زبان آلمانی

زبان آلمانی برای مهاجرت

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید، قدم اول و مهمترین قدم یادگیری زبان آلمانی است. در واقع، یادگیری زبان آلمانی کلید مهاجرت به آلمان است. به علاوه، برای اینکه برای زندگی در آلمان آماده شوید، باید این زبان را کاملاً یاد گرفته باشید. وقتی بعد از تسلط به زبان آلمانی راهی این کشور شوید، بالطبع، یافتن دوست، کار کردن، تحصیل کردن و به طور کلی، زندگی در آلمان برای‌تان لذت‌بخش‌تر خواهد شد. اما چگونه آلمانی را برای مهاجرت یاد بگیریم؟ برای مهاجرت به آلمان باید به چه سطحی از زبان آلمانی رسیده باشیم؟  مدارک معتبر آلمانی برای مهاجرت به این کشور کدام است؟ سفارت آلمان کدام مدارک زبان را می‌پذیرد؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد زبان آلمانی برای مهاجرت به آلمان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

چه سطح زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان مورد نیاز است؟

سطح مقبول برای مهاجرت به آلمان بستگی به هدف‌تان از مهاجرت و ویزای مورد نظرتان دارد. همچنین، اگر قصد تحصیل در کشور آلمان را دارید، برای تحصیل در برخی از رشته‌ها، مانند پزشکی، باید نمره بالاتری را کسب کرده باشید. سطح لازم برای مهاجرت به آلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

سطح‌های زبان آلمانی بر اساس دسته‌بندی استاندارد CEFR به شرح زیر است:

سطح A1 (مبتدی)

در سطح A1 زبان آلمانی واژگان و دستور زبان اولیه آلمانی را می‌شناسید. در این سطح، یاد می‌گیرید چگونه در مورد موضوعات روزمره صحبت کنید و برخی از نیازهای اساسی‌تان را بیان کنید. همچنین، در سطح A1 زبان آلمانی با اعداد، تاریخ و زمان‌ها آشنا می‌شوید و می‌توانید در مورد مسیرها و مکان‌ها نیز به زبان آلمانی صحبت کنید.

سطح A2 (پیش از متوسط)

در سطح A2 زبان آلمانی، کمی از سطح مبتدی فراتر خواهی رفت. در این سطح، می‌توانید جمله‌های کوتاه بسازید و در مورد موضوعات روزمره نیز به زبان آلمانی صحبت کنید. برخی از کارفرمایان در کشور آلمان مدرک سطح A2 را از شما می‌پذیرند، اما برای تحصیل در کشور آلمان، نمی‌توانید مدرک سطح A2 را ارائه دهید.

سطح A زبان آلمانی را سطح مبتدی می‌دانند. در این سطح، حداقل دانش لازم را برای برقراری ارتباط به زبان آلمانی کسب می‌کنید. برای گذر از سطح A، باید بین 60  تا 80  ساعت زبان آلمانی بخوانید و تمرین کنید.

سطح B1 (متوسط)

سطح B1 زبان آلمانی در واقع همان سطح متوسط است. در این سطح، می‌توانید به زبان فرانسه با دیگران ارتباط برقرار کنید. وقتی سطح B1 را به اتمام برسانید، می‌توانید به صورت بداهه، در مورد موضوعات آشنا و ناآشنا به زبان آلمانی صحبت کنید و ایده‌های‌تان را بیان کنید و از نظرات‌تان بیان کنید. همچنین، اصطلاحات آلمانی را یاد می‌گیرید و در مکالمه‌های‌تان نیز از آن‌ها استفاده می‌کنید.

سطح B2 (بالاتر از متوسط)

در سطح B2 زبان آلمانی، علاوه بر مکالمه به زبان آلمانی، می‌توانید در کنفرانس‌ها و جلسه‎‌ها نیز شرکت کنید و متوجه صحبت‌های سخنرانان بشوید و خودتان نیز صحبت کنید. وقتی به سطح B2 می‌رسید، می‌توانید برای اخذ ویزای شغلی و تحصیلی آلمان اقدام کنید.

در سطح B، می‌توانید بدون اتکا به مدرس و منابع، به زبان آلمانی صحبت کنید. برای عبور از سطح B، باید 750 ساعت آلمانی بخوانید و تمرین کنید. البته نباید این عدد شما را بترساند، چرا که اگر طی یک سال، روزی دو ساعت زبان آلمانی بخوانید، می‌توانید به این سطح برسید.

سطح C1 (پیشرفته)

در سطح C1 زبان آلمانی، می‌توانید در مورد موضوعات مختلف به زبان آلمانی صحبت کنید، متون تخصصی را به زبان آلمانی بخوانید و در مورد مباحث آلمانی نیز به این زبان صحبت کنید. برای تحصیل در برخی از رشته‌های دانشگاهی، باید به این سطح از زبان المانی رسیده باشید.

سطح C2 (مسلط)

وقتی به سطح C2 زبان آلمانی می‌رسید، می‌توانید مثل گویش‌وران زبان آلمانی صحبت کنید.

وقتی سطح C زبان آلمانی را پشت سر می‌گذارید، مسلط به زبان آلمانی هستید و می‌توانید مثل گویش‌وران این زبان صحبت کنید، بخوانید، بشنوید و بنویسید.

بهترین مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت چیست؟

برای سنجش سطح زبان آلمانی‌تان، باید در یکی از آزمون‌های معتبر زبان آلمانی شرکت کنید.  اگر قرار است به منظور مهاجرت به آلمان در آزمون های زبان آلمانی شرکت کنید، بهتر است به سراغ آزموهای آلمانی مورد تأیید سفارت بروید.  از آزمون‌های معتبر زبان آلمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آزمون گوته (Goethe-Institut)

موسسه گوته یا Goethe-Institut از سازمان‌های آلمانی است که هدف از تأسیس آن رواج زبان و فرهنگ آلمانی در کشورهای دیگر است. این موسسه 159 شعبه در 98 کشور دارد و آزمون زبان آلمانی را نیز در شش سطح برگزار می‌کند. مدرک این آزمون بسیار معتبر است. با کسب مدرک زبان المانی گوته، می‌توانید برای اخذ ویزای آلمان و تحصیل در کشور آلمان اقدام کنید.

آزمون Telc Deutsch

آزمون Telc Deutsch یکی دیگر از آزمون‌های زبان آلمانی است. موسسه Telc آزمون زبان را برای ده زبان برگزار می‌کند و آلمانی یکی از این ده زبان است. موسسه Telc بیش از 2000 مرکز آزمون در 20 کشور دارد. این موسسه، علاوه بر آزمون زبان، آزمون‌های زبان تخصصی را برای پرستاران، پزشکان و غیره برگزار می‌کند.

آزمون TestDaF

آزمون   TestDaF از آزمون‌های معتبر زبان آلمانی برای غیرآلمانی‌زبانان است. اگر قصد کار در آلمان یا تحصیل در دانشگاه‌های آلمانی را دارید، می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. در 95 کشور، مراکز برگزاری آزمون TestDaF وجود دارد. این ازمون برای سطوح سه تا پنج برگزار می‌شود. این سه سطح مطابق با سطوح B2 و C1 است. برای ورود به دانشگاه‌های آلمان، باید نمره سطح چهار را کسب کنید.

آزمون DSH

آزمون زبان آلمانی DSH (Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang) یکی دیگر از آزمون‌های آلمانی مورد قبول دانشگاه‌های آلمان است. این آزمون فقط در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود. در این آزمون، مهارت‌های ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ سنجیده می‌شود. این آزمون برای سطوح B2، C1 و C2 برگزار می‌شود و نمره آن نیز بین یک تا سه است.

آزمون DTZ

آزمون DTZ یا Deutschtest für Zuwanderer یکی دیگر از آزمون‌های معتبر زبان المانی برای مهاجرت به آلمان است. این آزمون برای سطوح A2 و B1 برگزار می‌شود.

سخن آخر

برای مهاجرت به آلمان و اخذ ویزای این کشور، باید به سطح مقبولی از زبان آلمانی رسیده باشید. آلمانی از زبان های دشوار است، از این رو، باید زمان کافی را برای یادگیری آن اختصاص دهید و همچنین  در دوره های آموزش زبان المانی شرکت کنید. بعد از رسیدن به سطح مقبول، در آزمون های معتبر زبان آلمانی شرکت کنید و پس از قبولی در آن و اخذ مدرک لازم، برای اخذ ویزای آلمان اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا