زبان ترکی

آزمون YDS چیست؟

اگر قصد مهاجرت به کشور ترکیه و ادامه تحصیل در این کشور را دارید، باید در آزمون  YDS شرکت کنید. دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ترکیه این آزمون را معتبر می‌دانند. اما آزمون YDS چیست؟ چگونه باید در آزمون یدس شرکت کنید؟

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد آزمون YDS و نحوه شرکت در آن بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید!

معرفی آزمون YDS ترکیه

پیش از هر چیزی، باید بدانیم آزمون YDS ترکیه چیست؟ آزمون YDS آزمون زبان انگلیسی است. واژۀ YDS مخفف عبارت Yabancı Dil Seviye Belirleme Sınavı است. این آزمون را وزارت عالی کشور ترکیه برگزار می‌کند، از این رو، نزد نهادهای این کشور بسیار معتبر است. این آزمون مختص به کسانی است که می‌خواهند در دانشگاه‌های کشور ترکیه تحصیل کنند یا این‌که در اداره‌ها و سازمان‌های دولتی این کشور ترفیع بگیرید.

آزمون YDS برای کدام مقاطع تحصیلی است؟

اگر قصد دارید در یکی از مقاطع دکتری یا کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های کشور ترکیه تحصیل کنید، باید در آزمون  YDS شرکت کنید.

ساختار آزمون YDS چگونه است؟

آزمون یدس متشکل از 80 سوال 5 گزینه‌ای است. مدت زمان آزمون YDS 180 دقیقه است. طی این آزمون زبان انگلیسی، هر چهار مهارت زبانی‌تان سنجیده می‌شود:

گوش دادن (listening)

درک مطلب  (reading)

صحبت کردن (speaking)

نوشتن  (writing)

به پراکندگی سوالات آزمون YDS توجه کنید:

10 سوال گرامر

4 سوال پیدا کردن جمله مشابه

4 سوال تکمیل بند

6 سوال لغت

10 سوال کلوز تست

13 سوال ترجمه

20 سوال درک مطلب

10 سوال کامل کردن جمله

5 سوال کامل کردن مکالمه

هر کدام از اتین سوالات 1.25 نمره دارند. جالب است بدانید که این آزمون نمره منفی ندارد و شما می‌توانید بدون هراس از نمره منفی، به سوالاتی نیز که از پاسخ‌شان مطمئن نیستید جواب دهید.

 اگر می‌خواهید نمره بالایی را در این آزمون کسب کنید، باید روی دستور زبان انگلیسی کار کنید، واژگان زیادی را از بر کنید و مهارت درک مطلب یا ریدینگ را نیز در خودتان تقویت کنید.  

نمره آزمون YDS

سیستم نمره دهی آزمون YDS به شرح زیر است:

سطحنمره
A90-100
B80-89
C70-79
D60-69
E50-59

آزمون YDS چه زمانی برگزار می‌شود؟

آزمون YDS دو بار در سال برگزار می‌شود. در ماه‌های آوریل و سپتامبر می‌‎‌توانید در این آزمون شرکت کنید. یادتان باشد یک ماه پیش از زمان برگزاری آزمون، باید روند ثبت نام را طی کرده باشید.

چگونه در آزمون YDS ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در آزمون YDS، باید وارد وب سایت OSYM شوید و مشخصات پاسپورت‌تان را وارد کنید. البته یادتان باشد که اگر اولین بار است که می‌خواهید در این آزمون شرکت کنید، باید راهی کشور ترکیه شوید و ثبت نام را به صورت حضوری در این کشور انجام دهید.

برای ثبت نام در آزمون YDS، باید مدارک زیر را به زبان ترکی استانبولی ترجمه رسمی کنید:

ریز نمرات دبیرستان

دانشنامه دیپلم

دانشنامه پیش دانشگاهی

ریزنمرات پیش دانشگاهی

صفحه اول پاسپورت

شناسنامه

همچنین، باید عکس و آدرس پستی و شماره تماس‌تان را نیز ارائه دهید.

هزینه شرکت در آزمون YDS چقدر است؟

 برای شرکت در آزمون YDS، باید 240 لیر ترکیه بپردازید. البته هزینه شرکت در ازمون آنلاین YDS 290 لیر است.

آیا آزمون YDS در ایران برگزار می‌شود؟

برای شرکت در آزمون YDS باید راهی کشور ترکیه شوید، چرا که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود. این آزمون در شهرهای مختلف ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود.

شرایط برگزاری آزمون حضوری و آنلاین YSD

آزمون YDS به و شیوه حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود:

آزمون حضوری YDS سالی دو بار، در ماه‌های آوریل و سپتامبر، در کشور ترکیه برگزار می‌شود. نتیجه این آزمون نیز 20 روز پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود.

آزمون آنلاین YDS را eYDS می‌نامند. اما جالب است بدانید حتی برای شرکت در آزمون آنلاین نیز باید راهی ترکیه شوید. یکی از مزایای شرکت در آزمون eYDS این است که نتیجه آزمون 12 ساعت بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود. به علاوه، آزمون آنلاین YDS ماهی یک بار برگزار می‌شود و برای شرکت در آن، لازم نیست منتظر آوریل و سپتامبر باشید.

اعتبار مدرک YSD چند سال است؟

اعتبار مدرک یدس دو سال است. تا دو سال می‌توانید این مدرک را به دانشگاه‌های مورد نظرتان ارائه دهید، اما پس از دو سال، باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

سخن آخر

همانطور که مشاهده کردید، آزمون YDS در کشورهای ترکیه و قبرس شمالی برگزار می‌شود، از این رو، برای شرکت در این آزمون‌ها، باید راهی این کشورها شوید. اگر می‌‌خواهید در دانشگاه‌های ترکیه، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنید، باید در این آزمون شرکت کنید و نمره قبولی را کسب کنید این آزمون به دو شیوه آنلاین و حضوری برگزار می‌شود و برای شرکت در هر کدام، باید راهی یکی از این دو کشور شوید. نتیجه آزمون آنلاین 12 ساعت بعد از برگزاری آزمون اعلام می‌شود و نتیجه آزمون حضوری 20 روز بعد اعلام می‌شود. بنابراین بسته به فرصت و شرایط‌تان، باید در یکی از این دو آزمون شرکت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا