زبان انگلیسی

آزمون FCE چیست؟

آزمون FCE یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است که در آن از موقعیت‌های زندگی واقعی استفاده می‌شود تا مهارت‌های زبانی و توانایی شما در برقراری ارتباط مؤثرتر با انگلیسی‌زبان‌ها سنجیده شود. در این مطلب، محتوای این آزمون و تمام نکات مهمی که باید درباره آن بدانید را توضیح می‌دهیم.

آزمون FCE چیست؟

آزمون FCE یکی از آزمون‌های رسمی دانشگاه کمبریج به زبان انگلیسی است که برای شرکت در آن باید سطح دانش زبانی شما در سطح پیشرفته یا همان B2از چارچوب اروپایی مشترک مرجع (CEFR) باشد.

زبان‌آموزان با این سطح از دانش زبانی چنین توانایی‌هایی دارند:

  • بررسی دقیق متون برای به دست آوردن اطلاعات مورد نظر؛
  • یادداشت‌برداری از یک سخنرانی یا نوشتن نامه‌ای برای درخواست‌هایی به زبان خودمانی یا غیرمعیار؛
  • دنبال کردن یک گفت‌وگو درباره موضوعی آشنا؛
  • ادامه دادن مکالمه‌ای با موضوعات متعدد.

چه کسانی در این آزمون شرکت می‌کنند؟

این آزمون که در گذشته با نام «اولین گواهی در زبان انگلیسی» (First Certificate in English) شناخته می‌شد، توسط دانشگاه کمبریج برگزار می‌شود. گرفتن مدرک FCE برای کسانی که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی‌زبان زندگی، کار یا تحصیل کنند، مناسب است و نشان می‌دهد که این افراد توانایی لازم برای این امور را دارند.

محتوای آزمون اف‌سی‌ای

این آزمون مانند سایر آزمون‌های زبانی از ۴ بخش تشکیل شده است.

۱. بخش خواندن و کاربرد زبان انگلیسی

این بخش از آزمون خود به ۷ بخش کوچکتر تقسیم می‌شود. در ۴ بخش ابتدایی متونی را به زبان انگلیسی می‌خوانید و به سؤالات مربوط به دستور زبان و واژگان آن پاسخ می‌دهید. در ۳ بخش انتهایی هم باید متونی را به زبان انگلیسی بخوانید و به سؤالاتی پاسخ بدهید که توانایی خواندن شما را محک می‌زنند و نشان می‌دهند که می‌توانید معنای متونی با موضوعات مختلف را درک کنید.

برای گذراندن بخش خواندن از آزمون به شما ۷۵ دقیقه مهلت داده می‌شود. ۴۰ امتیاز از آزمون مربوط به این بخش است.

۲. بخش نوشتاری

بخش نوشتاری خود به ۲ بخش کوچکتر تقسیم می‌شود. در بخش اول آن باید درباره موضوعی که تعیین شده متنی بنویسید و در بخش دوم باید یک مقاله، ایمیل، نامه اداری، گزارش یا مقاله انتقادی نوشته شود. موضوع بخش اول عمومی است و در بخش دوم به شما اطلاعات لازم برای نگارش متن مورد نظر داده می‌شود. برای نوشتن این متون هم در مجموع ۸۰ دقیقه فرصت دارید.

۳. بخش شنیداری

بخش شنیداری شامل ۴ بخش کوچکتر است که در مجموع ۲۰ امتیاز دارند. در این بخش ۴۰ دقیقه زمان دارید تا به متون ضبط‌شده گوش بدهید و در مجموع به ۳۰ سؤال درباره آنها پاسخ بدهید. هر یک از متون ضبط‌شده در این بخش را ۲ مرتبه می‌شنوید.

۴. بخش مکالمه

۲ ممتحن مسئول برگزاری این بخش از آزمون هستند. یکی از آنها از شما سؤالاتی می‌پرسد و کتابچه‌ای به شما می‌دهد که در آن موضوعاتی برای مکالمه نوشته شده‌اند. دومین ممتحن هم به آنچه می‌گویید گوش می‌دهد. این بخش ۲۰ امتیاز دارد و هر داوطلب در مجموع ۱۴ دقیقه زمان خواهد داشت.

نتایج آزمون

در کارنامه نهایی آزمون اف‌سی‌ای، امتیاز و نمذه خام هر یک از ۴ بخش به تفکیک آمده است. بنابراین، می‌توانید عملکرد و مهارت‌های خود در هر بخش را کاملا ارزیابی کنید. به‌علاوه، در این کارنامه میانگین کلی امتیازات و سطح دانش زبانی شما بر مبنای چارچوب اروپایی مشترک مرجع قابل مشاهده است.
نتایج اولیه آزمون اف‌سی‌ای در بخش رایانه‌ای معمولا ۲ تا ۳ هفته پس از تاریخ آزمون اعلام می‌شود. برای مشاهده نتایج آزمون در بخش کتبی هم معمولا باید ۴ تا ۶ هفته صبر کنید.
هر دانشگاه، دانشکده یا سازمان اغلب امتیاز خاصی از این آزمون را به عنوان حد نصاب مورد قبول خود تعیین می‌کند اما برای اینکه به سطوح تعیین‌شده در چارچوب اروپایی مشترک برسید باید به این حدنصاب‌ها برسید:

  • امتیاز A معادل سطح C1 چارچوب اروپایی مشترک: ۱۸۰ تا ۱۹۰ نمره خام از آزمون؛
  • امتیاز B معادل سطح B2 چارچوب اروپایی مشترک: ۱۷۳ تا ۱۷۹ نمره خام از آزمون؛
  • امتیاز C معادل با سطح B2 چارچوب اروپایی مشترک: ۱۶۰ تا ۱۷۲ نمره خام از آزمون؛
  • امتیاز B1 معادل با سطح B1 چارچوب اروپایی مشترک: ۱۴۰ تا ۱۵۹ نمره خام از آزمون.

با کسب ۱۲۲ تا ۱۳۹ نمره نیز هیچ مدرکی دریافت نمی‌کنید اما نمره شما در کارنامه آزمون نمایش داده می‌شود.

زمان و مکان برگزاری آزمون اف‌سی‌ای

این آزمون به ۲ شکل کتبی و رایانه‌ای برگزار می‌شود. آزمون کتبی معمولا در ماه‌های مارس، می، ژوئن، آگوست و دسامبر و آزمون رایانه‌ای اغلب در ماه‌های فوریه، آوریل، جولای، آگوست و نوامبر برگزار می‌شود. البته، تمام مراکز برگزاری این آزمون هر ۲ شکل آن را برگزار نمی‌کنند و باید پیش از ثبت‌نام درباره این موضوع مطمئن شوید.

در حال حاضر، آزمون FCE در کشور ما برگزار نمی‌شود و برای شرکت در آن باید به کشورهای همسایه سفر کنید.

ثبت‌نام در آزمون FCE

برای ثبت‌نام در این آزمون انگلیسی‌زبان باید ابتدا به وب‌سایت برگزارکننده آن به نشانی https://www.cambridgeenglish.org/find-a-centre/find-an-exam-centre/ مراجعه کنید. در این وب‌سایت می‌توانید مراکز برگزارکننده آزمون در سطح جهان را ببینید. با انتخاب هر یک از این مراکز، اطلاعات تماس و نشانی آن برای شما نمایش داده می‌شود تا مراحل بعدی ثبت‌نام را طی کنید.

معمولا هزینه ثبت‌نام در این آزمون در هر یک از مراکز برگزارکننده متفاوت است اما هزینه تقریبی آن ۱۶۰ یورو است.

کلام آخر

آزمون FCE یکی از آزمون‌های معتبر دانشگاه کمبریج است که برای تحصیل یا کار در برخی از دانشگاه‌ها یا سازمان‌های انگلیسی‌زبان به آن نیاز دارید. جهت آمادگی در این آزمون می‌توانید از منابع معتبری که مرکز اصلی برگزارکننده آزمون به نشانی: https://www.cambridgeenglish.org/exams-and-tests/first/preparation/ معرفی کرده، استفاده کنید.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا