زبان آلمانی

ثبت نام در آزمون  ÖSD

اگر بخواهید سطح زبان آلمانی‌تان را بسنجید یا در کشوری آلمانی زبان، مانند سوییس، اتریش یا آلمان زندگی کنید، باید به سراغ آزمون ÖSD بروید. اما آزمون ÖSD چیست؟ چرا باید در این آزمون شرکت کنیم؟ در این آزمون، کدام مهارت‌ها سنجیده می‌شود؟ ثبت نام در آزمون ÖSD چگونه است؟ چگونه برای این آزمون آماده شویم؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون ÖSD و نحوه ثبت نام در این آزمون بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون ÖSD چیست؟

آزمون ÖSD سیستم آزمونی ارتباط محور است و هدف آن سنجش مهارت‌های زبانی در زندگی واقعی است. آزمون ÖSD از آزمون‌های تخصصی زبان آلمانی است. این آزمون اعتبار بین‌المللی دارد و نتیجه‌اش حاکی از میزان دانش شما در مورد زبان آلمانی و چهار مهارت زبانی‌تان است. اسم این آزمون مخفف عبارت‌های Österreichisches Sprachdiplom Deutsch و Österreich, Schweiz, Deutschland (اتریش، سوییس و آلمان) است.

هر سال، بیش از صد هزار نفر، از سراسر جهان، در آزمون ÖSD شرکت می‌کنند. این آزمون در 150 کشور و 900 مرکز برگزار می‌شود.  

در آزمون ÖSD کدام مهارت‌ها سنجیده می‌شود؟

در آزمون ÖSD هر چهار مهارت زبانی سنجیده می‌شود: درک مطلب (lesen)، نوشتن (schreiben) و گوش دادن (horen) و صحبت کردن (sprechen). 

سطح‌بندی آزمون ÖSD چگونه است؟

آزمون‎‎‌های ÖSD از سطح A1 تا C2 برگزار می‌شود. در واقع، این آزمون در 6 سطح برگزار می‌شود. این آزمون از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل می‌شود. در بخش کتبی آزمون، مهارت‌های درک مطلب، نوشتن و گوش دادن سنجیده می‌شود و در بخش شفاهی، مهارت صحبت کردن را می‌سنجند.

به جدول زیر توجه کنید تا با نحوه سطح‌بندی آزمون ÖSD آشنا شوید:

سطح آزمونشرح
ÖSD Zertifikat A1زبان آلمانی برای مهاجران
داوطلبان باید بتوانند به این زبان صحبت کنند و مکالمات سطح ابتدایی را انجام دهند. این آزمون برای اشخاص بالای 14 سال است.
ÖSD KID A1این آزمون برای داوطلبان بالای ده سال است. داوطلبان این سطح باید بتوانند مکالمه‌های ساده روزمره را انجام دهند و در مورد موضوعات ساده نیز صحبت کنند. 
ÖSD Zertifikat A2شرکت‌کنندگان سطح A2 باید بتوانند مکالمه‌های روزمره را به زبان آلمانی انجام بدهند. این آزمون برای داوطلبان بالای 14 سال است.
ÖSD KID A2این آزمون برای داوطلبان بالای 10 سال است. داوطلبان باید بتوانند مکالمه‌های روزمره را انجام دهند و پیرامون یک موضوع ساده نیز صحبت کنند.
ÖSD Zertifikat Deutsch Österreich B1شرکت‌کنندگان سطح B1 باید بتوانند مکالمه‌های روزمره را به زبان آلمانی انجام بدهند و بتوانند به راحتی، در مورد موضوعات مختلف و علایق‌شان صحبت کنند. این آزمون برای داوطلبان بالای 12 سال است.  
ÖSD Zertifikat B2اخذ شهروندی و پذیرش دانشگاه داوطلبان این سطح باید بتوانند در مورد جزئیات امور به زبان آلمانی صحبت کنند و به راحتی، با آلمانی زبانان مکالمه کنند. داوطلبان این سطح باید بتوانند زبان آلمان را به صورت روان صحبت کنند.
سطح C1پذیرش در دانشگاه و دانشگاه‌‌های علوم کاربردی داوطلب این سطح باید بتواند در شرایط مختلف، در مورد موضوعات پیچیده صحبت کند.
سطح C2ورود به بازار کار داوطلب سطح C2 باید بتواند دقت، روان و متناسب با شرایط صحبت کند.

آزمون ÖSD چقدر طول می‌کشد؟

آزمون ÖSD، بسته به سطح آزمون، 90 دقیقه تا 210 دقیقه طول می‌کشد. هر چه سطح آزمون بالاتر باشد، مدت زمان آن نیز بیشتر خواهد بود. بخش کتبی آزمون ÖSD 1 تا 3 ساعت طول می‌کشد و بخش شفاهی آزمون 10 تا 20 دقیقه طول می‌کشد.

مدت زمان اعتبار آزمون ÖSD چقدر است؟

میزان اعتبار آزمون ÖSD بستگی به استانداردهای نهاد یا سازمان مورد نظرتان دارد. برخی از موسسه‌ها نتیجه آزمون ÖSD را فقط تا دو سال می‌پذیرند، اما برای برخی از موسسه‌ها، مهم نیست چند سال از اخذ این مدرک گذشته باشد.

نمره لازم برای قبولی در آزمون ÖSD

برای قبولی در آزمون ÖSD، باید در هر بخش، امتیاز بین 50 تا 100 را کسب کنید. اگر نمره لازم را در یک مهارت کسب نکند، می‌تواند برای بار دوم، در آزمون همان مهارت شرکت کند. در واقع، دیگر لازم نیست در آزمون مهارت‌های دیگر شرکت کند.

آیا آزمون ÖSD در ایران برگزار می‌شود؟

برای شرکت در آزمون ÖSD لازم نیست از ایران خارج شوید. این آزمون، در سطوح مختلف، در موسسه‌های مختلف در ایران برگزار می‎شود.

چگونه در آزمون ÖSD ثبت نام؟

برای ثبت نام در آزمون ÖSD، باید به یکی از موسسه‌های برگزارکننده مراجعه کنید. زمان برگزاری این آزمون مشخص نیست و موسسه زمان برگزاری را به شما اعلام می‎‌کند. البته فاصله میان برگزاری هر آزمون زیاد نیست.

سخن آخر

تا به اینجا، با آزمون ÖSD و نحوه ثبت نام در این آزمون آشنا شدید. اگر قصد مهاجرت به کشورهای آلمانی زبان را دارید، باید در این آزمون ثبت نام کنید و نمره قبولی را در سطح مورد نیاز کسب کنید. طی این آزمون، هر چهار مهارت زبانی‌تان سنجیده می‌شود و در نهایت، مشخص می‌شود که آیا صلاحیت شرکت در این آزمون را دارید یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا