زبان ترکی

فیلم برای یادگیری ترکی استانبولی

دیگر زمان یادگیری زبان با روش‌های خشک و حوصله‌سربر گذشته است. در دنیای امروز، می‌توانید زبان جدید را با روش‌های مفرح و جذاب یاد بگیرید. تماشای فیلم یکی از بهترین روش‌های یادگیری زبان جدید است، چرا که زبان آموز را با واژه‌ها و اصطلاحات رایج در زبان جدید آشنا می‌کند و علاوه بر آن، پیچیدگی‌های فرهنگ مقصد را نیز به وی یاد می‌دهد. اگر در حال یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، کافی است سری به سینما کشور ترکیه بزنید تا با انبوهی از فیلم‌های متنوع برای یادگیری واژگان مختلف زبان ترکی استانبولی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ این کشور رو به رو شوید. اما بهترین فیلم برای یادگیری زبان ترکی چیست؟ بهترین روش یادگیری زبان ترکی با فیلم چیست؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد یادگیری زبان ترکی استانبولی با فیلم بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

فیلم Eşkıya (1996)

فیلم Eşkıya داستان مردی است که پس از 35 سال از زندان آزاد شده است و راهی روستای محل زندگی‌اش شد. وقتی به مقصد می‌رسد متوجه می‌شود روستا زیر آب رفته است و در واقع، دیگر روستایی وجود ندارد. پس از آن، راهی استانبول می‌شود تا انتقام زخمی قدیمی را بگیرد.

در این فیلم، واژگان دشوار و پیچیده‌ای را خواهید شنید، از این رو، فیلم Eşkıya  برای زبان آموزان سطوح متوسط و پیشرفته مناسب است.  این فیلم به هفتادمین آکادمی اسکار نیز راه پیدا کرد.

فیلم Hababam Sinifi

فیلم Hababam Sinifi شما را به سال‌های دور می‌برد، وقتی هنوز دانش آموز بودید و به مدرسه می‌رفتید. گروهی از دانشآموزان تنبل مدرسه علیه مدیر جدید مدرسه با یکدیگر متحد می‌شوند. اگر در سطح مبتدی هستید، این فیلم گزینه بسیار مناسبی برای‌تان است، چرا که دانش‌آموزان با زبانی ساده با یکدیگر صحبت می‌کنند و دیالوگ‌های بسیار روشنی نیز بین‌شان شکل می‌گیرد.

فیلم Babam ve Oglum (2005)

فیلم Babam ve Oglum از فیلم‌های خانوادگی سینمای ترکیه است. درد و احساسات پدری را به ریشه‌هایش باز می‌گرداند. در این فیلم، رابطه مستحکم میان پدر و پسری را می‌بینید که بسیار با یکدیگر صادق هستند.

با استفاده از این فیلم، با فرهنگ مردم ترکیه آشنا خواهید شد و واژه‌های ضروری را برای بروز احساسات به زبان ترکی استانبولی خواهید آموخت. این فیلم برای زبان آموزان سطوح مبتدی و متوسط بسیار مناسب است.

فیلم G.O.R.A. (2004)

اگر علاقه‌مند به ژانر کمدی هستید، فیلم G. O. R. A. را از دست ندهید. داستان این فیلم در مورد یک دلال فرش است و آنقدر جذاب است که خواننده را به دنبال خود می‌کشاند. واژگان این فیلم کمی دشوار هستند، از این رو، تماشای آن را به زبان‌آموزان سطوح متوسط و پیشرفته توصیه می‌کنیم.

فیلم Vizontele (2001)

ایلماز اردوغان، نویسنده ترکیه‌ای، خاطرات دوران کودکی‌اش را به تصویر کشیده است. این فیلم داستان سال‌های دهه 1970 را روایت می‌کند، وقتی هنوز تلویزیون در همه خانه‌های ترکیه نبود. در آن زمان، تلویزیون وارد یکی از روستاهای ترکیه شد و چالش‌ها و هیجانات بسیاری را با خودش همراه کرد.

این فیلم در ژانر تراژدی‌کمدی است و همزمان، احساسات بسیاری را در شما بیدار می‌کند.

واژگان و دیالوگ‌های این فیلم بسیار ساده هستند، از این رو، زبان آموزان سطح مبتدی نیز می‌توانند از آن برای یادگیری زبان ترکی استانبولی استفاده کنند.

فیلم Süt Kardesler (1976)

فیلم Süt Kardesler از کمدی‌های کلاسیک محصول کشور ترکیه است. کارگردان این فیلم Ertem Egilmez، از موفق‌ترین کارگردانان سینمای ترکیه، است. دیالوگ‌های این فیلم بسیار ساده هستند و زبان آن نیز آسان است، از این رو، زبان آموزان مبتدی می‌توانند زبان ترکی استانبولی را با استفاده از آن یاد بگیرند.

فیلم Selvi Boylum Al Yazmalim (1977)

فیلم Selvi Boylum Al Yazmalim اثر کارگردان افسانه‌ای ترکیه، از فیلم‌های رمانتیک سینمای ترکیه است و مضمون آن تقابل عشق و احساس است. این شاهکار سینمایی متعلق به دوره طلایی سینمای ترکیه است و مشکلات زندگی مادر جوانی را به تصویر می‌کشد.

زبان این فیلم آسان نیست، از این رو، بیشتر به زبان آموزان سطوح متوسط و پیشرفته توصیه می‌شود.

فیلم Kis Uykusu (2014)

اگر به فیلم‌های عاشقانه علاقه دارید، بهتر است به سراغ فیلم Kis Uykusu بروید. این فیلم در ژانر تراژدی کمدی است و اقتباسی از داستان کوتاه «همسر»، اثر آنتوان چخوف، است. همچنین، می‌توان تأثیر یکی از پیرنگ‌های فرعی داستان برادران کارامازوف، اثر فیودور داستایوسکی، را مشاهده کرد. این فیلم دویست دقیقه‌ای توانست جایزه نخل طلای فستیوال فیلم کن را نیز از آن خود کند.

 فیلم Kis Uykusu داستان زندگی مردی ثروتمند به نام آیدین است که چندین هتل دارد. آیدین زمانش را صرف نوشتن مطلب برای یک روزنامه محلی، پژوهش، چرخاندن کسب و کارش و جمع‌آوری اجاره از مستأجرانش می‌کند.

با تماشای این فیلم، واژگان و اصطلاحات ترکی استانبولی را یاد می‌گیرید و با جمله‌های بسیاری نیز آشنا می‌شوید.

فیلم Gegen die Wand (2004)

فیلم Gegen die Wand ترکی_آلمانی است و در پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم برلین، جایزه خرس طلایی را از آن خود کرد. این فیلم روایت داستان ازدواج عجیب زن و مردی است که یکدیگر را در بیمارستان ملاقات می‌کنند. دیالوگ‌های این فیلم طولانی و در مورد مضامین پیچیده اجتماعی هستند، از این رو، درک آن دشوار است و بهتر است زبان آموزان سطح مبتدی به سراغ آن نروند.

فیلم Bir Zamanlar Anadolu’da

فیلم Bir Zamanlar Anadolu’da از فیلم‌های برتر سینمای ترکیه است و منتقدان بسیاری نقدهای مثبتی را در مورد آن نوشته‌اند. همچنین، این فیلم جوایز متعددی را در چندین جشنواره به خود اختصاص داده است. این فیلم بسیار جذاب و پیچیده است و زبان‌آموزان می‌توانند یادگیری همراه با لذت را با آن تجربه کنند.

فیلم Mustang (2015)

داستان فیلم Mustang در شهری ساحلی واقع در شمال ترکیه رخ می‌دهد و زندگی پنج خواهر جسور و سرکش را روایت می‌کند که خانواده‌شان آن‌ها را بسیار محدود کرده‌اند. این پنج خواهر اجازه برقراری ارتباط با دنیای بیرون از خانه را ندارند. داستان فیلم از آنجایی شروع می‌شود که این دختران زیبا در ساحل، در حال بازی با یکی از پسران همکلاسی‌شان هستند. خانواده‌شان متوجه می‌شود و همه ابزارهای ارتباطی دختران را، مثل گوشی و کامپیوتر، از آن‌ها می‌گیرند و آنان را در خانه زندانی می‌کنند تا کارهای خانه را یاد بگیرند و ازدواج کنند.  

فیلم Mustang از بهترین گزینه‌ها برای زبان آموزان سطوح مبتدی و پیشرفته است. حتی اگر در سطح مبتدی هستید، می‌توانید این فیلم را بدون زیرنویس ببینید و متوجه دیالوگ‌ها و مضمون آن شوید. با استفاده از این فیلم، می‌توانید اصطلاحات و واژگان مربوط به زندگی روزمره را ببینید و متوجه آن شوید.

فیلم Yol (1982)

فیلم Yol یکی دیگر از فیلم‌های ترکی برنده جایزه کن است و در جشنواره فیلم نیویورک نیز توانست جایزه‌ای را از آن خود کند. این فیلم در مورد سیاست کشور ترکیه است و داستان سفر پنج زندانی و اتفاقات غم‌انگیز پیش روی‌شان را روایت می‌کند.

در این فیلم، با جامعه ترکیه و حقوق زنان در آن آشنا می‌شوید.

دیالوگ‌های این فیلم چندان پیچیده و دشوار نیست، اما واژگانش دشوار است، از این رو، تماشای آن را به زبان آموزان سطح متوسط توصیه می‌کنیم.

نکات مهم در مورد یادگیری زبان ترکی استانبولی با فیلم

  • فیلم ترکی متناسب با سطح‌ زبان‌تان را انتخاب کنید
  • فیلم را با زیرنویس ببینید
  • به تلفظ واژگان دقت کنید
  • فیلم را متوقف کنید و عبارت‌های دشوار را تکرار کنید
  • از فرهنگ لغت استفاده کنید
  • هر فیلم را چندین بار تماشا کنید
  • دستور زبان را با استفاده از فیلم یاد بگیرید
  • فیلم‌هایی با مضامین مختلف ببینید

سخن آخر

یادگیری زبان جدید پنجره‌ای جدید را رو به جهان به روی شما می‌گشاید. فیلم یکی از بهترین ابزارها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است و مسیرتان را برای تسلط به این زبان لذت‌بخش می‌کند. با تماشای فیلم ترکی، با تلفظ صحیح واژگان کاربردی ترکی آشنا می‌شوید و رفته رفته، علاوه بر گسترش دایره واژگان‌تان، مهارت‌های شنیداری و گفتاری‌تان نیز تقویت می‌شود. اگر به سراغ فیلم‌های ترکی متناسب با سطح‌تان بروید، از تماشای فیلم و یادگیری زبان با استفاده از آن خسته نخواهید شد. به علاوه، به سراغ فیلم‌هایی با مضامین گوناگون و ژانرهای مختلف بروید تا واژگان مربوط به زمینه‌های مختلف را یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا