دسته‌بندی نشده

سریع ترین روش یادگیری لغات زبان

روند یادگیری زبان در دنیا هیچ وقت متوقف نمی‌شود. همواره اشخاص در هر سن و سالی و به دلایل مختلف به فکر یادگیری زبان جدید می‌افتند. یکی از راه‌های پیشرفت سریع در روند یادگیری زبان جدید گسترش دایره واژگان است. هر چه تعداد واژگانی که یاد می‌گیرید بیشتر باشد، خیلی سریع‌تر می‌توانید به زبان مورد نظر بنویسید، صحبت کنید، بخوانید و گوش دهید. اگر شما نیز در حال یادگیری زبان جدید هستید، حتماً دوست دارید بدانید چگونه دایره واژگان‌تان را سریع‌تر گسترش دهید. اما سریع ترین روش یادگیری لغات زبان چیست؟ چگونه در بازه زمانی کوتاه واژگان بیشتری را یاد بگیریم؟ روش های زیادی برای یادگیری واژگان جدید وجود دارد، اما هر زبان آموز نمی‌تواند از همه روش‌های یادگیری واژگان استفاده کند، بلکه باید بهترین روش متناسب با روحیه‌اش را پیدا کند. بنابراین باید همه روش‌های یادگیری واژه را بشناسید تا بتوانید بهترین روش را برای یادگیری زبان جدید استفاده کنید. در این مطلب، هر آنچه باید در مورد بهترین و سریع ترین روش های یادگیری لغات زبان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اهمیت یادگیری لغت در روند یادگیری زبان جدید

واژه مبنای هر زبان است و برای تسلط به هر زبان جدیدی، باید برای یادگیری لغات جدید تلاش کنید. هر چه روند یادگیری واژگان سریع‌تر پیش برود، بالطبع، روند پیشرفت‌تان نیز سریع‌تر خواهد بود. اگر بهترین و سریع ترین روش یادگیری لغات زبان را بیابید، می‎‌توانید واژگان جدید را سریع‌تر یاد بگیرید و سریع‌تر پیشرفت کنید.

یادگیری لغات جدید آنقدرها هم که می‌گویند دشوار نیست، به شرط آنکه بتوانید روش متناسب با شرایط و روحیه‌تان را پیدا کنید. اگر روش‌تان مناسب نباشد، دلسرد خواهید شد و آن پیشرفت سریع را نخواهید داشت. در همه روش‌های یادگیری لغت جدید، چند نقطه مشترک وجود دارد:

  • نوشتن، خواندن و تکرار کردن
  • یادگیری واژگان جدید
  • یادگیری کاربرد واژگان
  • یافتن بهترین و جدیدترین منابع
  • استفاده از اینترنت
  • یادگیری معنای واژه در جمله
  • آشنایی با زبانشناسی و ریشه واژگان

در بهترین روش‌های یادگیری واژگان جدید، همه این موارد رعایت شده است. کافی است این روش‌ها را بشناسید، آن‌ها را امتحان کنید و در نهایت، بهترین روش را برای یادگیری واژگان جدید انتخاب کنید و به کار بگیرید. بعد از آن، می‌توانید شاهد تقویت سریع مهارت‌های مختلف زبانی‌تان باشید.

بهترین روش های یادگیری سریع لغت های جدید

روش‌های مختلف برای یادگیری سریع واژگان و تثبیت سریع آن‌ها در ذهن‌تان وجود دارد. یادتان باشد که مجبور نیستید فقط یک روش را برای یادگیری لغت استفاده کنید، بلکه می‌توانید از چند روش، به طور همزمان، استفاده کنید. در ادامه، از بهترین روش هاهی یادگیری سریع لغت جدید برای‌تان گفته‌ایم.

از فلش کارت یا دفتر لغت استفاده کنید

هر واژه جدیدی را که می‌خوانید یا می‌شنوید در دفتر لغت یا فلش کارت یادداشت کنید. فلش کارت و دفتر لغت از ابزارهای مرسوم برای یادگیری واژگان جدید هستند. در واقع، در این روش‌ها همه واژگان جدید را در یک جا جمع می‌کنید تا بتوانید همواره به آن‌ها رجوع کنید و تمرین‌شان کنید. بنابراین در قدم اول، باید واژگان جدید را در جای مشخصی یادداشت کنید تا بتوانید حداقل هر روز به آن‌ها مراجعه کنید و تکرارشان کنید تا در نهایت، در ذهن‌تان تثبیت شوند.

از تصاویر برای یادگیری لغت جدید استفاده کنید

دیکشنری‌های تصویری از بهترین ابزارهای برای یادگیری واژگان جدید هستند. در این دیکشنری‌ها، هنگام یادگیری هر واژه، تصویر مرتبط را نیز همراهش می‌بینید و بالطبع، بیشتر در ذهن‌تان خواهد ماند. بهتر است در ابتدای مسیر، به سراغ این دیکشنری‌ها برای یادگیری واژه بروید.

با خودتان به زبان جدید صحبت کنید

وقتی در حال یادگیری زبان جدید هستید، به خصوص در اوایل مسیر، طبیعی است معنی چند واژه از یک جمله را ندانید، اما این اصلاً مهم نیست، سعی کنید وقتی در مورد چیزی فکر می‌کنید از همان چند واژه‌ جدیدی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید. حتی می‌توانید با خودتان در مورد مسائل ساده، مانند علاقه‌مندی‌های‌تان، شغل‌تان و ویژگی‌های خودتان یا دیگران، با همان واژگانی که یاد گرفته‌اید به زبان جدید صحبت کنید. وقتی این تمرین را شروع می‌کنید، بالطبع، برای‌تان دشوار است، اما به مرور زمان، ذهن‌تان به زبان جدید عادت می‌کنید و به صورت خودکار، واژگان زبان مورد نظرتان در ذهن‌تان جریان پیدا می‌کنند. کافی است دشواری ابتدای مسیر را تحمل کنید و مغزتان را به زبان جدید عادت دهید. بعد از آن، ذهن‌تان خودش ادامه مسیر را طی می‌کند، بدون اینکه نیازی به تلاش شما باشد.

مقاله و داستان بخوانید

اگر از خواندن لذت می‌برید و اهل مطالعه هستید، به جای خواندن داستان و مقاله فارسی، به سراغ متونی بروید که به زبان مورد نظرتان هستند. برای مثال، اگر در حال یادگیری زبان فرانسوی هستید، داستان‌های فرانسوی بخوانید. اگر به تازگی شروع به یادگیری این زبان کرده‌اید، به سراغ کتاب‌های مخصوص کودکان بروید و زیر واژه‌های جدید خط بکشید، سپس آن‌ها را در دفتر لغت‌تان یا فلش‌کارت‌تان بنویسید. بهتر است جمله کامل را نیز یادداشت کنید تا واژه را همراه با کاربردش یاد بگیرید. مطمئن باشید که با این روش، واژگان سریع‌تر در ذهن‌تان می‌نشینند و گذشته از آن، می‌توانید در مواقع لازم، از آن‌ها استفاده کنید. در واقع، می‌توانید واژگان جدید را در نوشتار و گفتارتان نیز به کار بگیرید.

تمرین و تکرار را فراموش نکنید

تمرین و تکرار کلید یادگیری زبان جدید است. اصلاً توقع نداشته باشید واژگان جدید را با یک یا دو بار خواندن به یاد بسپارید. باید هر واژه را آنقدر در ذهن‌تان تکرار کنید تا در نهایت، در ذهن‌تان تثبیت شود و حتی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

واژه‌های مترادف و متضاد با واژه جدید را یاد بگیرید

وقتی واژه جدیدی را یاد می‌گیرید، بهتر است واژگان جدید متضاد و مترادف با آن را نیز یاد بگیرید. بدین ترتیب، واژگان سریع‌تر در ذهن‌تان می‌مانند و علاوه بر آن، به جای یک واژه، چند واژه را یاد می‌گیرید.

اهداف کوتاه‌مدت را برای خودتان مشخص کنید

اهداف کوتاه مدت واقع‌گرایانه را برای خودتان مشخص کنید. برای مثال، با خودتان تصمیم بگیرید که روزانه 20 واژه جدید را یاد بگیرید و به آن عمل کنید. این برنامه‌ریزی را متناسب با وقت‌ و شرایط‌تان انجام دهید. مثلاً اگر برای یادگیری 5 واژه فرصت دارید، فراتر نروید و فقط روزی 5 واژه یاد بگیرید، بدین ترتیب، انگیزه‌تان بیشتر خواهد شد. یادتان باشد که اگر هدف‌تان بلندپروازانه باشد و بخواهید فراتر از زمان و ظرفیت‌تان یاد بگیرید، بالطبع، به هدف‌تان نمی‌رسید و در نهایت، خسته و مضطرب خواهید شد.

ریشه واژگان را بشناسید

برای یادگیری واژگان طولانی، به سراغ ریشه واژگان بروید. با یادگیری ریشه لغت‌ها متوجه افزایش سرعت یادگیری‌تان خواهید شد. شاید شناخت و یادگیری ریشه واژگان اندکی زمان‌بر باشد، اما از سوی دیگر، سرعت یادگیری‌تان را افزایش خواهد داد.

جنسیت واژگان را یاد بگیرید

در برخی از زبان‌ها، مانند فرانسوی، آلمانی و اسپانیایی، اسامی جنسیت دارند. بهتر است هنگام یادگیری هر واژه، جنسیت آن را نیز یاد بگیرید تا در کاربردشان دچار مشکل نشوید. یادتان باشد که در این زبان‌ها، یادگیری واژه بدون جنسیت آن بیهوده است.

سخن آخر

تا به اینجا، با  روش های مختلف یادگیری لغات زبان آشنا شدید. تعداد روش های یادگیری لغات و تثبیت واژگان در ذهن بسیار زیاد است. بنابراین بهتر است روش‌های مختلف را یاد بگیرید و از میان آ‌ن‌ها، روش‌هایی را انتخاب کنید که متناسب با سبک یادگیری، روحیه و شرایط‌تان است. بنابراین بهترین و سریع ترین روش یادگیری لغات زبان را باید با توجه به خودتان انتخاب کنید. اگر این مرحله را به درستی طی کنید، متوجه پیشرفت سریع‌تان در روند یادگیری زبان جدید خواهید شد. بنابراین انتخاب بهترین روش یادگیری واژگان را جدی بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا