صحبت می‌کنید، تصور آن واژه برای او دشوار است، از این رو، باید از تصاویر و عکس‌ها استفاده کنید تا کاملاً متوجه منظورتان شود. پژوهشگران معتقدند که استفاده از تصاویر بهترین روش آموزش زبان به کودکان مبتلا به اوتیسم است.

دایره محدود واژگان در مبتلایان به اوتیسم

یادگیری زبان برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار دشوار است، چرا که آن‌ها نمی‌توانند در تعاملات اجتماعی شرکت کنند یا مکالمه و رابطه‌ای را آغاز کنند. همین ارتباطات محدود و ناتوانی در ایجاد رابطه با دیگران باعث محدود شدن گستره واژگان در کودکان مبتلا به اوتیسم می‌شود.

دشواری در یادگیری واژگان بیش از سه سیلاب

یادگیری واژگانی که بیش از سه سیلاب دارند برای کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار دشوار است. یادگیری و به کارگیری واژگان کوتاه‌تر برای این کودکان آسان‌تر است.

سخن آخر

تا به اینجا، متوجه رابطه میان اوتیسم و یادگیری زبان شدید. همانطور که مشاهده کردید، کودکان مبتلا به اوتیسم دشواری‌های بسیاری را در مسیر یادگیری زبان متحمل می‌شوند و محدودیت‌های بسیاری دارند. بنابراین، برای آموزش زبان به این کودکان، باید بسیار صبور باشید و قدم به قدم پیش بروید. در ابتدای مسیر، واژگان کوتاه را به آنان یاد دهید، سپس به سراغ عبارت‌ها و جمله‌ها برود و در نهایت، استفاده از زبان را در تعاملات اجتماعی به آنان بیاموزید. استفاده از تصویر را نیز فراموش نکنید. یادتان باشد که باید آموزش زبان را در فعالیت‌های روزمره کودکان مبتلا به اوتیسم دخیل کنید تا بتوانید به خوبی پیش بروید و با تمرین و تکرار، زبان را در ذهن او نهادینه کنید. در واقع، این کودکان باید همواره در معرض زبان قرار بگیرند تا بتوانند مهارت‌های مختلف زبانی را یاد بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا