دسته‌بندی نشده

هفت زبان اصلی دنیا 

وقتی می‌گوییم زبان اصلی منظورمان چیست؟ چه چیزی این زبان‌ها متمایز و برجسته می‌کند؟ به طور خلاصه، می‌توان گفت تعداد گویش‌وران یک زبان و گستره جغرافیایی آن باعث می‌شوند یک زبان تبدیل به زبان اصلی دنیا شود. تعداد زبان های اصلی دنیا خیلی زیاد نیست. فقط هفت زبان اصلی در جهان وجود دارد. اگر به فکر یادگیری زبان جدید هستید، بهتر است به سراغ زبان های اصلی دنیا بروید، چرا که با یادگیری آن‌ها، دست‌تان برای مهاجرت بازتر است و می‌توانید کشورهای بیشتری را برای کار، تحصیل و زندگی انتخاب کنید. بنابراین شناختن زبان های اصلی برای زندگی در دنیای مدرن ضروری است. اما زبان های اصلی کدام‌اند؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد هفت زبان اصلی دنیا بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

زبان انگلیسی

انگلیسی پرگویش‌ترین و رایج‌ترین زبان در سراسر جهان است. برای فعالیت صنعت توریسم، ورود به بازار بین‌الملل و آگاهی از علوم روز دنیا، باید زبان انگلیسی را بلد باشید. می‌توان جایگاه زبان انگلیسی را در دنیای مدرن مثل جایگاه زبان لاتین یا یونانی در عصر باستان دانست.

 در 58 کشور، بیش از یک میلیارد نفر به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. کشورهای انگلیسی زبان در هر پنج قاره وجود دارند: آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی، اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی، استرالیا. بسیاری از این کشورهای انگلیسی زبان در حوزه‌های هنر، فرهنگ، ادبیات، سیاست، علم و اقتصاد، از کشورهای اثرگذار هستند.

زبان چینی

بدون شک، چینی از پرگویش‌ترین زبان‌ها در سراسر جهان است. در کشور چین، گویش‌های متعددی از زبان چینی وجود دارد، اما در شهر پکن، پایتخت چین، زبان اصلی چینی ماندارین است. از این رو، وقتی از زبان چینی صحبت می‌کنیم، منظورمان چینی ماندارین است. چینی فقط زبان رسمی سه کشور چین، تایوان و سنگاپور است، اما بیش از یک میلیارد و سیصد هزار گویش‌ور دارد. جالب است بدانید که از میان آن‌ها، 900 هزار نفر به زبان چینی ماندارین صحبت می‌کنند.

زبان اسپانیایی

اسپانیایی یکی دیگر از زبان‌های اصلی است که بیش از 500 میلیون گویش ور در سراسر جهان دارد.  گسترۀ جغرافیایی زبان اسپانیایی فقط محدود به اسپانیا نیست، بلکه در 21 کشور در آمریکای لاتین، اروپا و آفریقا به این زبان صحبت می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید زبانی را یاد بگیرید که در همه قاره‌ها رواج دارد، می‌توانید به سراغ یادگیری این زبان بروید.

جالب است بدانید که اسپانیایی سومین زبان پراستفاده در فضای مجازی است.

زبان فرانسوی

فرانسوی یکی دیگر از پرگویش‌ترین زبان‌ها در سراسر جهان است. گستره وسیع جغرافیایی زبان فرانسوی نیز نتیجه عصر استعمار است. در آن زمان، کشورهای متعددی مستعمره فرانسه بودند و همین مسئله سبب رواج و ماندگاری این زبان در کشورهای مختلف شد. در دنیای امروز، در 28 کشور در سراسر جهان، بیش از 220 میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند. جالب است بدانید که نیمی از این جمعیت فرانسوی زبان در آفریقا زندگی می‌کنند.

انگلیسی زبان صنعت است و فرانسوی زبان فرهنگ است.

زبان روسی

روسی زبان رسمی پنج کشور است، اما می‌توان گفت که در ده کشور دیگر نیز رواج دارد. جالب است بدانید که زبان روسی دومین زبان پراستفاده در فضای مجازی است. در سراسر جهان، تقریباً 277 میلیون نفر به زبان روسی صحبت می‌کنند. جالب است بدانید که روسی ششمین زبان ملل متحد است. شاهکارهای ادبی شگفت انگیزی به زبان روسی خلق شده‌اند. با یادگیری زبان روسی، می‌توانید آثار نوابغی مانند داستایوسکی، گوگول، ناباکوف، تولستوی و پوشکین را به زبان اصلی بخوانید.

زبان پرتغالی

در قرن پانزدهم، تاجران و فاتحان پرتغالی این زبان را با خودشان به آفریقا، آسیا و کشورهای آمریکایی بردند. در واقع، گسترش زبان پرتغالی نتیجۀ دوره استعمار و استعمارگری است. در حال حاضر، زبان پرتغالی بیش از 240 میلیون گویش‌ور  در کشورهای سراسر جهان، مانند برزیل و آنگولا، دارد. جالب است بدانید که تعداد گویش‌وران پرتغالی بیشتر از تعداد گویش‌وران زبان فرانسوی است.

زبان عربی

زبان عربی بیش از 362 میلیون گویش‌ور در 22 کشور دارد. زبان عربی نیز، مانند زبان چینی، گویش‌های مختلفی دارد. در هر کشور عربی، مردم به لهجه‌ها و گویش‌های مختلف زبان عربی صحبت می‌کنند. عربی مدرن شباهت زیادی به زبان عربی قرآن دارد.

عربی مدرن استاندارد را می‌توانید در روزنامه‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و سریال‌ها ببینید. اما یادتان باشد که عرب‌زبان‌ها معمولاً به زبان عربی استاندارد با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، بلکه هر کدام به گویش‌ها و لهجه‌های رایج در سرزمین خودشان صحبت می‌کنند.  در واقع، زبان عربی مدرن زبان سیاست و دانشگاه است، نه زبان زندگی روزمره.

دیگر زبان های پرگویش در جهان

زبان های پرگویش در جهان فقط محدود به این هفت زبان نمی‌شود، بلکه زبان‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال، هندی از زبان‌های پرگویش در جهان است و بیش از 602 میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌کنند.  زبان بنگالی نیز یکی دیگر از زبان‌های پرگویش در جهان است و تقریباً 272 میلیون نفر در جهان به این زبان صحبت می‌کنند. از دیگر زبان‌های مهم می‌توان به آلمانی، اندونزیایی، اردو، ژاپنی، ترکی استانبولی و ویتنامی اشاره کرد.

سخن آخر

تا به این‌جا با هفت زبان اصلی دنیا آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، هر کدام از این هفت زبان گویش‌وران متعددی را در کشورها و حتی قاره‌های مختلف دارند. بنابراین با یادگیری این زبان‌ها، گزینه‌های مختلفی برای مهاجرت پیش روی‌تان قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، فرصت‌های شغلی بیشتری نیز برای‌تان اایجاد می‌شود. با یادگیری هر زبان جدید، پنجره‌ای جدید رو به جهانی فراخ‌تر به روی‌تان گشوده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا