دسته‌بندی نشده

گوش دادن منفعلانه (passive listening) خوب است یا بد؟

وقتی در حال یادگیری زبان جدید هستید، باید گوش‌تان را باز کنید و ذهن‌تان را فعال نگه دارید. گوش دادن منفعلانه یکی از روش‌های یادگیری زبان است که در رسیدن به این هدف کمک‌تان می‌کند. برای استفاده از گوش دادن منفعلانه، همانطور که از نامش پیدا است، لازم نیز انرژی خاصی را صرف کنید و روی چیزی تمرکز کنید، فقط کافی است بشنوید. اما چگونه به بهترین شکل از این روش استفاده کنیم؟ آیا گوش دادن منفعلانه برای یادگیری کافی است؟  در این مطلب، هر آنچه باید در مورد گوش دادن منفعلانه بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

گوش دادن منفعلانه چیست؟

گوش دادن منفعلانه یا passive listening نقطه مقابل گوش دادن فعالانه یا active listening است. در گوش دادن فعالانه، تلاش می‌کنیم واژه‌ها و تلفظ‌شان را بشنویم و متوجه معنای جمله‌ها و کلمه‌ها بشویم. در گوش دادن منفعلانه، فقط می‌شنویم، بدون اینکه روی تلفظ واژه‌ها و معنای جمله‌ها تمرکز کنیم.

اوج گوش دادن منفعلانه روش یادگیری زبان در خواب است. به طور کلی، هر وقت صدایی را می‌شنوید و توجه مستقیم به آن ندارید، در حال گوش دادن منفعلانه هستید.

گوش دادن منفعلانه از تکنیک‌های یادگیری زبان است. این روش متکی بر روند نیمه‌خودآگاه ذهن است. بسیاری از پژوهش‌های انجام‌شده حاکی از آن است گوش دادن منفعلانه ذهن را برای یادگیری فعالانه آماده‌تر می‌کند. البته برخی از پژوهشگران نیز معتقدند گوش دادن منفعلانه هیچ تأثیر مثبتی بر روند یادگیری زبان ندارد و هیچ فرقی با تلاش نکردن ندارد.

موسیقی و گوش دادن منفعلانه

بحث بر سر تأثیرگذاری یا عدم تأثیرگذاری گوش دادن منفعلانه در روند یادگیری زبان جدید بسیار زیاد است، اما در این بین، موسیقی می‌تواند بسیاری از ضعف‌های روش گوش دادن منفعلانه را از بین ببرد و آن را تبدیل به روشی اثرگذار کند. در ادامه، از دلایل این اثرگذاری برای‌تان گفته‌ایم.

موسیقی توجه شما را جلب می‌کند

وقتی در رستوران و کافه نشسته‌اید و مشغول مکالمه با همراهان‌تان هستید، ناگهان متوجه موسیقی موجود در پیش‌زمینه خواهید شد. همچنین هنگام صرف غذا یا نوشیدنی‌تان نیز صدای موسیقی توجه‌تان را جلب می‌کند و حتی ممکن است ناخواسته روی متن ترانه تمرکز کنید.

این مسئله در مورد روش گوش دادن منفعلانه برای یادگیری زبان نیز صدق می‌کند. برای مثال، وقتی در حال یادگیری زبان اسپانیایی هستید، گوش دادن به آهنگ اسپانیایی می‌تواند کمک‌تان کند، چرا که توجه‌تان به آن جلب می‌شود.

با استفاده از موسیقی می‌توانید تلفظ صحیح واژگان را یاد بگیرید

وقتی به آهنگ فرانسوی گوش می‌دهید، در حال شنیدن تلفظ صحیح واژگان از زبان یک گویش‌ور زبان فرانسوی هستید. بنابراین با گوش دادن به هر آهنگ، می‌توانید تلفظ صحیح واژگان متعددی را یاد بگیرید.

موسیقی مفرح است

یادگیری زبان با گوش دادن به موسیقی یک کار تفریحی است. در واقع، با گوش دادن به موزیک تفریح را وارد روند یادگیری‌تان می‌کنید. فرقی نمی‌کند به آهنگ‌های آرامش‌بخش گوش می‌دهید یا آهنگ‌های شاد و پرانرژی، در هر صورت، صدای موسیقی برای ذهن بسیار شادی‌بخش است. بدین ترتیب، صدای موسیقی باعث ایجاد حس خوشایند و آرامش در ما خواهد شد.

موسیقی واژه را در ذهن ثبت می‌کند

وقتی چند بار به یک آهنگ گوش می‌دهید، ذهن‌تان به مرور زمان به آن عادت می‌کند و بدین ترتیب، حافظه بلندمدت‌تان فعال می‌شود و واژگان در آن جای می‌گیرند.

قسمت هیپوکاموس در مغز مسئول کنترل هیجانات و خاطرات است. بنابراین وقتی به یک موسیقی جذاب گوش می‌دهید، این بخش از مغزتان فعال می‌شود و در نتیجه، حافظه‌تان تقویت می‎‌شود.

همه ما یک سری آهنگ‌هایی را که بارها شنیدیم‌شان از بر هستیم. برخی از آن‌ها را آنقدر در رسانه‌های اجتماعی، رادیو و تلویزیون شنیده‌ایم که بدون اینکه بخواهیم و تلاشی برای حفظ کردنش بکنیم، در ذهن‌مان تثبیت شده‌اند. می‌توانیم این تجربه را در مورد آهنگ‌های خارجی نیز داشته باشیم. برای مثال، اگر در حال یادگیری زبان آلمانی هستید، یک آهنگ آلمانی را آنقدر گوش دهید تا کاملاً در حافظه بلندمدت‌تان جای بگیرد.

به طور کلی، موسیقی باعث می‌شود واژگان در ذهن تثبیت شوند.

علاوه بر همه این موارد، موسیقی باعث می‌شود گوش‌مان تیزتر شود و بدین ترتیب، متوجه تمایز میان تلفظ واژگان و حروف مختلف بشویم.

موسیقی همیشه همراه‌تان است

موسیقی مثل کتاب نیست که نتوانید در هر شرایطی، آن را باز کنید و مطالعه کنید. موسیقی را در هر شرایطی می‌توانید گوش دهید، حتی وقتی مشغول انجام کار دیگری هستید.

برای مثال، وقتی در حال آشپزی یا کار کردن هستید یا حتی وقتی سوار اتوبوس یا مترو شده‌اید، می‌توانید به موسیقی مورد نظرتان گوش دهید و از شنیدن آن لذت ببرید.

گوش دادن منفعلانه و یادگیری زبان جدید

روش گوش دادن منفعلانه را می‌توانید در استراتژی یادگیری زبان جدید بگنجانید، اما باید حواس‌تان به چند مورد مهم باشد تا بتوانید از این روش بیشتری بهره را ببرید.

نباید از فقط گوش دادن منفعلانه به موسیقی برای یادگیری زبان جدید استفاده کنید. یادتان باشد که گوش دادن منفعلانه صرفاً یک روش تفریحی است و باید از آن در کنار دیگر روش‌های یادگیری زبان جدید استفاده کنید. به هیچ وجه، نمی‌توانید زبان جدیدی را با گوش دادن به موسیقی، پادکست و کتاب صوتی یاد بگیرید. این روش را صرفاً یک مکمل یا زنگ تفریح در نظر بگیرید.

در واقع، باید برنامه بسیار جامع و گسترده‌ای برای یادگیری زبان جدید داشته باشید و گوش دادن منفعلانه را نیز در آن بگنجانید. برای مثال، در کلاس‌های حضوری یا آنلاین آموزش زبان شرکت کنید، داستان و مقاله بخوانید، دستور زبان بخوانید و دایره واژگان‌تان را گسترش دهید و از بهترین اپلیکیشن های آموزش زبان استفاده کنید. در کنار همه این‌ها، در برخی اوقات نیز به موسیقی گوش دهید.

از روش گوش دادن منفعلانه برای یادگیری تلفظ صحیح واژگان و حروف استفاده کنید. در ابتدای مسیر یادگیری زبان جدید، نمی‌توانید تلفظ دقیق حروف را در موقعیت‌های مختلف یاد بگیرید. گوش دادن منفعلانه به موسیقی باعث می‌شود تلفظ صحیح واژگان و حروف در ذهن‌تان جای بگیرد.

سخن آخر

تا به اینجا، با گوش دادن منفعلانه یا passive listening آشنا شدید. اگر می‌خواهید از گوش دادن منفعلانه برای یادگیری زبان جدید استفاده کنید، موسیقی انتخاب بسیار خوبی است. گوش دادن مفعلانه برای زبان آموزان همه سطوح مناسب است. در هر سطحی که باشید، می‌توانید از این روش برای تلفظ صحیح واژگان و حروف و یادگیری واژگان جدید استفاده کنید. اما یادتان باشد که برای یادگیری زبان جدید، نباید بر روش گوش دادن منفعلانه استفاده کنید، بلکه باید صرفاً آن را یک روش کمک آموزشی بدانید و آن را در برنامه آموزشی‌تان بگنجانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا