زبان ترکی

مدارک زبان ترکی استانبولی:  4 مدرک مهم که باید بشناسید!

اگر بخواهید راهی کشور ترکیه شوید و در این کشور ادامه تحصیل دهید، بسته به هدف و شرایط‌تان، باید در آزمون های معتبر زبان ترکی استانبولی شرکت کنید و یکی از مدارک زبان ترکی استانبولی را دریافت کنید. در این بین، 4 مدرک مهم زبان ترکی وجود دارد که معمولاً داوطلبان ادامه تحصیل در ترکیه باید در یکی از آن‌ها شرکت کنند. هر کدام از این مدارک زبان ترکی استانبولی ساختار مختص به خودشان را دارند که باید پیش از شرکت در آزمون آن‌ را بشناسید. در این مطلب، به معرفی 4 مدرک مهم زبان ترکی استانبولی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آزمون TOMER ترکی استانبولی

واژۀ TOMER مخفف عبارت  Turkce Ogretim Merkezi است. این آزمون زبان ترکی استانبولی برای کسانی طراحی شده است که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند. هر سال 55000 دانشجو در این آزمون زبان شرکت می‌کنند. این آزمون شبیه به آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی، مانند تافل و آیلتس، است و طی آن، دانش زبانی شما و توانایی‌تان در استفاده از آن سنجیده می‌شود.

هزینه شرکت در آزمون تومر

آزمون زبان تومر را دانشگاه آنکارا برگزار می‌کند. این آزمون هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود. هزینه آزمون TOMER بسته به مرکز برگزای آزمون نیز متغیر باشد، اما به طور کلی، هزینه شرکت در آزمون تومر بین 250 تا 350 دلار است.

قبولی در آزمون تومر

 آزمون تومر متشکل از 240 سوال است و داوطلبان باید به حداقل صد سوال پاسخ بدهند. نتیجه آزمون تومر معمولاً سه تا پانزده روز بعد از آزمون اعلام می‌شود. برای ورود به کالج‌های ترکیه، باید نمره آزمون‌تان بالای 60 باشد.

آزمون تومر چقدر اعتبار دارد؟

مدرک آزمون تومر شش ماه تا دو سال اعتبار دارد.

مدارک لازم برای ثبت نام در آزمون تومر

برای شرکت در آزمون تومر، باید یک سری سند و مدرک را ارائه دهید. از مدارک لازم برای شرکت در آزمون تومر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو قطعه عکس
  • پاسپورت
  • اگر پاسپورت ندارید، می‌توانید کارت شناسایی‌تان را به زبان ترکی استانبولی ترجمه رسمی کنید
  • پرداخت هزینه تست تومر

هنگام ثبت نام برای آزمون تومر، باید این موارد را ارائه دهید.

آزمون تومر برای زبان آموزان کدام سطوح مناسب است؟

زبان اموزان هر شش سطح، از مبتدی تا پیشرفته، می‌توانند در آزمون تومر شرکت کنند.

آزمون TYS ترکی استانبولی

آزمون Turkish Proficiency Exam یا به اختصار TYS از آزمون‌های مهم زبان ترکی استانبولی است. برای تحصیل در نهادهای آموزشی کشور ترکیه، باید در این آزمون شرکت کنید. طی این آزمون، دانش‌تان در حوزه زبان ترکی استانبولی و همچنین مهارت‌های زبانی مختلف‌تان سنجیده می‌شود.

در آزمون TYS کدام مهارت‌های زبانی سنجیده می‌شود؟

طی این آزمون، مهارت‌های مختلف‌تان، مانند لیسنینگ، ریدینگ، اسپیکینگ و رایتینگ سنجیده می‌شود. آزمون TYS طی دو مرحله انجام می‌شود.

در مرحله اول، مهارت‌های لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ سنجیده می‌شود.

در مرحله دوم، مهارت اسپیکینگ سنجیده می‌شود و طی این مرحله، گفتگویی به زبان ترکی استانبولی صورت می‌گیرد و سوالات مربوط به اسپیکینگ نیز مطرح می‌شود.

آزمون TYS چه زمانی از سال برگزار می‌شود؟

آزمون TYS سه بار در سال برگزار می‌شود. در ماه‌های ژانویه، می و سپتامبر می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.

ساختار آزمون TYS ترکی استانبولی

همانطور که گفتیم، در آزمون زبان ترکی TYS، هر چهار مهارت زبانی سنجیده می‌شود. به طور کلی، ساختار آزمون TYS به شرح زیر است:

کل مدت‌زمان آزمون TYS: 180 دقیقه

تعداد سوالات آزمون TYS: 80 سوال

کل نمره آزمون: 80

در بخش خواندن و درک مطلب آزمون TYS، باید به 40 سوال تستی، صیح و غلط پاسخ دهید. مدت زمان این بخش 60 دقیقه است.

در بخش لیسنینگ، باید به 30 سوال صحیح و غلط و چند گزینه‌ای پاسخ بدهید. برای پاسخ به سوالات این بخش، 45 دقیقه زمان دارید.

در بخش رایتینگ آزمون TYS، دو بخش وجود دارد. در بخش اول بیست دقیقه برای پاسخ به یک سوال زمان دارید. در بخش دوم، باید طی 40 دقیقه، به دو سوال پاسخ دهید. بنابراین بخش رایتینگ آزمون TYS یک ساعت طول می‌کشد. بخش اول آزمون ده نمره دارد و بخش دوم آزمون 15 دقیقه زمان دارد.

برای پاسخ به سوالات بخش اسپیکینگ، پانزده دقیقه زمان دارید تا به سوالات پاسخ بدهید.

نمره دهی آزمون TYS چگونه است؟

کل نمره آزمون TYS صد نمره است. برای قبولی در آزمون TYS، باید به حداقل 50% از سوالات هر بخش پاسخ صحیح بدهید. در این شرایط مدرک قبولی در این آزمون زبان ترکی استانبولی به شما تعلق خواهد گرفت.

برای رسیدن به سطح B2: باید نمره 55 تا 70 را دریافت کنید.

برای رسیدن به سطح C1: باید نمره بین 71 تا 88 را دریافت کنید.

برای رسیدن به سطح C2: باید نمره بین 89 و 100 را کسب کنید.

نتیجه آزمون TYS چه زمانی اعلام می‌شود؟

برای دریافت نتیجه آزمون TYS، باید 15 روز صبر کنید.

اعتبار آزمون TYS چقدر است؟

مدت اعتبار مدرک آزمون TYS دو سال است. بعد از دو سال، باید مجدداً در آزمون شرکت کنید و مدرک جدیدی را دریافت کنید.

آزمون  YÖS ترکی استانبولی

آزمون  YÖS یکی دیگر از آزمون‌های مورد نیاز برای تحصیل در کشور ترکیه است. از سال 2010، این آزمون زبان ترکی استانبولی برگزار می‌شود. این آزمون برای دانشجویانی است که می‌خواهند در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های ترکیه ادامه تحصیل دهند.

ساختار آزمون  YÖS چگونه است؟

آزمون  YÖS متشکل از دو بخش است:

در بخش Basic Learning Skills Test، استدلال انتزاعی داوطلبان سنجیده می‌شود. سوالات این بخش ارتباط چندانی با دانش و مهارت‌های زبانی ندارند، اما توضیحات و سوالات به زبان‌های انگلیسی و ترکی استانبولی هستند. در این بخش، 80 سوال پیش روی‌تان قرار دارد و تقریباً 90 تا 135 دقیقه برای پاسخ دادن به سوالات این بخش زمان دارید.

 بخش Turkish Language Proficiency Test کتبی است و تقریباً 60 دقیقه طول می‌‎‌کشد.

چه کسانی می‌توانند در آزمون YÖS شرکت کنند؟

برای شرکت در آزمون YÖS، باید یک سری شرایط را داشته باشید. مهم‌ترین شرط شرکت در آزمون زبان ترکی YÖS این است که دوره دبیرستان را خارج از ترکیه گذرانده باشید. علاوه بر این مورد، باید شرایط زیر را نیز داشته باشید:

  • فارغ‌التحصیل دوره متوسطه باشید یا این‌که در حال گذراندن آخرین سال دوره دبیرستان باشید.
  • شهروندان ترکیه که دوره دبیرستان را در دبیرستان‌های قبرس شمالی نگذرانده باشند.

چگونه در آزمون YÖS شرکت کنیم؟

برای شرکت در آزمون YÖS، باید وارد وبسایت ÖSYM شوید و اطلاعات شخصی‌تان را، مانند نام، تاریخ تولد و آدرس، وارد کنید و سپس هزینه آزمون YÖS را پرداخت کنید. اگر ثبت نام را به درستی انجام دهید، ایمیل تأیید و کد ثبت نام برای‌تان ارسال می‌شود. این شماره را هنگام آزمون باید به همراه داشته باشید.

در روز آزمون، باید حداثل یک ساعت قبل از آزمون، در محل برگزاری آزمون حاضر شوید و مراحل اولیه را طی کنید.

سوالات آزمون YÖS چگونه است؟

طی آزمون YÖS، باید به سوالاتی پیرامون این موضوعات پاسخ دهید: زبان ترکی استانبولی، علوم اجتماعی، ریاضیات و علوم طبیعی. نمره آزمون YÖS بین 0 تا 100 است.

مدت زمان آزمون YÖS چقدر است؟

آزمون YÖS چهار ساعت طول می‌کشد.

اعتبار مدرک آزمون YÖS  چند سال است؟

اعتبار آزمون YÖS دو سال است و بعد از آن، باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

 آزمون ALES ترکی استانبولی

آزمون ALES (Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitim Sınavı) از آزمون‌های سنجش هوش و استعداد است  و از دو بخش تشکیل می‌شود:

دو بخش برای سوال دادن به سوالات ریاضی و هوش

دو بخش مربوط به زبان  و ادبیات ترکی

در هر بخش، باید به 50 سوال پاسخ دهید. در کل، باید به 200 سوال پاسخ بدهید.

همه سوالات آزمون ALES به زیان ترکی استانبولی هستند و هدف از برگزاری آن سنجش توانایی داوطلب برای شرکت در مقطع کارشناسی ارشد در کشور ترکیه است.

چگونه در آزمون ALES شرکت کنیم؟

آزمون ALES سالی دو بار در 81 مرکز آزمون در ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود. برای شرکت در آزمون، باید مدارک لازم را اسکن کنید و هنگام ثبت نام در وبسایت این آزمون آلپود کنید. بعد از پر کردن فرم درخواست شرکت در آزمون، یک ایمیل تأیید ثبت نام برای‌تان ارسال می‌شود که حاوی یک کد است. از طریق آن کد، می‌توانید وارد حساب کاربری‌تان شوید و روند ثبت نام را تکمیل کنید. در این مرحله، باید مدارک لازم را آپلود کنید. نهایتاً دو هفته قبل از آزمون، می‌توانید کارت شرکت در آزمون را نیز با مراجعه به حساب کاربری‌تان دریافت کنید.

آزمون ALES چقدر طول می‌کشد؟

برای پاسخ دادن به سوالات آزمون ALES 180 دقیقه زمان دارید.

قبولی در آزمون ALES

برای قبولی در آزمون ALES باید حداقل نمره55 را کسب کنید. هر چه نمره آزمون بالاتر باشد، شانس‌تان برای قبولی در دانشگاه‌های برتر بیشتر خواهد شد. البته معیار پذیرش دانشگاه‌ها فرق می‌کند، برای مثال، برخی از دانشگاه‌ها نمره زیر 70 را به هیچ وجه نمی‌پذیرند.

نتیجه آزمون ALES دو تا چهار هفته بعد از برگزاری آزمون در وبسایت رسمی ALES اعلام می‌شود.

مدت اعتبار مدرک ALES چقدر است؟

مدرک ALES سه سال اعتبار دارد و نتیجه آن نیز فقط در داخل کشور ترکیه معتبر است.

سخن آخر

تا به این جا، باد 4 مدرک مهم زبان ترکی استانبولی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید این چهار آزمون ترکی استانبولی هر کدام ساختار مختص به خودشان را دارند و کارکردشان نیز متفاوت است. بنابراین پیش از شرکت در این آزمون‌ها، باید هدف‌تان را از شرکت در آزمون مشخص کنید، با مواد و مطالب آن آشنا شوید، ساختارش را بشناسید تا بتوانید آن را با موفقیت پشت سر بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا