دسته‌بندی نشده

رمان برای یادگیری زبان روسی

وقتی وارد کتابفروشی می‌شوید، شاهکارهای قطور و نازک ادبیات روسیه را پیش روی‌تان می‌بینید. ادبیات غنی روسیه همواره علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. رمان‌های جذاب و روانشناختی داستایوسکی، شاهکارهای تاریخی لئو تولستوی و شاهکارهای شگفت انگیز چخوف در همه دوره‌های تاریخی علاقه‌مندانی را به خود جذب کرده است. اگر شما نیز زبان آموز هستید و می‌خواهید زبان روسی را با استفاده از رمان‌های روسی یاد بگیرید، مسیر درستی را انتخاب کرده‌اید. اما کدام رمان برای یادگیری زبان روسی مناسب است؟ هنگام انتخاب رمان برای یادگیری زبان روسی، به چه چیزهایی توجه کنیم؟ در این مطلب، از بهترین رمان ها برای یادگیری زبان روسی برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

چگونه از رمان برای یادگیری زبان روسی استفاده کنیم؟

مطالعه رمان های روسی می‌تواند به شیوه‌های مختلف، سبب تقویت زبان روسی در شما شود، کافی است روش انتخاب و مطالعه صحیح آن‌ها را بدانید.

در قدم اول، یادتان باشد که باید رمان روسی متناسب با سطح زبان روسی‌تان انتخاب کنید. اما چه لزومی دارد؟ اگر در سطح پیشرفته هستید، انتخاب رمان‌های مبتدی، روند یادگیری و مطالعه را برای‌تان ملال‌آور می‌کند. بنابراین، باید به سطح زبان روسی‌تان توجه داشته باشید.

اگر در اوایل مسیر یادگیری زبان روسی هستید، به سراغ رمان‌های مخصوص کودکان بروید. مطالعه این رمان‌ها برای‌تان بسیار آسان خواهد بود و می‌توانید به سرعت بخوانیدشان. به علاوه، با خواندن کتاب کودک، می‌توانید واژگان پرکاربرد زبان روسی را یاد بگیرید.

با مطالعه رمان‌های روسی، دایره واژگان‌تان بسیار گسترده خواهد شد. اما یادتان باشد که نباید به یادگیری واژگان و معنای‌شان اکتفا کنید، بلکه باید تلفظ تک تک واژگان را یاد بگیرید. یکی از راه‌هایی که یادگیری تلفظ واژگان روسی را برای‌تان آسان می‌کند دانلود کردن کتاب صوتی است. برای مثال، اگر مشغول خواندن کتاب جنایت و مکافات هستید، کتاب صوتی آن را نیز دانلود کنید و هنگام خواندن کتاب گوش دهید، بدین ترتیب، تلفظ دقیق تک تک واژگان روسی را خواهید آموخت.

به ساختار جمله‌ها دقت کنید تا دستور زبان روسی را نیز از طریق مطالعه رمان روسی یاد بگیرید. همچنین می‌توانید جمله‌ها را حفظ کنید و با خودتان تکرار کنید تا رفته رفته، ذهن‌تان به ساختارهای روسی عادت کند و بتوانید در مکالمه‌های روزمره‌تان نیز از آن‌ها استفاده کنید. بدین ترتیب، مهارت گفتاری‌تان نیز با خواندن رمان روسی تقویت خواهد شد.

معرفی رمان ها و داستان های روسی برای یادگیری زبان روسی

تا به اینجا، با نحوه یادگیری زبان روسی از طریق ادبیات آشنا شدید. اکنون نوبت به معرفی داستان ها و رمان های روسی برای یادگیری زبان روسی می‌رسد. در ادامه، بهترین گزینه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

داستان Дама с собачкой

داستان Дама с собачкой (بانو با سگ ملوس)، اثر آنتوان چخوف، از بهترین داستان‌ها روسی است. اگر در سطح مبتدی هستید، می‌توانید این داستان را به راحتی بخوانید و درک کنید. این داستان کوتاه را چخوف در سال 1899 نوشت، اما زبان آن به هیچ وجه دشواری‌های زبان دیگر داستان‌های روسی را ندارد. این داستان را عبدالحسین نوشین به زبان فارسی ترجمه کرده است.

رمان Иностранка

رمان روسی Иностранка یا بانوی خارجی یکی از بهترین رمان ها برای یادگیری زبان روسی است. این رمان اثر سرگئی دولواتوف، نویسنده و روزنامه‌نگار روسی، است. نویسنده در سال 1978 به آمریکا مهاجرت کرد و این رمان را در سال 1986 نوشت. در این رمان، داستان زندگی روس‌هایی را می‌خوانیم که در دهۀ 1980 راهی روسیه شدند. زبان این رمان بسیار آسان است و جمله‌هایش نیز کوتاه هستند، از این رو، گزینه بسیار مناسبی برای زبان آموزان سطوح متوسط و پیشرفته است.

رمان Доктор Живаго

رمان Доктор Живаго یا دکتر ژیواگو از شاهکارهای کلاسیک ادبیات روس است و خواندن آن به زبان آموزان سطح پیشرفته توصیه می‌شود. پیرنگ این رمان بسیار پیچیده است، از این رو، بهتر است زبان آموزانی به سراغ آن بروند که آنقدر به زبان روسی مسلط هستند که می‌توانند از پس پیچیدگی‌های زبان روسی و پیرنگ این رمان بر بیایند. جالب است بدانید که این رمان اجازه انتشار در روسیه را نداشت و برای اولین بار، در ایتالیا منتشر شد. بوریس پاسترناک، نویسندۀ کتاب، جایزه نوبل را برای نگاارش این رمان کسب کرد.

این رمان را علی اصغر خبره زاده به فارسی ترجمه کرده است.

رمان Стилист

رمان Стилист یا استایلیست یکی از بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های مدرن روسی است. این رمان اثر الکساندرا مارینینا، یکی از بهترین رمان‌نویسان روسی، نوشته است. این نویسنده را با داستان‌های جذاب کارآگاهی می‌شناسند. در این رمان، داستان‌های کارآگاهی را می‌خوانید که می‌خواهد از راز قتل‌های سریالی پرده بردارد.

این رمان در سال 2015 منتشر شد و گزینه بسیار مناسبی برای یادگیری واژگان و اصطلاحات رایج در زندگی روزمره مناسب است. اگر در سطح متوسط هستید، این کتاب را حتما بخوانید.

داستان Сказка о рыбаке и рыбке

داستان Сказка о рыбаке и рыбке یا قصۀ ماهیگیر و ماهی داستان زندگی پیرزن و پیرمردی است که در زندگی‌شان با یک ماهی قرمز جادویی رو به رو هستند. جالب است بدانید که زبان این داستان به نظم است، نه به نثر. الکساندر پوشکین، شاعر بزرگ روس، این شعر را در دهۀ 1800 سرود. پوشکین را ملک‌الشعرا و پدر زبان مدرن روسی می‌دانند. جالب است بدانید که روز تولید این شاعر را برای روز زبان روسی انتخاب کرده‌اند.

اگر در سطح متوسط یا بالاتر هستید، می‌توانید از این داستان برای آشنایی با شعر روسی استفاده کنید.

سخن آخر

تا به اینجا، با شاهکارهای ادبیا روسیه برای یادگیری زبان روسی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، تنوع رمان های جذاب روسی آنقدر زیاد است که نمی‌توانید فقط یک کتاب را انتخاب کنید، بلکه دوست دارید تک تک آن‌ها را بخوانید و جهان را از نگاه این نویسندگان نابغه ببینید. تنوع شعرها و داستان های کوتاه نیز برای یادگیری زبان روسی بسیار زیاد است. اگر می‌خواهید آثار را زود به زود تمام کنید و به سراغ اثر دیگر بروید، بهتر است ابتدا، به سراغ داستان های کوتاه روسی بروید. بهترین داستان های کوتاه روسی را می‌توانید از میان آثار نویسندگانی مانند چخوف و گوگول پیدا کنید. یادتان باشد که بر اساس سطح زبان روسی‌تان و همچنین روحیه و سلایق ادبی‌تان، بهترین رمان روسی را برای یادگیری زبان روسی انتخاب کنید تا یادگیری زبان روسی را با لذا دنبال کنید. همچنین، بسیاری از شاهکارهای ادبیات روس را مترجمان بزرگ ایرانی ترجمه کرده‌اند و شما می‌توانید فن ترجمه ادبی و ترجمه رمان را نیز از طریق مطالعه همزمان متون روسی و فارسی یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا