زبان آلمانی

میزان سختی زبان آلمانی | آیا زبان آلمانی سخت است

بسیاری از ما در مورد دشواری زبان آلمانی شنیده‌ایم و همین مسئله ما را از رفتن به سوی یادگیری زبان آلمانی باز می‌دارد. حتی زبان آموزان مبتدی نیز، در ابتدای راه، گمان می‌کنند یادگیری زبان آۀمانی غیرممکن است، اما واقعیت غیر از این است. واژگان ترکیبی، جنسیت اسم‌ها و حالت‌های مختلف‌شان سبب دلسردی زبان آموزان مبتدی می‌شود. اما اگر مسیر درست را در پیش بگیرید، خواهید دید یادگیری زبان آلمانی آنقدرها هم که فکر می‌کردید دشوار نیست. اما میزان سختی زبان آلمانی چقدر است؟ چگونه یادگیری زبان آلمانی را برای خودمان آسان کنیم؟ مسیر درست یادگیری زبان آلمانی چیست؟

در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت آیا زبان آلمانی سخت است یا نه و چگونه این زبان را به راحتی یاد بگیریم. با ما همراه باشید.

آیا یادگیری زبان آلمانی دشوار است؟

آیا زبان آلمانی سخت است؟ می‌توانیم پاسخ ساده‌ای به سوال بدهیم: خیر! یادگیری زبان آلمانی آنقدرها که فکر می‌کنید دشوار نیست. حتی اگر مسلط به زبان انگلیسی باشید، یادگیری آلمانی نیز برای‌تان بسیار آسان خواهد شد، چرا که شباهت‌ها و وجه‌های اشتراک میان این دو زبان بسیار زیاد است. علاوه بر این، موارد زیادی می‌تواند یادگیری زبان آلمانی را برای‌تان آسان می‌کند، برای مثال، ثبات قدم در یادگیری و تعهد.

چرا دستور زبان آلمانی دشوار به نظر می‌رسد؟

اگر تصمیم به یادگیری زبان آلمانی دارید، حتماً از دشواری دستور زبان آلمانی شنیده‌اید. اما گرامر آلمانی به آن دشواری که می‌گویند نیست، بلکه صرفاً تفاوت‌هایی با دستور زبان انگلیسی و فارسی دارید و همین مسئله باعث می‌شود در ابتدا، عجبیب و دشوار به نظر برسد.

اجازه دهید این مسئله را برای‌تان بازتر کنیم.

در زبان آلمانی، اسامی، بسته به جنسیت‌شان، به سه دسته تقسیم می‌شوند: مذکر، مونث و خنثی. هنگام یادگیری هر واژه آلمانی، باید جنسیت آن را نیز بشناسید.

علاوه بر آن، یک سری حالت‌ها نیز در دستور زبان آلمانی وجود دارد. این حالت‌ها بستگی به نقش اسم در جمله دارد. چهار حالت مهم اسامی در زبان آلمانی عبارتند از:  

  • حالت فاعلی (Nominative)
  • داتیو (Dative)
  • حالت مفعولی (Accusative)
  • حالت مالکی (Genitive)

ضمایر، حروف تعریف و حرف اضافه را باید با توجه به این حالت‌ها استفاده کنید. این سیستم حالتی کمی ترسناک و سخت به نظر می‌رسد، اما با کمی تمرین و تکرار می‌توانید به راحتی یادش بگیرید و به کاربرد آن عادت کنید. رفته رفته، بدون فکر کردن، می‌توانید سریعاً تشخیصش دهید.

چه عواملی یادگیری زبان آلمانی را آسان می‌کند؟

برخی عوامل یادگیری زبان آلمانی را برای‌تان بسیار آسان‌تر می‌کند. در ادامه، از این عوامل برای‌تان گفته‌ایم تا یادگیری آلمانی برای‌تان آسان‌تر شود.

وجود شش زمان در زبان آلمانی

در زبان آلمانی، فقط شش زمان وجود دارد و با یادگیری‌شان، بخش زمان‌ها در دستور زبان آلمانی به اتمام خواهد رسید.

در دستور زبان آلمانی، زمان استمراری وجود ندارد و همین مسئله کار را بسیار آسان می‌کند. در واقع، به زبان آلمانی، به جای I play یا I am playing، صرفاً می‌توانید بگویید ich spiele. به همین راحتی.

اگر می‌خواهید بر تداوم کاری اشاره کنید، کافی است از قیدهایی مانند jetzt (اکنون) یا gerade (در حال حاضر) استفاده کنید.

به جای زمان آینده نیز، می‌توانید از زمان حال استفاده کنید و صرفاً قید زمان آینده را بر سر جمله بیاورید. برای مثال، قید Morgen (فردا) برای اشاره به آینده کافی است.

همچنین زمانی به نام ماضی نقلی یا حال کامل نیز وجود ندارد.

بنابراین، یادگیری زمان‌ها در زبان آلمانی و کاربردشان بسیار آسان خواهد بود.

الگوی ثابت صرف افعال آلمانی

در زبان آلمانی، الگوی ثابتی برای صرف افعال وجود دارد. در ابتدای مسیر، صرف افعال کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما رفته رفته، خواهید دید که افعال باقاعده آلمانی طبق الگوی مشخصی صرف می‌شوند و یادگیری این قاعده نیز بسیار آسان است. کافی است صرف یک فعل باقاعده را یاد بگیرید تا بتوانید همه افعال باقاعده را صرف کنید.

پس از آن، نوبت به یادگیری صرف افعال بی قاعده آلمانی می‌رسد. صرف این افعال طبق قاعده مشخصی صورت نمی‌گیرد، اما یک سری از آن‌ها طبق قاعده صرف می‌شوند. کافی است این افعال و قاعده صرف‌شان را یاد بگیرید.

سهولت تشخیص نقش واژگان در جمله

کافی است به یک جمله آلمانی نگاه کنید تا بتوانید نقش تک تک واژگان آن را تشخیص دهید.

در زبان آلمانی، اسامی همیشه با حرف بزرگ آغاز می‌شوند. بنابراین با یک نگاه، می‌توانی همه اسامی را شناسایی کنید.

افعال آلمانی، در حالت مصدری، به en ختم می‌شوند (singen, tanzen, machen) و در زمان گذشته، با ge شروع می‌شوند (gesungen, getanzt, gemacht).

تلفظ آسان واژگان آلمانی

تلفظ واژگان آلمانی بسیار اسان است. تک تک حروف در هر واژه تلفظ می‌شوند، بنابراین کافی است تلفظ حروف را یاد بگیرید تا بتوانید همه واژگان را به درستی تلفظ کنید.

شباهت های میان زبان آلمانی و زبان انگلیسی

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، یادگیری زبان آلمانی برای کسانی که مسلط به زبان انگلیسی هستند بسیار آسان‌تر است. حتی اگر زبان آلمانی ندانید، می‌توانید با دانش زبان انگلیسی‌تان، معنای یک سری واژگان آلمانی را حدس بزنید.

بیش از 80% از واژگان رایج در زبان انگلیسی ریشه در زبان آلمانی دارند. برای مثال، عبارت‌های I have و ich hebe بسیار شبیه به یکدیگر هستند. همچنین، جمله‌های پرسشی what is that? و was ist das? شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. همانطور که مشاهده می‌کنید، صرفاً چند حرف متفاوت در این میان وجود دارد. بنابراین با کمی دقت، می‌توانی معنی برخی از واژگان آلمانی را حدس بزنید.

جالب است بدانید چند راهکار ساده برای حدس زدن معنای واژگان وجود دارد. برای مثال، با تغییر حروف pf، ff یا f به p، می‌توانید معادل انگلیسی واژه آلمانی را بیابید. به مثال‌های زیر توجه کنید.

واژه آلمانیمعادل انگلیسی معادل فارسی
Pfefferpepperفلفل
offenopenباز کردن
helfenhelpکمک کردن

این کار را در مورد حروف z، tz و ss نیز می‌توانید انجام دهید. وقتی این حروف را تبدیل به حرف t کنید، به واژه انگلیسی خواهید رسید. به مثال‌های زیر توجه کنید:

واژه آلمانیمعادل انگلیسیمعنی
PfennigPennyیک سنت
BesserBetterبهتر
KesselKettleکتری
GlitzerGlitterدرخشندگی، تلألو
Wasserwaterآب

استراتژی‌های یادگیری برای آسان کردن زبان آلمانی

اگر می‌خواهید زبان آلمانی را سریع‌تر و راحت‌تر یاد بگیرید، بهتر است در کلاس زبان آلمانی شرکت کنید. حداقل در سطوح مبتدی و متوسط، بهتر است همراه با کلاس و در کنار مدرسی مجرب پیش بروید. بدین ترتیب، مسیر یادگیری برای‌تان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

شرکت در کلاس زبان آلمانی باعث می‌شود شما طبق برنامه و به صورت متداوم پیش بروید. به علاوه، مدرس زبان آلمانی نقاط قوت و ضعف‌تان را سریعاً شناسایی می‌کنید و مسیر درست یادگیری را به شما نشان میدهد.

در کنار شرکت در کلاس‌های زبان آلمانی، بهتر است از ابزارهای یادگیری زبان آلمانی، مانند اپلیکیشن‌های یادگیری زبان آلمانی و فیلم و سریال و پادکست آلمانی استفاده کنید.

سخن آخر

برخی از ابعاد زبان آلمانی، مانند حالت‌ها و جنسیت اسامی، کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما به طور کلی، یادگیری زبان آلمانی سخت نیست و با کمی تمرین و تکرار، می‌توانید به راحتی، این زبان پرکاربرد را یاد بگیرید. دستور زبان آلمانی بسیار قانونمند است و همین مسئله یادگیری زبان آلمانی را برای‌تان آسان‌تر می‌کند، چرا که همه چیز روشن است و به هیچ وجه، گیج نمی‌شوید. علاوه بر این‌ها، آلمانی و انگلیسی از یک خانواده هستند، بنابراین، اگر با زبان انگلیسی آشنا باشید، یادگیری آلمانی نیز برای‌تان بسیار آسان‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا