زبان ترکی

تقویت مهارت شنیداری در زبان ترکی استانبولی

اگر در حال یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، در هر کجای مسیر، به فکر تقویت مهارت لیسنینگ یا شنیداری خواهید افتاد. مهارت لیسنینگ اهمیت بسیار زیادی در یادگیری زبان دارد و حتی می‌تواند سه مهارت زبانی دیگر را نیز تحت تأثیر قرار دهید. فرقی نمی‌کند در کدام نقطه از مسیر یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، در هر صورت، روش‌ها و منابع متعددی برای پرورش مهارت شنیداری ترکی استانبولی وجود دارد که با شناخت آن‌ها، می‌توانید مسیر درست را در پیش بگیرید. اما بهترین روش برای تقویت مهارت شنیداری ترکی استانبولی چیست؟ از کدام منابع برای تقویت اسپیکینگ ترکی استفاده کنیم؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تقویت مهارت شنیداری ترکی استانبولی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

روش های تقویت مهارت شنیداری در زبان ترکی استانبولی

برای تقویت مهارت شنیداری یا لیسنینگ در زبان ترکی استانبولی، می‌توانید به سراغ روش‌ها و ابزارهای مختص به این کار بروید. اگر از این منابع به شیوه صحیح و به صورت مداوم استفاده کنید، به مرور زمان، شاهد نتایج آن خواهید بود. در ادامه، از این منابع و روش‌ها برای‌تان گفته‌ایم.

فیلم و سریال ترکی استانبولی ببنید

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت شنیداری تماشای فیلم و سریال است. برای تقویت مهارت لیسنینگ ترکی استانبولی، به سراغ بهترین فیلم ها و سریال های ترکی بروید. تنوع فیلم و سریال ترکی بسیار زیاد است، از این رو، با هر سلیقه و روحیه‌ای، می‌توانید فیلم یا سریال مناسب را بیابید و برای تقویت مهارت لیسنینگ ترکی استانبولی از آن‌ها استفاده کنید

با تماشای فیلم و سریال‌های ترکی، واژه‌ها و اصطلاحات رایج در میان مردم ترکیه را خواهید آموخت و بالطبع، می‌توانید در مکالمه‌های‌تان نیز از آن‌ها استفاده کنید.

بهتر است به سراغ فیلم و سریال‌های ترکی متناسب با سطح زبان‌تان بروید. اما چرا؟ اگر در سطح A2 به سراغ فیلم و سریال مناسب برای سطح C1 بروید، طبیعی است که مضطرب و دلسرد خواهید شد و مسیر را ادامه نخواهید داد. بنابراین بهتر است از همان ابتدا، به سراغ منابع متناسب با سطح‌تان بروید.

در ضمن، به یک بار تماشای فیلم یا حتی سریال اکتفا نکنید و هر کدام را چند بار ببینید تا واژه‌ها و اصطلاحات‌شان را کاملاً یاد بگیرید و حتی با جمله‌ها و ساختارشان نیز آشنا شوید.

وقتی از فیلم و سریال ترکی برای تقویت مهارت لیسنینگ استفاده می‌کنید، نباید به این عمل به چشم تفریح کردن نگاه کنید، بلکه باید آن را ابزاری برای یادگیری زبان ترکی استانبولی و تقویت مهارت شنیداری‌تان بدانید. بنابراین بهتر است دفترچه یادداشتی را در کنارتان قرار دهید و واژگان و اصطلاحات جدید را همراه با معنا و کاربردشان یادداشت کنید. همچنین تلفظ صحیح واژگان را در ذهن‌تان بسپارید و سعی کنید آن‌ها را چند بار تکرار کنید. به علاوه، به کاربرد واژگان در بافتار مختلف توجه کنید. در واقع، باید توجه کنید کدام واژگان در بافتار رسمی به کار می‌روند و کدام واژگان و اصطلاحات در موقعیت‌های غیررسمی. به علاوه، به جملاتی که می‌شنوید توجه کنید و ساختارشان را در ذهن‌تان تحیلیل کنید. بدین ترتیب، می‌توانید از این روش نهایت استفاده را ببرید و به مرور زمان، متوجه تأثیرش روی مهارت‌ شنیداری‌تان بشوید.

پادکست ترکی استانبولی گوش دهید

پادکست های ترکی استانبولی، آموزشی و غیرآموزشی، منابع بسیار مناسبی برای تقویت مهارت لیسنینگ هستند. تنوع پادکست ترکی استانبولی بسیار زیاد است، بهتر است در ابتدا، به سراغ پادکست‌هایی بروید که موضوع‌شان برای‌تان جذاب است. بعد از آنکه پادکست گوش دادن برای‌تان تبدیل به عادت شد، به سراغ پادکست‌هایی با موضوعات دیگر بروید.

هر اپیزود را چندین بار گوش کنید تا آن را کاملاً درک کنید. همچنین واژگان ناآشنا را نیز برای خودتان یادداشت کنید و آن‌ها را با خودتان مرور کنید. بدین ترتیب، حین تمرین لیسنینگ، دایره واژگان‌تان نیز گسترش خواهد یافت.

واژگان و اصطلاحات ترکی استانبولی را یاد بگیرید

دایره واژگان‌تان را گسترش دهید و تا جایی که می‌توانید لغت ترکی استانبولی یاد بگیرید. وقتی به سراغ منابع مختلف می‌روید، هر آنچه را می‌شنوید یادداشت کنید و تا وقتی کاملاً به آن‌ها مسلط شوید با خودتان مرورشان کنید. بدین ترتیب، به مرور زمان، دایره واژگان‌تان گسترش خواهد یافت و در پی آن، مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ‌تان نیز بهبود خواهد یافت. یادتان باشد که هر واژه را با تلفظ صحیح یاد بگیرید تا وقتی آن‌ها را می‌شنوید، متوجهش شوید و همچنین، وقتی می‌خواهید آنها را به کار ببرید، با تلفظ صحیح به زبان بیاوریدشان.

شنونده خوبی باشید

مهارت شنیدن را یاد بگیرید و شنونده غیرفعال نباشید. وقتی مشغول گوش دادن هستید، همه تمرکزتان را روی آنچه می‌شنوید بگذارید. وقتی با تمرکز گوش می‌دهید، مطلبی را از دست نخواهید داد و متوجه جزئیات نیز خواهید شد.

 البته در بار اول، اصلاً برای فهمیدن تک تک واژه‎‌ها تلاش نکنید، چرا که این کار سبب افزایش اضطراب‌تان خواهد شد. بهتر است روی مفهوم کلی آنچه می‌شنوید تمرکز کنید.

گویش های مختلف زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید

در ابتدای مسیر یادگیری زبان ترکی استانبولی، لازم نیست گویش های مختلف ترکی استانبولی را یاد بگیرید. اما در مراحل پیشرفته‌تر، به سراغ گویش های دیگر نیز بروید و آن‌ها را یاد بگیرید. بدین ترتیب، هیچ مشکلی برای درک صحبت‌های گویش‌وران زبان ترکی استانبولی، با لهجه‌ها و گوش‌های متنوع، نخواهید داشت.

چرا تقویت مهارت لیسنینگ ترکی استانبولی دشوار است؟

یادگیری زبان ترکی استانبولی یعنی یادگیری مهارت‌های چهارگانه زبان ترکی استانبولی. مهارت شنیداری یا مهارت لیسنینگ یکی از مهارت‌های چهارگانه است که تقویت آن برای بسیاری از زبان‌آموزان دشوار است تا حدی کلاً چشم‌شان را روی این مهارت می‌بندند و ترجیح می‌دهند به سراغش نروند. اما دلیل این دشواری چیست؟

  • محدود بودن دایره واژگان
  • فارسی فکر کردن
  • ترجمه کردن
  • مشکل در حفظ تمرکز
  • ناآشنایی با زبان غیررسمی ترکی استانبولی
  • انتخاب منابع و روش های نادرست برای تقویت مهارت شنیداری ترکی استانبولی

برنامه ریزی برای تقویت مهارت لیسنینگ ترکی استانبولی

وقتی می‌خواهید از ابزارهایی مانند فیلم و سریال و پادکست برای تقویت مهارت شنیداری‌تان استفاده کنید، بهتر است یک سری نکات را بدانید و رعایت‌شان کنید. با یک برنامه‌ریزی ساده، می‌توانید از هر منبع به بهترین شکل برای تقویت مهارت شنیداری‌تان استفاده کنید.

در روز اول، به یک اپیزود گوش دهید و هر آنچه را می‌شنوید یادداشت کنید.

در روز دوم، به همان اپیزود گوش دهید، بدون اینکه چیزی یادداشت کنید.

در روز سوم، یک بار دیگر، برای بار آخر، همان اپیزود را گوش دهید و به واژگان و جمله‌های به کار رفته در آن گوش دهید.

در روز چهارم، یادداشت‌های‌تان را با صدای بلند بخوانید و صدای‌تان را ضبط کنید.

آنچه گفتیم در مورد یک اپیزود از یک پادکست است، شما در مورد منابع مختلف، مثل سریال یا خبر ترکی، نیز می‌توانید همین تمرین را انجام دهید.

سخن آخر

تا به اینجا، با روش های تقویت مهارت شنیداری ترکی استانبولی آشنا شدید. مهارت شنیداری از مهارت‌های چهارگانه زبان ترکی استانبولی است که تقویت آن برای بسیاری از زبان‌آموزان دشوار است. در قدم اول، دایره واژگان‌تان را گسترش دهید و دستور زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید تا متوجه چیزهایی که می‌شنوید بشوید. در قدم بعدی، به سراغ بهترین منابع برای تقویت لیسنینگ ترکی استانبولی بروید. از بهترین منابع برای تقویت مهارت لیسنینگ ترکی استانبولی می‌توان به پادکست، فیلم و سریال، کتاب صوتی، آهنگ های ترکی استانبولی اشاره کرد. این منابع را چندین بار، با تمرکز و به روش صحیح گوش دهید تا بتوانید به مرور زمان، این مهارت مهم زبانی را در خودتان پرورش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا