دسته‌بندی نشدهزبان ترکی

معرفی سطح های زبان ترکی استانبولی

یادگیری زبان جدید مستلزم صرف انرژی و زمان است و اتفاقی نیست که یک شبه بیفتد. زبان ترکی استانبولی نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای رسیدن به سطح پیشرفته زبان ترکی استانبولی، باید شش مرحله را طی کنید و برای گذر کردن از هر مرحله نیز، باید زمان مشخصی را صرف کنید. شناخت مراحل یا به عبارت دیگر سطح‌بندی زبان ترکی استانبولی باعث افزایش شناخت‌تان در مورد مسیر پیش روی‌تان می‌شود و بالطبع، به شما کمک می‌کند تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید. به علاوه، شناخت سطح بندی ترکی استانبولی به شما کمک می‌کند تا دشواری‌های پیش روی‌تان را بشناسید و بتوانید از پیش، برای مدیریت‌شان تدبیری بیندیشید. اما سطح بندی زبان ترکی استانبولی بر چه اساسی است؟ گذراندن هر سطح چقدر طول می‌کشد؟ در این مطلب، به معرفی سطح های زبان ترکی استانبولی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

سطح بندی زبان ترکی استانبولی بر اساس استانداردهای CEFR

سطح بندی CEFR استاندارد بین‌المللی برای تعیین سطح و میزان تسلط زبان‌آموز بر زبان جدید است. سطح بندی زبان ترکی استانبولی براساس استاندارد CEFR عبارتند از: A1، A2، B1، B2، C1 و C2. هر کدام از این شش سطح ویژگی‌ها و معیارهایی دارند:

سطح مبتدی زبان ترکی استانبولی

سطح مبتدی زبان ترکی استانبولی A1 و A2 است. پس از گذراندن این دو سطح، می‌توانید مکالمات روزانه را به زبان ترکی استانبولی انجام دهید، خودتان را به زبان ترکی استانبولی معرفی کنید، سوالات ساده بپرسید و به سوالات ساده پاسخ دهید، به خرید بروید و مکالمات کوتاه به زبان ترکی استانبولی انجام دهید.

اسامی، صفت‌ها و افعال کاربردی زبان ترکی استانبولی را می‌شناسید.

برای عبور از سطح A1 و A2، باید تقریبا 100 تا 120 ساعت مطالعه کنید و در کلاس های ترکی استانبولی شرکت کنید. در این مرحله، استفاده از فلش کارت برای یادگیری واژگان ترکی استانبولی بسیار اثرگذار است و باعث می‌شود سریع‌تر پیشرفت کنید.

سطح متوسط زبان ترکی استانبولی

در سطح متوسط زبان ترکی استانبولی، یعنی سطح‌های B1 و B2،  می‌توانید به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید و متوجه مکالمه های ترکی نیز بشوید، روزنامه‌ها و مقاله‌های ترکی استانبولی را بخوانید و به زبان ترکی استانبولی فکر کنید.

در این مرحله، دایره واژگان‌تان گسترده‌تر خواهد شد، ضمایر، قیدها و حروف ربط ترکی استانبولی را می‌شناسید و دستور زبان مربوط به زمان‌های مختلف را نیز یاد می‌گیرید.

برای گذراندن سطوح B1 و B2، باید 450 تا 490 ساعت مطالعه کنید و در کلاس‌های ترکی استانبولی شرکت کنید.

پس از اتمام این سطح، می‌توانید به گویش‌وران زبان ترکی استانبولی صحبت کنید، متون ترکی را بخوانید و فیلم و سریال‌های ترکی را ببینید.

سطح پیشرفته زبان ترکی استانبولی

سطوح C1 و C2 پیشرفته‌ترین سطح های زبان ترکی استانبولی هستند. وقتی به این سطح می‌رسید، می‌توانید در مورد موضوعات مختلف، از علم و هنر و ادبیات گرفته تا فرهنگ و سیاست، به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید. همچنین می‌توانید در مورد مسائل مختلف مربوط به کسب و کار و حقوق و بازرگانی به زابن ترکی استانبولی صحبت کنید.

رسیدن به سطح پیشرفته زبان ترکی استانبولی مستلزم 1000 تا 1100 ساعت مطالعه و شرکت در کلاس است.

وقتی به این سطح می‌رسید، کاملاً آماده زندگی در کشور ترکیه هستید و می‌توانید مثل یک گویش‌ور زبان ترکی استانبولی مکالمه کنید.

عوامل موثر بر روند یادگیری زبان ترکی استانبولی

یادگیری زبان ترکی استانبولی چقدر طول می‌کشد؟ عوامل زیادی بر پاسخ این سوال تأثیر می‌گذارند.

هدف از یادگیری زبان ترکی استانبولی

در وهله اول، باید هدف‌تان را از یادگیری زبان ترکی استانبولی مشخص کنید. آیا قصد مهاجرت به ترکیه را دارید؟ می‌خواهید در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید؟ به فکر راه اندازی کسب و کار در این کشور را دارید یا می‌خواهید با شرکت‌های ترکیه‌ای معامله یا همکاری کنید؟ می‌خواهید به مهارت‌های‌تان بیفزایید و در همین ایران، با مدرک زبان ترکی استانبولی تدریس یا ترجمه کنید؟

اهداف بسیاری در پس یادگیری زبان ترکی استانبولی وجود دارد و یقیناً هر شخص هدف مشخصی برای یادگیری زبان جدید دارد.

بسته به هدف‌تان، باید مشخص کنید که قرار است تا کدام سطح پیش بروید و از این‌جا می‌توانید متوجه شوید که چقدر طول می‌کشد زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید.

روش یادگیری زبان ترکی استانبولی

بعد از تعیین هدف، نوبت به روش یادگیری زبان ترکی استانبولی می‌رسد.

قرار است خودتانف به صورت خودخوان، زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید یا می‌خواهید در کلاس‌های خصوصی یا گروهی ترکی استانبولی شرکت کنید؟ چه منابعی را اننتخاب کرده‌اید؟

اگر در کلاس‌های خصوصی یا گروهی آموزش زبان ترکی شرکت کنید، بالطبع، سرعت یادگیری‌تان افزایش خواهد یافت، به خصوص اگر مدرس مجربی را انتخاب کنید. مدرس می‌تواند شما را در مسیر درست یادگیری زبان ترکی استانبولی قرار دهد، روند پیشرفت و نقاط ضعف و قوت‌تان را مشخص کند و بهترین منابع را نیز به شما معرفی کند. بنابراین شرکت یا عدم شرکت در کلاس بر سرعت پیشرفت‌تان تأثیر می‌گذارد.

از سوی دیگر، استفاده از منابع کمک آموزشی نیز بر سرعت روند پیشرفت‌تان تأثیر می‌گذارد. برای مثال، اگر در کنار شرکت در کلاس، فیلم و سریال ترکیه‌ای ببینید، پادکست‌های ترکی استانبولی گوش دهید و از بهترین اپلیکیشن های یادگیری ترکی استانبولی استفاده کنید، بالطبع، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای خواهید داشت و سریع‌تر به سطح مورد نظرتان خواهید رسید.

تجربه یادگیری زبان

اگر پیش از این، تجربه یادگیری زبان جدیدی را داشته باشید، بالطبع، مسیر آزمون و خطا را در یادگیری زبان جدید پیموده‌اید و می‌توانید در این مسیر جدید نیز از تجربیات‌ گذشته‌تان بهره بگیرید. در واقع، سبک یادگیری‌تان را می‌شناسید، روش یادگیری دستور زبان و واژگان جدید را می‌شناسید و روش تقویت مهارت های چهارگانه زبان را نیز می‌شناسید. بنابراین تجربه یادگیری زبان نیز بر روند یادگیری‌تان تأثیر می‌گذارد.

سخن آخر

تا به اینجا، با سطح بندی زبان ترکی استانبولی آشنا شدید. زبان ترکی استانبولی به شش سطح تقسیم می‌شود، از مبتدی تا پیشرفته. برای رسیدن به هر سطح، باید زمان مشخصی را صرف کنید و پس از گذر از هر سطح نیز، یک سری مهارت‌های جدید را کسب می‌کنید. در همان ابتدای مسیر یادگیری زبان ترکی استانبولی، هدف‌تان را از یادگیری زبان استانبولی معین کنید و سطح مطلوب‌تان را نیز مشخص کنید تا بتوانید مسیر درستی را در پیش بگیرید. شرکت در دوره های آموزش زبان ترکی استانبولی، میزان زمان مطالعه، استفاده از ابزارهای کمک آموزشی و مواردی از این دست نقش بسیار مهمی در پیشرفت شما و رفتن از سطحی به سطح دیگر ایفا می‌کنند. بنابراین هر چه بیشتر خودتان را در زبان ترکی استانبولی غرق کنید، سریع‌تر به سطح مورد نظرتان می‌رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا