دسته‌بندی نشده

تاثیر گیمیفیکیشن در یادگیری زبان

سال‌هاست که مفهوم گیمیفیکیشن و یادگیری زبان به یکدیگر پیوند خورده‌اند. امروز تلفن همراه در هر کجا همراه ما است و همین مسئله باعث شده است بازی و یادگیری میزان بیشتری با یکدیگر ادغام شوند. اگر تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری زبان را بدانید و آن را باور داشته باشید، متوجه خواهید شد که هر چه بیشتر بازی کنید، بیشتر یاد خواهید گرفت. گیمیفیکیشن فقط مختص به یادگیری واژگان جدید نیست، بلکه با استفاده از این روش، می‌توانید دستور زبان را یاد بگیرید و علاوه بر آن، مهارت‌های چهارگانه‌تان را نیز تقویت کنید.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تأثیر گیمیفیکیشن در یادگیری زبان بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

گیمیفیکیشن چیست؟

در قدم اول، باید مفهعوم گیمیفیکیشن یا gamification را بشناسید. در واقع، گیمیفیکیشن به معنای بازی ساختن از چیزی است. تصور کنید به همراه دوستان‌تان به جنگل رفته‌اید و قرار است برای آتش روشن کردن، چوب جمع کنید. در این بین، قرار است کسی که چوب بیشتری را جمع می‌کند، در پختن شام کمک نکند و فقط استراحت کنید. بدین ترتیب، عمل جمع‌آوری چوب تبدیل به بازی می‌شود. در واقع، وقت عناصری مانند جایزه، امتیاز، رتبه بندی و مواردی از این دست را به کاری اضافه می‌کنید، آن را تبدیل به بازی کرده‌اید. دخیل کردن گیمیفیکیشن در یادگیری زبان نیز به همین سادگی است. 

تاریخچه ورود گیمیفیکیشن به حیطه یادگیری زبان

چند سال است که گیمیفیکیشن وارد حیطه یادگیری زبان است. .اولین نشانه‌‎‌های گیمیفیشن در یادگیری زبان به اوایل ده 2000 باز می‌گردد. در سال 2000، وقتی تکنولوژی دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین فرصت‌های جدیدی را برای ورود به گیمیفیکیشن به روند یادگیری زبان فراهم کرد.

وقتی وارد وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آموزش زبان می‌شوید، چیزهایی مانند امتیاز، رفتن به مراحل بالاتر، مشاهده مسیر پیشرفت و مواردی از این دست باعث ایجاد حس رقابت در شما می‌شوند.

دولینگو (Duolingo) یکی از اولین پلتفرم‌های یادگیری زبان بود که بازی را وارد روند یادگیری کرد. بعد از موفقیت دولینگو و افزایش محبوبیت این اپلیکیشن در سراسر جهان، بسیاری از کمپانی‌ها، روایت، کاراکتر و چالش‌های تعاملی را وارد محصولات آموزش زبان کردند تا یادگیری با آن‌ها را لذت‌بخش‌تر، جذاب‌تر و اعتیادآورتر کنند.

در سال‌های اخیر، تکنولوژی هوش مصنوعی باعث شده است گیمیفیکیشن نقش پررنگ‌تری در آموزش زبان داشته باشد. تکنولوژی هوش مصنوعی باعث ایجاد تجربه‌های عمیق و تعاملی در یادگیری زبان شده است. اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ابزارهای جذاب و منحصر به فردی برای یادگیری زبان جدید هستند. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، می‌توانید مهارت‌های زبانی مختلف را در خودتان تقویت کنید و هر آنچه را یاد می‌گیرید در ذهن بسپارید.

گیمیفیکیشن باعث شده است روند یادگیری زبان برای هر زبان‌آموز شخصی‌سازی شود و علاوه بر آن، یادگیری به صورت تعاملی انجام شود. ترکیب عناصر بازی با یادگیری باعث شده است زبان آموزان انگیزه بیشتری برای یادگیری زبان جدید داشته باشند، روند یادگیری زبان برای‌شان جذاب‌تر شود، حتی در اوقات خستگی نیز میل به یادگیری داشته باشند. با پیشرفت تکنولوژی، نقش گیمیفیکیشن نیز در آموزش زبان بیشتر و بیشتر خواهد شد و مسیر یادگیری زبان جدید نیز برای زبان‌آموزان جذاب‌تر خواهد بود.

مزایای گیمیفیکیشن در یادگیری زبان جدید

گیمیفیکیشن مزایای بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود زبان آموزان تجربه‌ای کاملاً متفاوت داشته باشند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین مزایای یادگیری زبان با گیمیفیکیشن برای‌تان گفته‌ایم.

افزایش انگیزه: گیمیفیکیشن سبب افزایش انگیزه در زبان آموزان می‌‌شود. در واقع، وقتی زبان‌آموز خود را در فضای رقابتی می‌بیند، امتیاز کسب می‌کند و شاهد روند پیشرفتش است، انگیزه بیشتری برای یادگیری و ادامه مسیر پیدا می‌کند. بدین ترتیب، زبان‌آموزان انگیزه‌شان برای ادامه دادن و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر افزایش خواهد یافت.

افزایش تمرکز: وقتی عماصر بازی، چالش‌های تعاملی، روایت و تصاویر جذاب در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، تمرکز زبان آموز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، زبان آموز زمان بیشتری را صرف یادگیری خواهد کرد، بدون اینکه خسته شود.

تجربه شخصی‌سازی‌شده یادگیری: این پلتفرم‌های آموزش زبان بر اساس الگوریتم‌های هوشمند طراحی شده‌اند، از این رو، هر زبان‌آموز مسیری شخصی را برای یادگیری طی خواهد کرد، مسیری که مختص به نقاط ضعف و قوت خودش است. در واقع، وقتی زبان‌آموز از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کند، داده‌های مربوط به او، بر اساس عملکردش، تجزیه و تحلیل می‌شود و در نهایت، مسیری شخصی برای او طراحی می‌شود. 

ارائه سریع فیدبک: وقتی از این پلتفرم‌های آموزش زبان استفاده می‌کنید، می‌توانید همان لحظه عملکردتان را بسنجید و به خطاهای‌تان پی برید. این فیدبک‌ها باعث می‌شوند متوجه میزان پیشرفت‌تان بشوید، نقاط ضعف و قوت‌تان را بشناسید و در نهایت، بازدهی ساعات مطالعه‌تان بیشتر شود.

نمونه هایی از گیمیفیکیشن در یادگیری زبان

دو لینگو (Duolingo)

دولینگو از محبوب‌ترین پلتفرم های یادگیری زبان است که از عناصر گیمیفیکیشن در طراحی ان استفاده شده است. با استفاده از این اپلیکیشن، می‌توانید زبان جدید را مثل یک بازی یاد بگیرید. با یادگیری درس‌های مربوط به هر مرحله و کسب امتیازات لازم وارد مرحله بعدی می‌شوید.

در حال حاضر، این اپلیکیشن بیش از 100 میلیون بار دانولد شده است و این آمار حاکی از موفقیت گیمیفیکیشن و دولینگو است.

در دولینگو، درس‌های کوتاه بر اساس مضمون‌شان در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و زبان‌آموزان آن‌ها را یکی پس از دیگری یاد می‌گیرند و پس از هر موفقیت، وارد مرحله بعدی می‌شوند. وقتی زبان جدیدی را با دولینگو یاد می‌گیرید، متوجه روند پیشرفت‌تان خواهید شد و این پیشرفت دائمی باعث حفظ انگیزه در شما خواد شد.

اپلیکیشن مایند اسنک (MindSnacks)

اپلیکیشن MindSnacks مجموعه بازی‌هایی برای ذهن است. این اپلیکیشن در سال 2011 برنده جایزه بهترین اپلیکیشن سال شد. با استفاده از این اپلیکیشن، می‌توانید زبان‌های ژاپنی، چینی، پرتغالی، اسپانیای، ایتالیایی، فرانسوی و آلمانی را یاد بگیرید. برای هر کدام از این زبان‌ها 9 بازی در این اپلکشین وجود دارد. همچنین، با استفاده از این بازی‌ها، می‌توانید هزار واژه جدید را یاد بگیرید.

اپلیکیشن Languagenut

اپلیکیشن Languagenut از کامل‌ترین پلتفرم‌های یادگیری زبان است و شامل عناصری مانند داستان، آهنگ، آزمون و بازی می‌شود. این اپلیکیشن را می‌توانید به تنهایی یا به صورت گروهی، به همراه دیگر همکلاسی‌های‌تان، استفاده کنید. این اپلکیشین عملکرد شما را با دیگر زبان‌آموزان مقایسه می‌کند و شما را در جریان پیشرفت‌تان قرار می‌دهد.

سخن آخر

تا به اینجا، با گیمیفیکیشن و تأثیر آن در یادگیری زبان آشنا شدید. گیمیفیکیشن باعث شده است یادگیری زبان جدید تبدیل به تجربه‌ای جذاب و مفرح برای زبان‌آموزان شود. با استفاده از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های یادگیری مبتنی بر گیمیفیکیشن، می‌توانید مهارت‌های زبان مختلف‌تان را تقویت کنید، دستور زبان یاد بگیرید و دایره واژگان‌تان را نیز گسترش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا