زبان ترکی

معرفی خود به زبان ترکی استانبولی

وقتی قرار است خودتان را به کسی معرفی کنید، در واقع، قرار است اولین تأثیر را بگذارید و همانطور که می‌دانید این تأثیر اهمیت بسیار زیادی دارد و علاوه بر اینکه در ذهن‌ مخاطب‌تان می‌ماند، بر کیفیت مکالمه‌تان نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین وقتی می‌خواهید مکالمه‌ای با یک گویش ور زبان ترکی استانبولی آغاز کنید، چقدر خوب است که روش اصولی معرفی خود را به زبان ترکی استانبولی بدانید. اما چگونه خودمان را به زبان ترکی معرفی کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد معرفی خود به زبان ترکی استانبولی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اصول معرفی خود بر اساس فرهنگ ترکیه

بهتر است پیش از آنکه از معرفی خود به زبان ترکی استانبولی، در مورد آداب معرفی کردن صحبت کنیم. حرکات‌تان نیز به اندازه واژگان و جمله‌هایی که به زبان‌تان می‌آیند اهمیت دارد. در ادامه، از این آداب برای‌تان گفته‌ایم.

ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی نشان می‌دهد که شما حواس‌تان به مکالمه است. بهترین روش برقراری ارتباط با مخاطب و نشان دادن تمرکزتان روی مکالمه برقراری ارتباط چشمی است.

لبخند را فراموش نکنید

وقتی شخص جدیدی را ملاقات می‌کنید، لبخند بزنید و مکالمه را با لبخند آغاز کنید. این لبخند باعث ایجاد تأثیر مثبت در مکالمه می‌شود. این لبخند نشان می‌دهد که شما از ملاقات شخص جدید خوشحال هستید و نگرش مثبتی در مورد او دارید.

نام مخاطب را بپرسید

وقتی نام خودتان را به خاطب می‌گویید، در مورد نام او نیز بپرسید. این کار نشانه ادب شما است. وقتی نامش را دانستید، در انتهای مکالمه نیز، نامش را تکرار کنید و بگویید «از ملاقات با شما خوشوتم …».

مکالمه را خاتمه دهید

پس از آنکه خودتان را معرفی کردید و طرف مقابل‌تان نیز خودش را معرفی کرد، می‌توانید مکالمه را با ذکر اینکه از آشنایی با طرف مقابل‌تان خوشحال هستید، مکالمه را خاتمه دهید.

چگونه خودمان را به زبان ترکی استانبولی معرفی کنیم؟

چگونه خودمان را به زبان ترکی استانبولی معرفی کنیم؟ وقتی می‌خواهید خودتان را به زبان ترکی استانبولی معرفی کنید، لازم است اطلاعاتی را مانند نام، نام خانوادگی، ملیت، شهر محل زندگی، سن، شغل، سرگرمی‌ها و مواردی از این دست ارائه دهید. برای همه این موارد، یک سری جمله و عبارت مشخص وجود دارد. در ادامه، از این موارد برای‌تان خواهیم گفت.

سلام و احوالپرسی به زبان ترکی استانبولی

سلام و احوالپرسی اولین قدم برای آغاز یک مکالمه است. هنگام ملاقات اشخاص، ابتدا از واژه merhaba به معنای سلام استفاده کنید. البته واژه Selam نیز وجود دارد، اما از این واژه فقط در موقعیت‌های غیررسمی استفاده می‌شود.

بنابراین پرکاربردترین واژه برای شروع مکالمه به زبان ترکی استانبولی همان Selam است.

گفتن نام به زبان ترکی استانبولی

پس از سلام و احوالپرسی، طبعاً نوبت به گفتن نام و پرسیدن نام مخاطب می‌رسد.

رایج‌ترین جمله برای پرسیدن نام دیگران senin adın ne (نامت چیست؟) است. از این جمله سوالی در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی استفاده کنید. در پاسخ به این سوال می‌توانید بگویید benim adım… (نام من … است).

در موقعیت‌های غیررسمی، می‌توانید از جمله Senin adın ne به معنای «نامت چیست» استفاده کنید.

برای گفتن نام‌تان، لزوماً نباید از جمله benim adım… استفاده کنید، می‌توانید فقط نام‌تان را بگویید.

ملیت به زبان ترکی استانبولی

یکی دیگر از مواردی که در مکالمه با یک غیرایرانی اهمیت دارد، صحبت کردن در مورد ملیت است. طبیعتاً مخاطب شما می‌خواهد بدانید شما از کدام کشور آمده‌اید. کافی است نام کشور را در عبارت -dan/-den geliyorum بگنجانید. این جمله را به صورت لفظ به لفظ، اینگونه معنی می‌کنیم: «من از …. آمده‌ام.»

من اهل ترکیه هستم.Türkiye’den geliyorum.
من اهل اسپانیا هستم.İspanya’dan geliyorum.

همچنین، می‌توانید با ساختار زیر به این سوال پاسخ دهید:

من آمریکایی هستم.Amerikalıyım
من چینی هستم.Çinliyim

صحبت در مورد سن و سال به زبان ترکی استانبولی

وقتی می‌‌خواهید در مورد سن و سال‌تان به زبان ترکی استانبولی صحبت کنید، کافی است سن‌تان را بگویید. همچمین، می‌توانید از ساختار زیر استفاده کنید:

من 23 ساله هستم.Ben 23 (yirmi üç) yaşındayım

محل زندگی‌تان به زبان ترکی استانبولی

وقتی می‌خواهید در مورد محل زندگی‌تان صحبت کنید، می‌توانید از ساختار -da/-de yaşıyorum استفاده کنید یا اینکه صرفاً نام شهر یا کشورتان را بگویید.

به جمله‌های زیر توجه کنید:

من در ترکیه زندگی می‌کنم.Türkiye’de yaşıyorum.
من در استانبول زندگی می‌کنم.İstanbul’da yaşıyorum.

صحبت کردن در مورد شغل به زبان ترکی استانبولی

جالب است بدانید که ترکیه‌ای‌ها عاشق این هستند که شغل مردم را بپرسند و درآمدشان را حدس بزنند. بنابراین، وقتی وارد مکالمه با آن‌ها شوید، حتماً شغل‌تان را از شما می‌پرسند.

برای پاسخ دادن به این سوال، کافی است ضمیر اول شخص مفرد را به نام شغل‌تان اضافه کنید.

به جمله‌های زیر توجه کنید:

من معلم هستم.Öğretmenim.
من دانشجو هستم.Öğrenciyim.
من مهندس هستم.Mühendisim.
من مدل هستم.Modelim.

سخن آخر

تا به اینجا، با معرفی خود به زبان ترکی استانبولی استانبولی آشنا شدید. وقتی با ترک زبانی وارد مکالمه می‌شوید، می‌توانید با آن‌ها در مورد نام‌تان، شغل‌تان، محل زندگی‌تان، ملیت‌تان، تحصیلات‌تان و مواردی از این دست صحبت کنید و بدین ترتیب، مکالمه‌ای را شکل دهید. با یادگیری آداب سلام و احوالپرسی و مکالمه با مردم این کشور و همچنین سوالات و جمله‌های مربوط به معرفی به زبان ترکی استانبولی، می‌توانید با اشخاص مختلف وارد مکالمه شوید و با خیال راحت، خودتان را به زبان ترکی معرفی کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا