زبان ترکی

مواد غذایی و خوراکی ها در ترکی استانبولی

دستور پخت غذاهای ترکی ترکیبی از طعم و بو و بافت بی‌نظیر است و بسیاری از دوستداران غذا در سراسر جهان عاشق غذاهای ترکی هستند. به علاوه، خوراکی ها و شیرینی های سنتی کشور ترکیه نیز در سراسر جهان زبانزد است و طرفداران بسیار زیادی دارد. اما آیا نام غذاها و خوراکی های را در زبان ترکی استانبولی می‌دانید؟ در ان مطلب، هر آنچه باید در مورد مواد غذایی و خوراکی ها در زبان ترکی استانبولی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

اسامی مواد غذایی و غذاها در زبان ترکی استانبولی

برای پختن هر غذا، به یک سری مواد غذایی نیاز داریم. در ادامه، از اسامی مواد غذایی در زبان ترکی استانبولی برای‌تان گفته‌ایم تا بتوانید به راحتی، در ترکیه مواد غذایی لازم را با نام خودشان از سوپرمارکت بخواهید و آن را تهیه کنید.

گوشت گاوSığır eti / Et
مرغTavuk
ماهیBalık
گوشت برهKuzu
سوسیسSosis
استیکBiftek
بوقلمونHindi
نانEkmek
ماکارونیMakarna
برنجPirinç / Pilav
پنیرPeynir
تخم مرغYumurta
بستنیDondurma
ماستYoğurt
برگرBurger
سیب زمینی سرخ شدهPatates kızartması
سس کچاپKetçap
پیتزاPizza
ساندویچSandviç
کلوچهBisküvi
چیپس سیب زمینیPatates cipsi
اسکندر کبابIskender kebap
میگوKarides
سالادSalata
سالاد لوبیا سفیدPiyaz
دلمهDolma
ماست و خیارCacik
سبزیجات طبخ شده در روغن زیتونZeytinyağlı
دسرTatlı
دسر بر پایه شیرSütlü tatlılar
پودینگ برنجSütlaç
پودینگ شیرMuhallebi

ادویه جات به زبان ترکی استانبولی

ادویه جات در زبان ترکی استانبولی معادل مشخصی دارند. در ادامه، از معادل ترکی ادویه جات برای‌تان گفته‌ایم.

زیره سبزKimyon
آویشنKekik
پول بیبرPul biber
فلفل تندAcı pul biber
فلفلKarabiber
نمکTuz
سرکهSirke
سس مایونزMayonez
خردلHardal

نوشیدنی ها در زبان ترکی استانبولی

و اما می‌رسیم به نوشیدنی‌ها در زبان ترکی استانبولی. در جدول زیر، برخی از نوشیدنی‌های گرم و سرد را به زبان ترکی استانبولی برای‌تان آورده‌ایم.

قهوهKahve  
چایÇay
آبSu
آب معدنیMaden suyu    
آبمیوهMeyve suyu     
شیرSüt
کولاKola
آبجوBira
شرابŞarap

عبارت های مربوط به غذا در زبان ترکی استانبولی

در زبان ترکی استانبولی، یک سری عبارت‌ها و کلمه‌های مربوط به وعده‌های غذایی و رژیم غذایی وجود دارد که در ادامه، برای‌تان خواهیم گفت.

صبحانهKahvaltı
ناهارÖğle yemeği     
شامAkşam yemeği  
پیش غذاMeze
وعده اصلیAna yemek      
گیاه‌خوار، وجترینVejetaryen
وگانVegan  
بدون گلوتنGlutensiz

پرطرفدارترین غذاها به زبان ترکی استانبولی

غذاهای ترکیه در سراسر جهان پرطرفدار هستند. برای مثل، دونر کباب از غذاهای محبوبی است که در ایران، کشورهای مختلف اروپایی به فروش می‌رسد. همچنین لوکس‌ترین رستوران‌های ترکی نیز در کشورهای مختلف سراسر جهان وجود دارند و انواع غذاهای و دسرهای سنتی کشور ترکیه در آن سرو می‌شود. در ادامه، از مواد غذایی به کار رفته در این غذاها برای‌تان گفته‌ایم.

Adana kebab (آدانا کباب)

آدانا کباب یا Adana kebab از غذاهای معروف ترکیه است که نامش برگرفته از نام شهر آدانا در ترکیه است. این غذا را با گوشت بره، سس فلفل قرمز و یک سری ادویه دیگر درست می‌کنند. این ترکیب گوشت و ادویه را کباب می‌کنند و سپس سرو می‌کنند.

Lahmacun (پیتزای ترکی)

غذای Lahmacun نوعی پیتزای ترکی است. این پیتزا را با خمیری نازک درست می‌کنند و روی آن را با ترکیبی از گوشت خردشده، پیاز، گوجه و فلفل می‌پوشانند. ترکیه‌ای‌ها این غذا را با سبزی تازه و لیمو ترش سرو می‌کنند.  

Börek (بورک)

بورک یا Börek نوعی شیرینی است که به شکل‌های مختلف طبخ می‌شود. بوراک را خمیرهای نازک مخصوص درست می‌کنند. معمولاً این خمیر را با موارد مختلف، مانند پنیر، اسفناج یا گوشت خردشده، پر می‌کنند. سپس این خمیر پرشده را در فر قرار می‌دهند تا خوب بپزد و طلایی شود. بورک وعده غذایی نیست، بلکه میان‌وعده‌ای خوشمزه است که در طول روز سرو می‌شود.

Iskender kebap  (اسکندر کباب)

اسکندر کباب یا Iskender kebap یکی دیگر از غذاهای سنتی و محبوب در ترکیه است که آن را گوشت بره و سس داغ گوجه می‌پزند. ترکیب ماشت و کره آب شده نیز این غذا را خوشمزه تر می‌کند.

Yogurtlu kebap (کباب ماست)

کباب ماست یا Yogurtlu kebap نوعی دونر کباب است که آن را حاصل ترکیب گوشت کباب شده بره و ماست است. این غذای ترکیه‌ای نیز در جهان بسیار محبوب است.

فرهنگ غذایی در کشور ترکیه

غذاهای ترکیه‌ای و دستور پخت‌شان بازتاب فرهنگ و تاریخ کشور ترکیه است. در غذاهای این کشور، می‌توانید ارتباط میان فرهنگ شرق و غرب را مشاهده کنید. همچنین تأثیر امپراطوری عثمانی، خاور میانه، آسیای مرکزی و مدیترانه را در غذاها و فرهنگ غذایی این کشور می‌توانید ببینید.

برای درست کردن غذاهای ترکی، باید از ادویه ترکیبی استفاده کنید. در زبان ترکی استانبولی، به ترکیب ادویه karışık Baharat می‌گویند. چنین ادویه‌ای حاصل زیره سبز، پاپریکا و دیگر ادویه‌ها است. معمولاً از این ترکیب برای مرینیت کردن گوشت یا طعم دادن به برنج و سبزیجات استفاده می‌کنند.

سخن آخر

تا به اینجا، با اسامی مواد غذایی و خوراکی ها در ترکی استانبولی آشنا شدید. همانطور که مشاهده کردید، تنوع غذا و نوشیدنی در این کشور بسیار زیاد است و غذاهای آن نیز بسیار خوشمزه و محبوب هستند. غذا بخشی از فرهنگ ترکیه است و برای آشنایی با فرهنگ این کشور، باید نام غذاها و خوراکی‎‌های آن را به زبان ترکی استانبولی یاد بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا