دسته‌بندی نشده

چگونه یک کلاس زبان جذاب داشته باشیم؟

کلاس زبان شیوه سنتی دیگر چندان پرطرفدار نیست و به طور کلی، بسیاری از مدرسان نیز ترجیح می‌دهند به شیوه‌های مختلف، کلاس‌تان را جذاب‌تر کنند و از آن شکل سنتی و کسل‌کننده‌اش خارج کنند. اما چه راهکارهایی برای داشتن کلاس زبان جذاب وجود دارد؟ چگونه زبان آموزان را جذب کلاس کنیم؟ در این مطلب، برای‌تان خواهیم گفت که چگونه می‌توانید کلاس جذاب‌تری داشته باشید. با ما همراه باشید. 

در تدریس زبان خلاق باشید

داشتن یک برنامه مشخص برای تدریس لازم است، اما نباید این برنامه تبدیل به عادت شود، چرا که این مسئله باعث خسته شدن زبان‌آموزان می‎‌شود. بهتر است زبان‌آموزان در هر جلسه تجربه جدیدی را از یادگیری زبان داشته باشند.یادتان باشد که اگر خلاقیت به خرج ندهید و کلاس‌تان همواره به یک شیوه پیش برود، به مرور زمان، کلاس جذاییتش را برای زبان آموزان از دست خواهد داد.

برای مثال، از زبان آموزان بخواهید آنچه را در اطراف‌شان مشاهده می‌کنند یادااشت کنند.

به زبان آموزان  در کلاس درس قدرت بدهید

هنگام برنامه‌ریزی برای کلاس و طراحی فعالیت‌های کلاسی، نظر زبان‌آموزان را نیز بپرسید.

اگر می‌خواهید کلاسی جذاب داشته باشید، باید زبان آموزان را از حالت انفعال بیرون بیاورید و آن‌ها را به فعالیت وادارید. حتی باید از آن‌ها نظر بخواهید و از نظرات‌شان نیز استفاده کنید. به عبارت ساده، باید به آنان قدرت بدهید تا خودشان را صاحب‌نظر بدانند و بدین ترتیب، انگیزه بیشتری برای حضور در کلاس و انجام فعالیت‌های کلاسی پیدا کنند.

از زبان آموزان بازخورد بخواهید

همواره از زبان آموزان بازخورد بخواهید. در واقع، باید از آن‌ها بخواهید نظرشان را درباره روند کلاس، سبک تدریس و فعالیت‌های کلاسی بیان کنند.

هنر را به کلاس بیاورید

هنر واضح‌ترین شکل بروز خلاقیت است. موسیقی، نمایشنامه، داستان و شعر از شاخه‌های هنر هستند. این فعالیت‌ها سبب پرورش خلاقیت زبان‌آموزان می‌شود و فضای کلاس را تبدیل به فضایی جذاب و مثبت می‌کند.

برای مثال، یکی از آثار پیکاسو را به کلاس بیاورید و از زبان‌آموزان بخواهید درباره آن صحبت کنند و هر آنچه را در تصویر می‌بیند بیان کنند. یا اینکه یک شعر یا داستان کوتاه را در کلاس بخوانید و از زبان‌آموزان بخواهید در موردش صحبت کنند. همچنین، می‌توانید از آنان بخواهید خودشان شعر یا داستانی به زبان مورد نظر بنویسند. برای مثال، در کلاس آموزش زبان فرانسوی، از زبان‌آموزان بخواهید به زبان فرانسوی داستان یا شعر بنویسند و در مورد نقاشی و ادبیات به زبان فرانسوی صحبت کنند.

همچنین می‌توانید یک قطعه موسیقی را به کلاس بیاورید و از زبان‌آموزان بخواهید ترانه آن را برای‌تان بخوانند و در موردش توضیح دهند. بدین ترتیب، به پرورش مهارت‌های لیسنینگ و اسپیکینگ زبان‌آموزان کمک خواهید کرد.

اگر قصد استفاده از چنین روشی را دارید و می‌خواهید هنر را وارد کلاس کنید، پیش از هر چیزی، باید به زبان‌آموزان یادآوری کنید که هیچ درست و غلطی وجود ندارد و می‌توانند با خیال راحت، نظرشان را بیان کنند. آثار هنری تفکربرانگیز هستند و احساسات را نیز در مخاطب بیدار می‌کنند، از این رو، باعث پرورش خلاقیت در زبان‌آموزان می‌شوند.

به علاوه، این کار باعث می‌شود زبان آموزان انگیزه بیشتری برای شرکت در بحث‌ها و فعالیت‌های کلاسی داشته باشند. 

از ابزارهای به‌روز برای آموزش زبان استفاده کنید

از ابزارهای به‌روز آموزشی برای تدریس زبان استفاده کنید. زبان‌موزانی که تدریس را استفاده از فایل‌های رنگارنگ پاورپوینت و بازتاب آن روی ویدئو پروژکتور استفاده می‌کنند کلاس جذاب‌ترین خواهند داشت. بهتر است زمان مشخصی را صرف آماده‌سازی فایل‌های مختص به خودتان کنید و برای تدریس زبان از آن‌ها استفاده کنید. دیگر دوره نوشتن روی تخته گذشته است و استفاده از این ابزارها باعث می‌شود زمان کمتری اتلاف شود و کلاس نیز برای زبان‌آموزان خوشایندتر شود.

از بازی برای آموزش زبان استفاده کنید

از بازی‌های مختلف در کلاس درس استفاده کنید و واژگان و دستور زبان را با استفاده از بازی به زبان‌آموزان یاد دهید. منظور از بازی برای تدریس زبان اصلاً چیز پیچیده‌ای نیست، بلکه از بازی‌های ساده و ایرانی نیز می‌توانید استفاده کنید. برای مثال، از یک بازی مثال مشاعره برای سنجش دایره واژگان زبان‌آموزان و بیدار کردن واژگان در ذهن آنها استفاده کنید. البته منظور این نیست که اشعار را به زبان دیگری بخوانند، بلکه کافی است به جای شعر از واژه استفاده کنند. یعنی هر زبان آموز واژه جدیدی را با توجه به حرف انتهایی واژه زبان آموز قبلی بیان کند. همچنین می‌توانید اعداد را با استفاده از بازی هُپ در ذهن زبان آموزان تثبیت کنید. به همین سادگی، می‌توانید از دو بازی برای آموزش واژه و اعداد به زبان‌آموزان استفاده کنید.

این روش برای مفرح ساختن کلاس‌های کودکان و بزرگسالان مناسب است و فقط مختص به کودکان یا نوجوانان نیست، بلکه برای همه رده‌های سنی، می‌توانید از بازی برای تدریس زبان استفاده کنید.

سخن آخر

تدریس زبان خارجی به اندازه یادگیری یک زبان جدید دشوار است. اگر مدرس زبان هستید، باید همواره به فکر استفاده از روشها و ابزارهای مختلف برای مفرح کردن فضای کلاس باشید. هر چه کلاس‌تان جذاب‌تر باشد، اشتیاق زبان آموزان نیز برای یادگیری زبان و حضور در کلاس بیشتر خواهد شد. دخیل کردن زبان آموزان در برنامه ریزی، استفاده از هنر در کلاس، استفاده از ابزارهای به‌روز آموزش و همچنین استفاده از روش‌های نوین تدریس باعث می‌شوند یک کلاس زبان برای زبان‌آموزان جذاب‌تر شود. بدین ترتیب، کلاس زبان برای مدرس و زبان‌آموز جذاب‌تر می‌شود و یادگیری و تدریس نیز لذت‌بخش‌تر خواهد شد. یادگیری زبان روند دشواری است و برخی از زبان آموزان در میانه مسیر انگیزه‌شان را از دست می‌دهند. از این رو، باید همواره سعی کنید از مزایای یادگیری زبان جدید برای‌شان بگویید تا انگیزه‌شان برای یادگیری زبان جدید حفظ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا