زبان انگلیسی

آزمون BEC چیست؟

برای کار یا اقامت در کشورهای انگلیسی‌زبان باید مهارت زبانی شما سنجیده شود. یکی از بهترین و معتبرترین راه‌های سنجش مهارت‌های زبانی هم آزمون BEC است. در ادامه، هرآنچه باید درباره این آزمون زبان و شرایط شرکت در آن بدانید را توضیح می‌دهیم.

آزمون BEC چیست؟

اصطلاح BEC مخفف «Business English Certificates» به معنای گواهی‌نامه زبان انگلیسی تجاری است. این گواهی‌نامه از ۳ مدرک یا سطح زبان انگلیسی برای تجارت بین‌المللی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از:

  • مدرک سطح مقدماتی (BEC Preliminary) یا همان سطح B1؛
  • مدرک سطح خوب یا متوسط (BEC Vantage) که تا سطح B2 است؛
  • مدرک سطح پیشرفته (BEC Higher) که در سطح C1 خواهد بود.

این مدارک به شما کمک می‌کنند تا به این اهداف برسید:

  • کار در خارج از کشور؛
  • اشتغال در شعب سازمان‌های بین‌المللی در کشور شما؛
  • تحصیل در رشته‌های مرتبط با تجارت در کشورهای انگلیسی‌زبان.

این مدرک و مدارج مختلف آن نشان می‌دهند که شما صلاحیت و مهارت زبانی لازم برای فعالیت در محیط‌های تجاری بین‌المللی را دارید.

محتوای آزمون BEC

در این آزمون همانند سایر آزمون‌های زبان، مهارت‌های شما در ۴ بخش یعنی خواندن، نوشتن، مهارت‌های شنیداری و مکالمه سنجیده می‌شود. البته، در این آزمون انگلیسی‌زبان ۲ مهارت اول یا همان مهارت‌های خواندن و نوشتن در کنار یکدیگر سنجیده خواهند شد. در هر صورت، امتیازات و محتوای هر بخش به این ترتیب است:

  • بخش مهارت‌های خواندن و نوشتن

۷ سؤال برای سنجش مهارت‌های خواندن و ۲ سؤال برای ارزیابی مهارت‌های نوشتاری که در مجموع ۵۰ امتیاز را به خود اختصاص می‌دهند. در این بخش، باید بتوانید نکات اصلی نمودار‌ها، پیام‌ها و ایمیل‌ها را بخوانید و درک کنید. همچنین، باید نشان بدهید که می‌توانید از واژگان و ساختار جملات به‌درستی استفاده کنید. در ادامه، از شما خواسته می‌شود تا ۲ متن کوتاه بنویسید. موضوع متن اول به ارتباطات داخلی در شرکت یا سازمان تجاری مربوط می‌شود مانند یادداشت یا پیام برای مدیر شرکت. در بخش دوم هم باید بتوانید یک ایمیل را نامه اداری با موضوع مکاتبات تجاری بنویسید. برای پاسخ به سؤالات بخش نوشتاری و خواندن ۹۰ دقیقه زمان خواهید داشت.

  • بخش مهارت‌های شنیداری

در این بخش، ۴۰ دقیقه مهلت دارید تا به ۴ سؤال که در مجموع ۲۵ امتیاز دارند، پاسخ بدهید. گذراندن این بخش از آزمون مستلزم این است که بتوانید مفهوم گفت‌وگوهایی مانند مصاحبه‌ها و مباحث مربوط به وظایف شغلی روزمره را به‌راحتی درک کنید.

  • بخش مکالمه

در این بخش به هر داوطلب ۱۲ دقیقه فرصت داده می‌شود تا به ۳ سؤال پاسخ بدهد. این بخش در مجموع ۲۵ امتیاز دارد و نشان می‌دهد که شما توانایی پاسخ دادن به سؤالات یا سؤال کردن را دارید و می‌توانید با انگلیسی‌زبان‌ها مکالمه برقرار کنید. معمولا در بخش مکالمه شما به همراه دواطلبی دیگر و ۲ فرد برگزارکننده آزمون مکالمه می‌کنید. یکی از برگزارکنندگان آزمون به شکل آنلاین یا حضوری با شما صحبت می‌کند و دیگری گوش می‌دهد. از این راه، آزمون شما واقعی‌تر و معتبرتر خواهد بود.

زمان برگزاری آزمون

زمان برگزاری این آزمون بسته به سطح مدرکی که می‌خواهید، متفاوت است اما معمولا در هر ماه ۱ تا ۲ مرتبه برگزار می‌شود. برای اطلاع از تاریخ دقیق آزمون‌های هر ماه باید به وب‌سایت برگزارکننده این آزمون به نشانی: https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/exam-dates/ مراجعه کنید.

نتایج آزمون BEC

نتایج اولیه این آزمون را برگزارکننده آن یعنی دانشگاه کمبریج اعلام می‌کند. در کارنامه این آزمون می‌توانید نتایج هر بخش را به تفکیک امتیاز آن بخش ببینید. با این روش، شما کاملا متوجه نقاط قوت و ضعف خود در هر بخش خواهید شد. امتیازات این بخش‌ها در کنار امتیاز کلی شما از آزمون و سطح شما در «چارچوب اروپایی مشترک مرجع برای زبان‌ها» (Common European Framework of Reference for Languages) که به اختصار CEFR نوشته می‌شود، قابل مشاهده خواهد بود.

ممکن است مدت زمان اعلام نتایج هر آزمون متفاوت باشد. در هر صورت، زمان اعلام نتایج در برگه تأییدیه شرکت شما در آزمون درج خواهد شد.

چگونه برای شرکت در آزمون بی‌ای‌سی ثبت‌نام کنیم؟

برای ثبت‌نام در این آزمون باید ابتدا به وب‌سایت برگزارکننده آن به نشانی: https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/business-preliminary/  مراجعه کنید. در پایین این صفحه گزینه «Find a center» را بیابید.

در صفحه جدید، باید محل برگزاری آزمون خود را انتخاب کنید. متأسفانه این آزمون در کشور ما برگزار نمی‌شود. بنابراین، برای شرکت در آزمون BEC به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان یا آذربایجان سفر کنید. با انتخاب شهر برگزاری آزمون، مراکز آن نمایش داده می‌شوند. با انتخاب هر یک از این مراکز می‌توانید اطلاعات مربوط به آن شامل نشانی و شماره تماس، آدرس وب‌سایت آن مرکز و آزمون‌هایی که در آنجا برگزار می‌شوند را ببینید.

در ادامه، آزمون مورد نظر خود و نوع آن (کتبی یا رایانه‌ای) را مشاهده می‌کنید. با انتخاب آزمون مورد نظر، تاریخ برگزاری، چگونگی برگزاری آن و دوره‌های آمادگی برای این آزمون برای شما به نمایش درمی‌آیند تا مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنید.

کلام آخر

آزمون BEC یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی برای سنجش مهارت‌های زبانی تجاری است. کسانی که می‌خواهند در سازمان‌های بین‌المللی یا کشورهای انگلیسی‌زبان مشغول به کار شوند، باید این آزمون را با موفقیت بگذرانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا