زبان انگلیسی

آزمون CELTA  

اگر در فکر آموزش زبان انگلیسی هستید، حتما به دریافت مدارک مختلف فکر کرده‌اید. یکی از معتبرترین مدارک برای آموزش زبان انگلیسی CELTA است. اما آزمون CELTA چیست؟ آیا در ایران برگزار می‌شود؟ چگونه در این دوره شرکت کنیم؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد مدرک CELTA و نحوه دریافت آن بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

مدرک CELTA چیست؟

مدرک CELTA از معتبرترین مدارک آموزش زبان انگلیسی است. واژۀ CELTA مخفف عبارت Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages است. این مدرک در سراسر جهان معتبر است و شما می‌توانید خارج از ایران نیز با این مدرک بین‌المللی به تدریس بپردازید. مدرک CELTA را دانشگاه کمبریج صادر می‌کند.

شرایط شرکت در دوره های CELTA چیست؟

برای شرکت در دوره CELTA، باید یک سری شرایط را داشته باشید. برای مثال، باید سن‌تان بالای بیست باشد و همچنین، در آزمون آیلتس شرکت کرده باشید و نمره بالای 7.5 را نیز کسب کرده باشید.

اگر به فکر تدریس زبان غیرانگلیسی هستید نیز می‌توانید در این دوره شرکت کنید و روش تدریس زبان خارجی را بیاموزید. اما در هر صورت، حتی برای تدریس زبان غیرانگلیسی، باید شرایط فوق را داشته باشید.

آیا دوره CELTA در ایران نیز برگزار می‌شود؟

اگر قصد شرکت در دوره سلتا را دارید، لازم نیست از ایران خارج شوید، چرا که این دوره در ایران نیز برگزار می‌شود. برای شرکت در این دوره و اخذ مدرک آن، کافی است در اینترنت جستجو کنید و شعبه‌های مجاز را شناسایی کنید. بنابراین در ایران نیز می‌توانید این مدرک را دریافت کنید.

از میان کشورهای همسایه نیز ترکیه و گرجستان این دوره‌ها را برگزار می‌کنند.

دوره CELTA چقدر طول می‌کشد؟

این دوره به دو شکل برگزار می‌شود:                                                                       

  • تمام وقت
  • نیمه وقت

دوره تمام وقت یک ماه طول می‌کشد و دوره نیمه وقت سه ماه طول می‌کشد.

در این بین، دوره فشرده نیز وجود دارد که طی پنج هفته به اتمام می‌رسد. اگر عجله دارید، می‌توانید در این دوره شرکت کنید.

دوره‌های CELTA به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شود. اگر نمی‌توانید به صورت حضوری در دوره کنید، می‌توانید دوره‌های آنلاین را انتخاب کنید.

فرقی نمی‌کند در کدام دوره شرکت کنید، چرا که مدرک همه دوره‌های یکسان است. بنابراین بسته به شرایط‌تان، می‌توانید دوره مناسب را برای خودتان انتخاب کنید.

در دوره‌ CELTA چه می‌آموزیم؟

اما در دوره CELTA چه می‌آموزیم؟ در این دوره‌ها، با ساختار کلاس و روش تدریس در کلاس آشنا می‌شوید. نحوه صحیح آموزش هر چهار مهارت را یاد می‌گیرید: نوشتن (writing)، درک مطلب (reading)، صحبت کردن (speaking)، شنیدن (listening). نحوه صحیح رفتار در کلاس آموزش زبان انگلیسی. می‌توانید سوالات‌تان را در مورد تدریس مطرح کنید و از مدرس مشاوره بگیرید. برای کلاس و نحوه تدریس‌تان برنامه‌ریزی کنید. در مورد نحوه تدریس‌تان فیدبک دریافت می‌کنید. روش تدریس دیگر اعضای کلاس را می‌بینید و نقاط قوت و ضعف‌شان را بشناسید.

آزمون CELTA در چند سطح ارائه می‌شود؟

مدرک CELTAدر سه سطح ارائه می‌شود: Pass A، Pass B و Pass. اما این سطوح به چه شکل است؟ Pass A بالاترین سطح است و Pass پایین‌ترین سطح است.

هزینه شرکت در دوره‌های CELTA چقدر است؟

دوره‌های سلتا به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و هزینه هر کدام از این دوره‌ها متفاوت است. هزینه شرکت در دوره CELTA به پوند محاسبه می‌شود. معمولاً برای شرکت در دوره‌های سلتا، باید بین 1200 تا 2700 پوند است.  

برای شرکت در آزمون CELTA کدام منابع را بخوانیم؟

برای شرکت در دوره‌های CELTA و دریافت مدرک این دوره، باید به سراغ کتاب The CELTA Course بروید. این کتاب متشکل از چهل بخش است. در این منبع، مباحث زیر مطرح شده است:

  • مدیریت کلاس
  • روش برخورد با زبان آموزان
  • روش‌های تدریس زبان انگلیسی
  • آشنایی با روش‌های آموزش مهارت‌های چهارگانه زبان

کتاب این دوره را دانشگاه کمبریج منتشر کرده است.

آیا برای کسب مدرک CELTA باید در آزمون نهایی شرکت کنیم؟

جالب است بدانید برای اخذ مدرک CELTA نیازی نیست در آزمون شرکت کنید، بلکه گذراندن دوره کافی است. طی دوره، مدرس تمرین‌ها و تکالیفی را از شما می‌خواهد. انجام این تکالیف و اخذ نمره‌ها کافی است.

نحوه ارزیابی آزمون CELTA

همانطور که گفتیم در دوره CELTA آزمون نهایی وجود ندارد و بعد از اتمام دوره، مدرک را دریافت می‌کنید. اما طی دوره، یک سری تکالیف و آزمون‌ها وجود دارد:

  • 6 ساعت تدریس و دریافت بازخورد
  • تجزیه و تحلیل نیازهای زبان آموزان و نحوه پاسخ به این نیازها
  • تجزیه و تحلیل زبان به هدف آموزش زبان خارجی
  • مهارت‌های آموزش زبان
  • اظهار نظر در مورد روش‌های تدریس زبان در کلاس

 

سخن آخر

دوره و مدرک سلتا متعلق به دانشگاه کمبریج است و مدرکش را نیز همین دانشگاه برگزار می‌کند.  برای شرکت در دوره و آزمون CELTA   می‌توانید از ایران اقدام کنید. برای دریافت مدرک CELTA لازم نیست در آزمون شرکت کنید، بلکه گذراندن دوره و انجام تمرینات و تکالیف دوره آزاد است. اگر سن‌تان بیشتر از 20 سال است و آیلتس 7.5 نیز دارید، می‌توانید در این دوره شرکت کنید.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا