دسته‌بندی نشده

بهترین راه یادگیری ساختارهای گرامری

بر اساس رویکردهای قدیمی تدریس زبان های خارجی، زبان آموزان باید قواعد دستوری را حفظ کنند، اما روش‌های جدید تدریس کاملاً متفاوت است و دیگر چنین دیدگاهی برای یادگیری قواعد دستوری مقبول نیست. اما چگونه دستور زبان را یاد بگیریم؟ یادگیری دستور زبان باعث تسریع پیشرفت شما خواهد شد، از این رو، از همان ابتدای مسیر یادگیری زبان جدید، باید آن را یاد بگیرید تا بتوانید بخوانید، بنویسید و صحبت کنید. در واقع، یادگیری دستور زبان بخش لاینفک یادگیری زبان است و اگر آن را به شیوه درست یاد بگیرید، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهید داشت.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد بهترین راه یادگیری ساختارهای گرامری بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اجزای مختلف جمله را یاد بگیرید

اولین قدم برای یادگیری ساختارهای گرامری و تسلط بر بخش دستور زبان آشنایی با اجزای مختلف جمله است. هر واژه نقش مشخصی دارد. با یادگیری نقش واژگان و جایگاهشان در جمله، می‌توانید آن‌ها را به شیوه اصولی به کار بگیرید. برای مثال، اسم، ضمیر، حروف تعریف، صفت، فعل، قید، حروف ربط، حرف ندا و حروف اضافه از اجزای مهمی هستند که برای یادگیری زبان جدید، باید آن‌ها را یاد بگیرید. بدین ترتیب، می‌توانید هر واژه را در جای درست خودش قرار دهید.

در قدم اول، آشنایی سطحی کافی است، اما هر چه وارد سطح‌های بالاتر می‌شوید، باید دانش‌تان عمق بیشتری پیدا کند. برای مثال، در ابتدای مسیر یادگیری، همین که قید را بشناسید کافی است، اما در قدم‌های بعدی، باید انواع قید و نحوه کاربردشان را بشناسید. یا مثلاً ابتدا اسم را بشناسید، سپس با نحوه جمع بستن انواع اسم آشنا شوید. همچنین، ابتدا ساختار جمله را بشناسید، جمله‌های ساده بنویسید، سپس به سراغ یادگیری نحوه نوشتن انواع جمله بروید و در نهایت، یاد بگیرید چگونه باید جمله‌های طولانی و پیچیده نوشت.

یادگیری واژگان را جدی بگیرید

برای یادگیری ساختارهای گرامری، باید دایره واژگان‌تان بسیار گسترده باشد. اما شاید فکر کنید یادگیری واژه و گسترش دایره واژگان چه ربطی به یادگیری دستور زبان دارد. واژگان مبنای هر زبانی را شکل می‌دهند، از این رو، یادگیری‌شان برای تقویت هر مهارتی مهم است. از هر فرصتی برای استفاده از واژگان جدیدی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید تا رفته رفته، واژه در ذهن‌تان بنشینند و هنگام استفاده از ساختارهای دستوری نیز، بتوانید آن‌ها را به کار بگیرید و در جمله بگنجانید.

به ساختار دستوری جمله‌ها توجه کنید

هنگام خواندن متن، تماشای فیلم، گوش دادن به فایل صوتی و حتی موقع صحبت کردن دیگران به ساختار دستوری جمله‌ها و ترتیب قرار گرفتن واژگان در جمله توجه داشته باشید. برای مثال، ببینید، قید در کجای جمله قرار می‌گیرد، جنسیت واژگان چه تأثیری بر اعداد و صفت می‌گذارد، حروف تعریف در کجای جمله قرار می‌گیرند، جایگاه مفعول مستقیم و غیرمستقیم در جمله کجا است. بدین ترتیب، به مرور زمان، ذهن‌تان به ساختار جمله‌ها عادت می‌کند.

متون مورد علاقه‌تان را بخوانید

مطالعه و خواندن از بهترین روش‌ها برای یادگیری دستور زبان است. هنگام خواندن متن، کاربرد نکات دستوری را در عمل مشاهده می‌کنید و رفته رفته، آن را یاد می‌گیرید. برای اینکه از روند یادگیری دستور زبان و ساختار جمله‌ها لذت ببرید، بهتر است به سراغ متن‌هایی بروید که موضوع‌شان برای‌تان جذاب است. برای مثال، اگر به آشپزی علاقه دارید، به سراغ مجله‌های آشپزی بروید و اگر به ادبیات علاقه دارید، داستان بخوانید. بدین ترتیب، کاربرد قواعد دستوری را در جمله یاد می‌گیرید.

هر روز تمرین کنید

از هر فرصتی برای یادگیری زبان و تقویت مهارت‌های مختلف زبانی‌تان استفاده کنید. به دنبال فرصت‌های خاص نباشید، بلکه از هر فرصتی استفاده کنید. برای مثال، وقتی در حال رانندگی هستید، با صدای بلند شعر و ترانه بخوانید. برای مثال، اگر مشغول یادگیری زبان آلمانی هستید، ترانه‌ها و شعرهای آلمانی را با خودتان بخوانید. وقتی در صف ایستاده‌اید یا در تاکسی هستید، از اپلیکیشن‌های آموزش زبان استفاده کنید و به ساختار جمله‌ها و ترتیب قرار گرفتن اجزای جمله در کنار یکدیگر توجه کنید. بدین ترتیب، به مرور زمان، به ساختارهای گرامری عادت می‌کنید و بدون اینکه متوجه شوید، از آن‌ها استفاده می‌کنید.

در بازه‌های زمانی کوتاه دستور زبان بخوانید

یک نکته مهم را در مورد یادگیری دستور زبان در ذهن داشته باشید: بهتر است به جای اینکه روزی یک ساعت مطالعه کنید، شش بار در روز و هر بار ده دقیقه مطالعه کنید. این روش باعث می‌شود قواعد دستوری را سریع‌تر یاد بگیرید. در واقع، تکرار کلید یادگیری دستور زبان است و نباید از آن غافل شوید.

یادداشت برداری را جدی بگیرید

وقتی متنی را می‌خوانید، به پادکست گوش می‌دهید یا اینکه فیلم و سریالی را می‌بینید، قلم و کاغذ را در دست داشته باشید و هر نکته جدیدی را که را می‌بینید یا می‌شنوید یادداشت کنید. بدین ترتیب، می‌توانید بعداً به یادداشت‌های‌تان مراجعه کنید و با تمرین و تکرار، همه نکات را در ذهن‌تان تثبیت کنید. 

از ساختارهای گرامری در صحبت‌های‌تان استفاده کنید

هنگام صحبت کردن، از ساختارهای گرامری استفاده کنید. این روش باعث می‌شود اطلاعات در سلول‌های مغزتان جای بگیرند. یکی از بهترین روش‌های یادگیری (و به یاد سپردن قواعد دستوری) این است که اگر چیزی را امروز یاد می‌گیرید، فردا پنج بار در مکالمه‌های‌تان از آن استفاده کنید، سپس به سراغ یادگیری مبحث جدید بروید. این تکرار باعث می‌شود مفاهیم در ذهن‌تان باقی بمانند.

متن را با صدای بلند بخوانید

سخن آخر

تا به اینجا، با بهترین راه یادگیری ساختارهای گرامری آشنا شدید. فرقی نمی‌کند در حال یادگیری کدام زبان است، در هر صورت، نباید از اهمیت و ضرورت یادگیری دستور زبان غافل شوید. بهتر است قواعد دستوری را در جمله یاد بگیرید، نه به صورت تئوری و نکته. هنگام یادگیری هر نکته، حتماً چند مثال نیز در رابطه با آن مشاهده کنید تا کاملاً یادش بگیرید. هنگام مطالعه هر متن، به ساختار جمله‌ها و نحوه قرار گرفتن کلمات در کنار یکدیگر توجه کنید. بدین ترتیب، پس از گذشت مدتی، خودتان نیز می‌توانید از این ساختارها در متن‌تان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا