زبان انگلیسی

تفاوت‌های آزمون PTE با IELTS

انتخاب درست آزمون زبان انگلیسی بسیار مهم است و حتی می‌تواند روی سرنوشت‌تان تأثیر بگذارید. اگر بخواهید در کشورهای انگلیسی زبان، کار یا تحصیل کنید، باید در یکی از آزمون های معتبر زبان انگلیسی شرکت کنید. آزمون های PTE و IELTS از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی هستند که سالیانه، داوطلبان بسیاری در آن شرکت می‌کنند. این دو آزمون زبان انگلیسی از لحاظ ساختار، نحوه نمره دهی و اعتبار متفاوت با یکدیگر هستند. اما در کدام آزمون شرکت کنیم؟ این دو آزمون چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با یکدیگر دارند؟ در این مطلب، هر آنچه باید در مورد تفاوت میان آزمون PTE و IELTS بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

آزمون آیلتس (IELTS)

آزمون آیلتس ای مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. طی این آزمون، دانش داوطلبان در حوزه زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود. این آزمون در سراسر جهان معتبر است و بیش از 11000 نهاد و سازمان در سراسر جهان (دانشگاه‌ها، شرکت‌ها، آژانس‌های مهاجرتی) آن را می‌پذیرند. در آزمون آیلتس هر چهار مهارت زبانی‌تان سنجیده می‌شود: لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ.

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس متشکل از چهار بخش است که در هر کدام، یکی از مهارت‌های چهارگانه زبانی‌تان سنجیده می‌شود. در ادامه، از این چهار بخش برای‌تان گفته‌ایم.

بخش رایتینگ آیلتس (Writing)

در بخش رایتینگ آزمون آیلتس، باید دو متن بنویسید. یکی از متون در مورد موضوع مشخصی است و  در یکی دیگر از متون، باید تصویر یا جدولی را توضیف کنید. برای پاسخ دادن به بخش رایتینگ آزمون آیلتس 60 دقیقه زمان دارید.

بخش ریدینگ آزمون آیلتس (Reading)

در بخش ریدینگ آزمون آیلتس، با سه متن و 40 سوال مواجه خواهید شد و 60 دقیقه نیز زمان دارید تا این سه متن را بخوانید و به چهل سوال مربوط به آن‌ها پاسخ دهید.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس (Listening)

در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، باید به یک فایل صوتی گوش دهید و به سوالات مربوط به آن پاسخ دهید. سوالات بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به شکل چهار گزینه‌ای، پاسخ کوتاه، خلاصه نوسی و غیره است. بخش لیسنینگ آزمون آیلتس 30 دقیقه طول می‌کشد.

بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس (Speaking)

در بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، باید به سه سوال پاسخ دهید: خودتان را به زبان انگلیسی معرفی کنید، در مورد موضوع مورد نظر به زبان انگلیسی صحبت کنید و در نهایت، در مورد آن بحث کنید.

سطح بندی بر اساس نمره آزمون آیلتس

نمره آیلتس بین 1 تا 9 است و 9 بالاترین نمره است. این نمره بر اساس عملکرد کلی شما در تک تک بخش‌های آزمون ارائه می‌شود. در واقع، نمره آزمون آیلتس میانگین نمره‌های هر چهار بخش است. بنابراین هر بخش از آزمون آیلتس به یک اندازه اهمیت دارند.

معایب و مزایای شرکت در آزمون آیلتس

شرکت در آزمون ایلتس یک سری معایب و مزایا دارد که در ادامه، از آن‌ها، به صورت جداگانه برای‌تان گفته‌ایم:

مزایای شرکت در آزمون آیلتس

  • مدرک آزمون آیلتس را بیش از یازده هزار نهاد و سازمان در سرار جان می‌پذیرند، از این رو، سالیانه عده زیادی در این آزمون شرکت می‌کنند.
  • آزمون آیلتس ماهی چند بار برگزار می‌شود، از این رو، می‌توانید تاریخ برگزاری آزمون را خودتان انتخاب کنید و برای شرکت در آن، برنامه ریزی کنید.
  • آزمون آیلتس ساختار استانداردی دارد، از این رو، زبان آموزان می‎‌‌دانند که قرار است با چه سوالاتی در آزمون مواجه شود و خودشان را برای پاسخ به چه سوالاتی آماده کنند.
  • آزمون آیلتس دو نوع جنرال و آکادمیک دارد که بسته به هدف‌تان، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

معایب شرکت در آزمون آیلتس

  • آیلتس از آزمون‌های گران زبان انگلیسی است و تأمین هزینه شرکت در چندین آزمون آیلتس برای بسیاری از زبان آموزان دشوار است.
  • برخی از زبان آموزان دچار اضطراب امتحان می‌شوند.
  • مراکز برگزاری آزمون آیلتس در سراسر جهان وجود دارد، اما در برخی نقاط دور افتاده هیچ مرکزی وجود ندارد و این مسئله شرکت در آزمون آیلتس را برای زبان آموزان دشوار می‌کند.
  • بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس به صورت رو در رو با اگزمینر بررسی می‌شود و همین مسئله سبب افزایش اضطراب زبان آموزان خواهد شد.

آزمون .PTE

آزمون PTE یکی دیگر از آنزمون‌های معتبر زبان انگلیسی است. این آزمون کامپیوتری است و طی آن هر چهار مهارت زبانی داوطلبان سنجیده می‌شود.

رایتینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و ریدینگ. بسیاری از دانشگاه‌ها و شرکت‌ها در سراسر جهان نتیجه این آزمون را از شما می‌پذیرند. این آزمون بسیار دقیق است و نتیجه آن نیز خیلی زود اعلام می‌شود.

ساختار آزمون PTE

اکنون نوبت به ساختار آزمون PTE می‌رسد. در این آزمون، هر چهار مهارت زبانی‌تان طی سه مرحله سنجیده می‌شود.

بخش اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE (Speaking and Writing)

در بخش رایتینگ و اسپیکینگ آزمون PTE، مهارت‌های زبانی شما در محیط آکادمیک سنجیده می‌شود. این بخش از آزمون متشکل از هفت سوال است و 54 تا 67 دقیقه برای پاسخ دادن به آن‌ها زمان دارد. این بخش طولانی‌تر بخش آزمون است.

بخش ریدینگ آزمون PTE (Reading)

در بخش ریدینگ آزمون PTE 29 تا 30 دقیقه زمان دارید تا به پنج نوع سوال متفاوت پاسخ دهید. در این بخش، مهارت نوشتاری (رایتینگ) شما نیز سنجیده می‌شود.

بخش لیسنینگ آزمون PTE (Listening)

بخش لیسنینگ آزمون PTE 30 تا 43 دقیقخ طول می‌کشد. این بخش متشکل از هشت نوع پاسخ متفاوت است. سوالات این بخش بر مبنای کلیپهای ویدئویی یا فایل‌های صوتی است. هنگام گوش دادن به این موارد، می‌توانید یادداشت برداری کنید.

نحوه نمره دهی آزمون PTE

نمره آزمون PTE بین 10 تا 90 است و نمره 90 بالاترین نمره آزمون است. معمولاً نتیجه این آزمون بعد از 3 تا 5 روز کاری اعلام می‌شود.

معایب و مزایای آزمون PTE

آزمون PTE نیز یک سری معایب و مزایای مشخصی دارد. در ادامه، از این معایت و مزایا برایتان گفته‌ایم.

مزایای شرکت در آزمون PTE

  • آزمون PTE از آزمون‌های کامپیوتری است و نتیجه‌اش خیلی زود اعلام می‌شود.
  • آزمون PTE را بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در کشورهای سراسر جهان، از جمله کانادا، استرالیا، انگلستان و ایالات متحده آمریکا، قبول دارند.
  • نمره دهی این آزمون به صورت کامپیوتری انجام می‌شود، بنابراین احتمال خطای انسانی در نمره‌دهی وجود ندارد.
  • این آزمون در زمان‌های مختلف سال برگزار می‌شود، از این رو، می‌توانید زمان مناسب را برای شرکت در ازمون انتخاب کنید.

معایب آزمون PTE

  • برخی از زبان آموزان تمایل چندانی به شرکت در آزمون‌های کامپیوتری ندارند و آزمون کاغذی را ترجیح می‌دهند.
  • نمره دهی بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ به صورت کامپیوتری انجام می‌شود، از این رو، ممکن است دقت نمره‌ها چندان بالا نباشد.
  • پاسخ دادن به سوالات بخش لیسنینگ آزمون PTE برای زبان آموزانی که به لهجه‌های مختلف انگلیسی عادت ندارند دشوار است.
  • مراکز آزمون PTE در همه مناطق وجود ندارد.

فرق میان آیلتس و PTE

آیلتس از آزمون‌های کاغذی است و PTE  آزمونی کامپیوتری است. در هر دو آزمون نیز هر چهار مهارت زبانی شما سنجیده می‌شود. آیلتس و PTE تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

  • سیستم نمره‌دهی
  • میزان اعتبار در دانشگاه‌ها

آیلتس  و PTE در سراسر جهان پذرفته شده هستند، اما برخی از نهادها یکی از آن‌ها را بر دیگری ترجیح می‌دهند. بنابراین بهتر است ابتدا تحیقیق کنید تا مطمئن شوید دانشگاه یا شرکت مورد نظرتان مدرک کدام آزمون را از شما می‌خواهند.

  • میزان دشواری سوالات

میزان دشواری سوالات این دو آزمون متفاوت است. در آزمون PTE، مواد و مطالب صوتی و تصویری ارائه می‌شود، اما در آزمون آیلتس، با مطالب آکادمیک سر و کار دارید.

چگونه برای آزمون‌های آیلتس و PTE آماده شویم؟

  • شناخت ساختار آزمون
  • مطالعه منظم
  • آشنایی با نمونه سوالات
  • برطرف کردن نقاط شعف
  • گسترش دایره واژگان
  • پرورش هر چهار مهارت زبانی

سخن آخر

آزمون PTE و IELTS از آزمون های معتبر زبان انگلیسی هستند که سطح مهارت‌های زبانی داوطلبان در آن‌ها سنجیده می‌شود. در هر دو آزمون، هر چهار مهارت زبانی داوطلبان سنجیده می‌شود. این دو آزمون از لحاظ نحوه برگزاری، زمان برگزاری نتایج، سبک نمره‌دهی و میزان دشواری سوالات متفاوت با یکدیگر هستند. بهتر است پیش از ثبت نام در آزمون، مطمئن شوید که دانشگاه یا شرکت مورد نظرتان مدرک کدام آزمون را قبول دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا