زبان ترکی

حروف اضافه در ترکی استانبولی — به همراه نکته ها و مثال‌

هنگام یادگیری دستور زبان ترکی استانبولی، یکی از مباحث مهمی که خواهید دید کاربرد حروف اضافه در ترکی استانبولی است. اما پرکاربردترین حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی چیست؟ جایگاه حروف اضافه در جمله کجاست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد حروف اضافه در ترکی استانبولی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

نقش حرف اضافه در ترکی استانبولی چیست؟

حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی واژگانی هستند که در انتهای عبارت می‌آیند و به زمان و مکان خاصی اشاره می‌کنند. در زبان ترکی استانبولی، به حرف اضافه edat  می‌گویند. حروف اضافه واژگانی هستند که جلوی اسم یا ضمیر قرار می‌گیرند تا ارتباط میان دو عنصر را در جمله نشان دهند. از پرکاربردترین حروف اضافه در ترکی استانبولی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درiçinde
کنارyanında
زیرaltında
بینarasında
مخالفkarşısında
طیesnasında
به دلیلdolayı
در طی، هنگامzarfında

پرکاربردترین حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی

در زبان ترکی استانبولی، از حروف اضافه برای اشاره به مکان، زمان، دلیل و دیگر روابط میان عناصر مختلف در جمله استفاده می‌کنند. در ادامه، از پرکاربردترین حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی همراه با مثال برای‌تان خواهیم گفت.

حرف اضافه İçinde

تصور کنید گربه‌تان «درون» جعبه‌ای رنگی پنهان شده است. در زبان ترکی استانبولی، باید از حرف اضافه içinde برای اشاره به قرار گرفتن چیزی درون چیز دیگر استفاه کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

کتاب درون میز است.Kitap masanın içinde.

حرف اضافه  Üzerinde

حالا تصور کنیده گربه «روی» صندلی نشسته است. در زبان ترکی استانبولی، از حرف اضافه  Üzerinde برای  اشاره به قرار گرفتن چیزی روی چیز دیگر استفاده می‌کنیم.

به مثال زیر توجه کنید:

خودکار روی میز است.Kalem masanın üzerinde
گل روی میز است.Çiçek masanın üzerinde.

حرف اضافه Yanında

حالا تصور کنید گربه‌تان کنار شما ایستاده است و شما با لپتاپ کار می‌کنید. در زبان ترکی استانبولی، می‌توانید از حرف اضافه Yanında برای اشاره به چیزی که دقیقاً کنار چیز قرار دارد استفاده کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

اسباب بازی‌ها کنار تختخواب هستند.Oyuncaklar yatağın yanında.

حرف اضافه Altında

اگر گربه زیر میز رفته باشد، باید از حرف اضافه altinda استفاده کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

گربه‌ای زیر میز است.Masanın altında bir kedi var.
کفش‌ها زیر پستو است.Ayakkabılar dolabın altında.

حرف اضافه Arasında

حرف اضافه Arasında به معنای «بین» است. در زبان ترکی استانبولی، برای اشاره به چنین وضعیتی، می‌توانید از این حرف اضافه استفاده کنید.

گربه‌ها بین کوسن‌ها بازی‎‎ می‌کنند.Kediler minderlerin arasında oynuyor.

حرف اضافه Karşısında

اگر گربه‌تان روبه روی شما نشسته باشد، می‌توانید از حرف اضافه Karşısında استفاده کنید.

دوست تو روبه روی تو نشسته است.Arkadaşın senin karşında oturuyor.

حرف اضافه Sonra

اگر می‌خواهید بگویید دسر را بعد از شام خورده‌اید، از حرف اضافه Sonra استفاده کنید. این حرف اضافه نشان می‌دهد اتفاقی در زمان دیگری رخ داده است. به مثال زیر توجه کنید:

مان بعد از شام دسر خوردیم.Yemekten sonra tatlı yedik.

حرف اضافه Dolayı

حرف اضافه Dolayı به معنای به دلیل است. در واقع، از این حرف اضافه برای نشان دادن دلایل موجود در پس اتفاق استفاده کنید.

از تبریک تو ممنونم.Tebrikler dolayı, teşekkür ederim.

چگونه به حروف اضافه ترکی استانبولی و کاربردشان مسلط شویم؟

و اما چگونه به حروف اضافه ترکی استانبولی مسلط شویم؟ در ادامه، از کاربرد آن‌ها برای‌تان خواهیم گفت.

ار فلش کارت استفاده کنید

فلش کارت از ابزارهای شگفت انگیز برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است. می‌توانید حروف اضافه را به همراه معنا و کاربردشان روی فلش کارت بنویسید و به طور مرتب، آن‌ها را تکرار کنید. بدین ترتیب، رفته رفته، به حروف اضافه ترکی استانبولی و کاربردشان مسلط خواهید شد.

با گویش وران زبان ترکی استانبولی صحبت کنید

از هر فرصتی برای صحبت با گویش وران زبان ترکی استابنولی استفاده کنید. شبکه‌های اجتماعی از بهترین راه‌ها برای یافتن دوستانی از کشور ترکیه است.

متون ترکی استانبولی مطالعه کنید

متون ترکی استانبولی بخوانید. برای مثال، روزنامه و مجله ترکی بخوانید و همچنین به سراغ ادبیات قوی ترکیه بروید. همه متون را با دقت بخوانید تا با کاربرد حروف اضافه در آن‌ها آشنا شوید.

سخن آخر

حروف اضافه ترکی استانبولی بخش بسیار مهمی از دستور زبان ترکی را تشکیل می‌دهند، از این رو، از همان ابتدا، باید به فکر یادگیری این حروف باشد. با یادگیری حروف اضافه ترکی، می‌توانید به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید و بنویسید. از روش‌های مختلف برای تسلط بر کاربرد حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی استفاده کنید، برای مثال، متون ترکی بخوانید، از فلش کارت استفاده کنید، با گویش وران این زبان صحبت کنید و فیلم و سریال ترکی ببینید. یادتان باشد که تسلط بر حروف اضافه در زبان ترکی استانبولی و کاربردشان یک شبه اتفاق نمی‌افتد، بلکه نیازمند تمرین و ممارست است. در این مسیر تداوم داشته باشید، به مرور زمان، متوجه خواهید شد که به این حروف و کاربردشان مسلط شده‌اید و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا