زبان آلمانی

بهترین روش های آموزش زبان آلمانی

اگر مدرس زبان آلمانی هستید، حتماً در یادگیری این زبان دشوار موفق بوده‌اید که اکنون، به مرحله آموزش زبان آلمانی رسیده‌اید.  شما نیز مثل هر زبان آموز موفق دیگری بهترین روش های یادگیری زبان را می‌شناسید، اما باید بدانید که مقوله آموزش زبان متفاوت با مقوله یادگیری آن است و برای اینکه مدرس موفقی نیز باشید، بهتر است بهترین روش های آموزش زبان آلمانی را بشناسید. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد بهترین روش های آموزش زبان آلمانی را برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

ایجاد اشتیاق برای یادگیری زبان آلمانی

در قدم اول، سعی کنید کلاس درس‌تان شبیه به کلاس‌های سنتی آموزش زبان نباشد: خسته‌کننده و خشک. هنگام آموزش زبان آلمانی، حس کنجکاوی را در زبان‌آموز ایجاد کنید و همچنین مهارت‌های تفکر و تصور را در او تقویت کنید. کلاس باید آنقدر جذاب باشد و همچنین مطالب باید آنقدر ماهرانه بیان شوند که زبان آموز برای درک زبان آلمانی و استفاده از این زبان اشتیاق داشته باشد.

با ایجاد انگیزه و کنجکاوی برای یادگیری زبان آلمانی، زبان آموزان از کلاس فراتر می‌روند و حتی بیرون از کلاس درس نیز، فکرشان درگیر آموخته‌های‌شان است و از هر فرصتی برای یادگیری زبان آلمانی و آشنایی با فرهنگ آلمانی زبانان استفاده می‌کنند. بنابراین در جایگاه مدرس زبان آلمانی، باید همه تلاش‌تان را در جهت ایجاد این انگیزه انجام دهید.

صحبت به زبان آلمانی

بر هیچ کس پوشیده نیست که اگر بخواهیم دو زبانه شویم و بر زبان جدیدی مسلط شویم، باید خودمان را در زبان جدید غرق کنیم. این مسئله در مورد تدریس نیز صدق می‌کند. از همان روز اول، سر کلاس به زبان آلمانی صحبت کنید و حتی مباحث دستوری را نیز به این زبان ارائه دهید. طبیعتاً زبان‌آموزان از روز اول هیچ آشنایایی‌ای با زبان آلمانی ندارند، اما باید به هر شیوه‌ای که می‌توانید مطالب را به زبان آلمانی به آنان منتقل کنید. به مرور زمان، با واژگان آشنا می‌شوند، گوش‌شان عادت می‌کند و متوجه صحبت‌های‌تان می‌شوند. حتی بازی‌هایی که سر کلاس انجام می‌دهید باید به زبان آلمانی باشد. در واقع، نباید اجازه دهید ذهن زبان آموز بین فارسی و آلمانی در چرخش باشد، بلکه فقط باید متمرکز روی زبان آلمانی باشد.

ارزیابی دانش زبان آموزان

اگر زبان آموزان مبتدی نیست و با این زبان آشنایی دارند، باید سطح زبان‌شان را بسنجید. یادتان باشد که اگر مطالب ارائه‌شده در کلاس فراتر از دانش زبان‌آموز باشد، او سرخورده و دلسرد می‌شود. بنابراین باید میزان دانش آنان را بسنجید.

زبان آموزان مبتدی، به خصوص کودکان، وقتی متوجه صحبت‌های‌تان نمی‌شوند، خسته و کسل می‌شود. بنابراین باید سطح صبحت‌ها و مطالب بر اساس دانش زبان آموز باشد.

بهتر از پیش از شروع کلاس، این ارزیابی را انجام دهید یا اینکه حداقل، در طی کلاس، آنان را براساس صحبت‌های‌شان ارزیابی کنید.

هنگام ارزیابی زبان‌آموزان به موارد زیر توجه کنید.

  • میزان پیچیدگی جمله‌هایی که در مکالمه‌ها استفاده می‌کنند.
  • میزان رعایت قواعد دستوری در جمله‌ها
  • نحوه تلفظ واژگان و عبارت‌ها
  • استفاده خلاقانه از زبان
  • استفاده از زمان‌های مختلف در مکالمه
  • آگاهی از شکل جمع اسامی

وضع قوانینی برای صحبت به زبان آلمانی

قوانینی را برای صحبت کردن به زبان آلمانی در کلاس وضع کنید. در واقع، از زبان‌آموزان بخواهید در کلاس سعی کنند از زبان آلمانی استفاده کنند و به هیچ وجه فارسی صحبت نکنند. حتی اگر در ابتدای مسیر هستند، از آن‌ها بخواهید با همان دایره محدود واژگان‌شان برای انتقال معنا تلاش کنند. این روش باعث می‌شود زبان آموزان پیشرفت چشم‌گیری داشته باشند. یادتان باشد که در این مسیر، باید جدی و ثابت‌قدم باشید و هیچ عذری را برای فارسی صحبت کردن نپذیرید.

استفاده از منابع مختلف آموزش زبان آلمانی

منابع متعددی برای آموزش زبان آلمانی وجود دارد، بهتر است به سراغ بهترین و به روزترین منابع بروید. کلاس و آموزش را فقط به یک منبع محدود نکنید، چرا که این کار زبان آموزان را خسته می‌کند.

معرفی فرهنگ آلمانی

در لابه‌لای صحبت‌های‌تان، از فرهنگ کشورهای آلمانی زبان نیز بگویید. بخش فرهنگ برای زبان‌آموزان بسیار جذاب خواهد بود و حتی به یادگیری بهتر نیز کمک می‌کند. به علاوه، صحبت در مورد فرهنگ آلمانی باعث می‌شود کلاس خسته‌کننده نباشد. صحبت در مورد فرهنگ لزوماً به این معنا نیست که به سراغ سنت‌ها و تاریخ این کشورها بروید، بلکه بیان ضرب‌المثل‌های آلمانی، صحبت در مورد غذاهای آلمانی و دستور پخت‌شان و مواردی از این دست به فرهنگ مربوط می‌شود.

روش صحیح آموزش جنسبت اسامی در زبان آلمانی

در زبان آلمانی اسامی جنسیت دارند: مذکر، مونث و خنثی. در ابتدای مسیر، به یاد سپردن جنسیت اسامی و حرف تعریف همراه‌شان برای زبان آموزان بسیار دشوار است. برای آسان‌تر کردن این مسیر، بهتر است از رنگ‌ها استفاده کنید. برای مثال، سه رنگ مشخص را انتخاب کنید و اسم مربوط به هر جنسیت را با رنگ مشخصی بنویسید. برای مثال، برای نوشتن اسامی مذکر، از رنگ آبی استفاده کنید، برای مشخص کردن اسامی مونث، از رنگ قرمز استفاده کنید و اسامی خنثی را نیز به رنگ سبز بنویسید. بدین ترتیب، اسامی کدگذاری می‌شوند و خیلی زودتر در ذهن زبان آموزان باقی می‌مانند.

سخن آخر

تا به اینجا، با بهترین روش‌ های آموزش زبان آلمانی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، برای آموزش زبان آلمانی باید به نکات مهمی توجه داشته باشید تا بتوانید مدرس موفقی شوید. زمانی می‌توانید بگویید مدرس ماهری هستید که محیط کلاس زبان آموزان را ترغیب به درک زبان آلمانی و صحبت کردن به این زبان کند. در یک کلاس موفق، زبان آموزان با دقت گوش می‌دهد، در بحث شرکت می‌کنند و سعی می‌کنند هیچ نکته‌ای را از دست ندهند. در این کلاس‌ها، زبان آموز حتی با دوستانش نیز به زبان آلمانی صحبت می‌کند. آلمانی زبان دشواری است و بالطبع، آموزش زبان آلمانی نیز کار ساده‌ای نیست. از این رو، هر مدرس زبان آلمانی باید صبوری پیشه کند تا بتواند زبان آموزان را به مسیر پیشرفت ببرد و زبان آموزان موفقی را پرورش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا