دسته‌بندی نشده

کاربرد حرف اضافه zu در زبان آلمانی

حرف اضافه zu از آن حروف پرکاربردی است که زبان آموزان را، به خصوص در ابتدای مسیر، کمی گیج می‌کند. این حرف اضافه در زبان آلمانی بسیار پرکاربرد است و از همان ابتدای مسیر، باید شروع به یادگیری آن کنید تا بتوانید به مرور زمان، به کارش بگیرید. حرف اضافه zu دو حرفی است، اما برای تسلط به کاربرد آن و معانی متعددش، باید بسیار مطالعه و تمرین کنید. با یادگیری کاربرد این حرف اضافه آلمانی، می‌تواند جمله‌های آلمانی صحیح و خوبی را بسازید.

در این مطلب، هر آنچه باید در مورد کاربرد zu در زبان آلمانی بدانید برای‌تان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

حرف اضافه zu  چیست؟

در زبان آلمانی دو فعل sein و haben بسیار پرکاربرد هستند و می‌توان گفت یادگیری این دو فعل برای ادامه مسیر یادگیری زبان آلمانی ضروری هستند. بعد از این دو فعل، حرف اضافه zu را در متون مختلف آلمانی به کرات مشاهده می‌کنید. بنابراین این حرف اضافه نیز از همان مواردی است که اساس زبان آلمانی را شکل می‌دهد.

حرف اضافه zu معانی مختلفی دارد و یادگیری آن و کاربرد صحیحش باعث می‌شود بتوانید در مورد موارد مختلف بنویسید و صحبت کنید.

مخفف سازی با حرف اضافه zu

پیش از آنکه به سراغ یادگیری حرف اضافه zu و کاربرد آن برویم، باید با مخفف سازی در زبان آلمانی آشنا شوید تا در ادامه مسیر، ابهامی برای‌تان ایجاد نشود.

از آنجایی که zu از حروف اضافه داتیو است، باید برای اسم بعد از آن نیز حرف تعریف مناسبی را انتخاب کنید. پس از انتخاب حرف تعرف، باید حرف آخر حرف تعریف را به انتهای zu اضافه کنید.

به جدول زیر توجه کنید:

جنسیت کلمهحرف تعریف داتیوعبارت با zuمخفف حرف تعریف با zu
مونثDemZu demZum
مذکرDerZu derZur
خنثیDemZu demdem

بنابراین، هنگام مطالعه متن آلمانی، اگر واژه zur را دیدید، متوجه می‌شوید که اسم بعد از آن مونث است و وقتی zum را مشاهده می‌کنید، می‌دانید که کلمه بعدی مذکر یا خنثی است. در نتیجه، با استفاده از مخفف zu می‌توانید جنسیت کلمه را حدس بزنید.

کاربرد حرف اضافه zu در زبان آلمانی چیست؟

همانطور که گفتیم، حرف اضافه zu بسیار پرکاربرد است و معانی متعددی دارد. در ادامه، از کاربردهای مختلف حرف اضافه zu در زبان آلمانی برای‌تان خواهیم گفت.

حرف اضافه zu به معنای به سوی، برای و به

حرف اضافه zu از حروف اضافه داتیو در زبان آلمانی است. این حرف اضافه به معنای به، برای و به سوی در جمله ظاهر می‌شود و در جمله، اسم را تبدیل به اسم داتیو می‌کند.

به مثال‌های زیر توجهی کنید:

آیا تو به مهمانی می‌آیی؟Kommst du zur Party?
ما با اتومبیل به سوی سوپرمارکت می‌رویم.Wir fahren mit dem Auto zum Supermarkt.
او به فرودگاه می‌رود.er fährt zum Flughafen
آن‌ها به سوی ایستگاه قطار می‌دوند.Sie rennen zum Bahnhof.
ما به مدرسه می‌رویم.wir gehen zur Schule
این آخر هفته، به خانه خاله‌ام می‌روم.Ich fahre dieses Wochenende zu meiner Tante.

ممکن است گاهی حرف اضافه zu را با nach اشتباه بگیرید. حرف اضافه nach معمولاً به مسیر یا مقصدی در دوردست اشاره می‌کند.

به مثال‌های زیر دقت کنید:

هفته بعد، به مونیج سفر خواهم کرد.Nächste Woche fahre ich nach München.
ما به سوپرمارکت می‌رویم.Wir gehen zum Supermarkt.

همانطور که می‌بینید، این مورد کمی گیج‌کننده است، زیرا آلمان و سوپرمارکت، هر دو، مقصد هستند، چرا برای اشاره به مونیخ از nach استفاده می‌کنیم و برای اشاره به سوپرمارکت از zu استفاده می‌کنیم؟ حرف اضافه zu را برای اشاره به مقاصد نزدیک استفاده می‌کنیم و از nach برای اشاره به مقاصد دور استفاده می‌کنیم.

برای اشاره به برخی از مکان‌ها، به جای این دو حرف اضافه، باید از حرف اضافه in استفاده کنید. برای مثال، وقتی می‌خواهید از رفتن به سینما حرف بزنید، باید بگویید in Kino! در باره چنین موارد استثنایی، باید مقصد و حرف اضافه همراهش را با مطالعه زیاد و تمرین و تکرار یاد بگیرید.

حرف اضافه zu برای بیان دلایل و موقعیت‌ها

اگر بخواهید از حرف اضافه zu برای بیان دلایل یا شرایط استفاده کنید، باید ساختار مصدری را شکل دهید. در واقع، باید از مصدر فعل استفاده کنید و فعل را بعد از zu قرار دهید. در جدول زیر، مثال‌هایی را برای‌تان آورده‌ایم تا بتوانید این ساختار را بهتر درک خواهید کرد.

ترجمه جملهمثالمعنیساختار zu
من به فرانکفورت سفر می‌کنم تا با مادرم ملاقات کنیم.Ich fahre nach Frankfurt,um meine Mama zu besuchen.به دلیل، برایUn…zum
آن‌ها رستوران را بدون پرداخت صورت‌حساب ترک کردند.Sie haben das Restaurant verlassen, ohne die Rechnung zu bezahlenبدونohne… zu
به جای انجام تکالیف، با دوستانش بازی می‌کند.Anstatt ihre Hausaufgaben zu machen, spielt sie mit ihren Freunden.به جای(an) satt… zu

استفاده از حرف اضافه zu در عبارت‌های مصدری

اگر می‌خواهید از zu در عبارت‌های مصدری استفاده کنید، باید در عبارت‌های وابسته، حایی‌که فاعل مشابه با عبارت اول است، zu را مصدر ترکیب کنید.

به مثال زیر توجه کنید:

نینا سعی می‌کند تکالیفش را انجام دهد.Nina versucht, ihre Hausaufgaben zu machen.

در جمله بالا، nina فاعل هر دو عبارت است، بنابراین باید پیش از مصدر، از zu استفاده کنید.

وقتی در عبارت دوم، هیچ فاعلی وجود نداشته باشد، می‌توانید از zu و مصدر نیز استفاده کنید.

صحبت کردن با تو خوب است.Es ist schön, mit dir zu reden.

در افعال جدانشدنی، باید zu را پیش از فعل قرار دهید.

آیا تو دوست داری به سینما بروی؟Hast du Lust darauf, ins Kino zu gehen?

خب تا به اینجا، کار راحت است. اما وقتی به افعال جداشدنی می‌رسیم، موضوع کمی پیچیده‌تر می‌شود. در این موارد، باید حرف اضافه zu را بین پیشوند و ریشه فعل قرار دهید. برای مثال، اگر بخواهید از فعل anrufen استفاده کنید، باید zu را بعد از پیشوند an قرار دهید.

من سعی می‌کنم به تو زنگ بزنم.Ich habe versucht, dich anzurufen.

حرف اضافه zu به معنای بیش از حد

از حرف اضافه zu می‌توانید به جای واژه خیلی یا بیش از حد نیز استفاده کنید.

هوا خیلی سرد است.Es ist zu kalt
او خیلی با سرعت رانندگی می‌کندEr fährt zu schnell

چه زمانی از zu استفاده نکنیم؟

تا به این‌جا، با کاربرد حرف اضافه zu در زبان آلمانی آشنا شدید، اما در چه مواردی، نباید از حرف اضافه zu استفاده کنیم؟ در ادامه، از این موارد نیز برای‌تان گفته‌ایم.

همراه با افعال مدال

 در زبان آلمانی، افعال مدال وجود دارند. برای مثال، افعال könnnen (توانستن)، müssen (مجبور بودن)، wollen (خواستن) و mögen (دوست داشتن) از افعال مدال هستند.

در زبان آلمانی، هرگز از حرف اضافه zu به همراه افعال مدال استفاده نکنید.

همراه با مفعول غیرمستفیم

وقتی می‌خواهید به مفعول غیرمستقیم اشاره کنید، نباید همیشه از zu استفاده کنید، چرا که همان حالت داتیو کافی است.

به جمله زیر توجه کنید:

ما به او کیک دادیم.Wir geben ihm einen Kuchen.

در جمله بالا، مفعول غیرمستقیم قبل از مفعول مستقیم آمده است، درست طبق قاعده ساختار جمله در زبان آلمانی. با استفاده از ضمیر داتیو، یعنی ihm، به کسی که مفعول مستقیم را، یعنی der kuchen، دریافت کرده است اشاره می‌کنیم.

سخن آخر

تا به اینجا، با کاربرد حرف اضافه zu در زبان آلمانی آشنا شدید. این حرف اضافه در زبان آلمانی بسیار پرکاربرد است و کاربرد آن نیز طبق قواعد مشخص و روشنی صورت می‌گیرد. با یادگیری حرف اضافه zu، نوشتن و صحبت کردن به زبان آلمانی برای‌تان آسان‌تر خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا